Vinttihuru vispaa

 

Muuramesta Saakoskelle on pitkä Markkulan rautatiesilta. Se on upea silta veturistakin katsottuna. Se menee yleensä vauhdilla ohitse, kun se on radassa notkon pohjalla, tieltä katsottuna se on kuitenkin korkealla. Radan valmistumisen jälkeen (1975) oli jo havaittavissa, että Muuramen puoleisen todella korkean ratapenkan vakaus ei oikein ollut onnistunut. Siinä oli usein keväällä laajoja routaheittoja.

Eräs 1980 luvun vaihteen kevään työreissu on jäänyt erityisesti mieleen. Tulimme Jyväskylän suunnasta Dr12 vetoisella matkustajajunalla. Laskettelimme alamäkeen Markkulan siltaa kohden. Haslerin nopeusmittarissa viisari nakutti hieman 120km/h yläpuolella. Ennen siltaa olevalla korkealla penkalla yhtäkkiä vakaasti kulkeva huru alkoi hieman kallistua ja suunnata keulaa oikealle. Siinä rennosti ”lintulaudalla” istuessani, tuntui että lähteekö tämä vallan omille teilleen. Sitten tuli se vastaisku, kun roudan aiheuttama käyrä loppui, putosin penkiltä lattialle, kuljettaja heilahti ikkunaan. Tässä kohtaa siellä korkealla penkalla kohti siltaa mentäessä tämä ”tonnikeiju” alkoi kovan vispaamisen sivuttain edes takaisin. Ei meinannut loppua ollenkaan, vasta sillan puolessa välissä Huru sai takaisin vakaan arvokkaan kulkunsa. Siinä kohtaa sai vasta vedettyä henkeä uudestaan. Selvittiin kuitenkin, nämä routaheitot tulivat usein varsin nopeasti ja niistä ilmoitettiin junasuorittajille, tähänkin tuli heti sen jälkeen nopeusrajoitus.
 
Hurun yhtenä lempinimenä on ollut ”vinttihuru”, siellä tosiaan istutaan todella korkealla muihin verrattuna. Hurun Dr12 kulkuominaisuuksien huono puoli on iskunvaimennus, normaalisti vakaasti kulkeva veturi huonolla radalla muuttuu ikäväksi heilujaksi painonsa ja huonojen kitkaiskunvaimentajien vuoksi.
 
https://yle.fi/uutiset/3-9692103 linkki sillan korjauksen uutiseen
 
Kuva vuodelta 1985, Dr13 veturilla Markkulan sillalla.
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti