28.4.1978 Tampere-Haapamäki-Seinäjoki, juna 51

 

Vuoden 1978 alusta olin siirtynyt veturimiesoppilaskoulussa niin sanotusti ”koneen päälle”. Minulla oli silloin jo muutamaan veturisarjaan koneapulaispätevyys. Tyyppikoulutuksia oli vielä tulossa lisää. Välillä olin työssä normaalisti, edelleen epäpätevä, sain työskennellä kuljettajan valvonnassa. Tässä tarinassa suurin osa faktaa, osa fiktiivistä muistelua Hurulla työskentelystä, kun enää ei tarkalleen muista mikä tapahtui missäkin reissussa.
 
28.4.1978 minulla oli työvuoro Tampereelta Haapamäen kautta Seinäjoelle, juna oli numeroltaan 51, joka lähti Helsingistä 22.35. Se oli makuuvaunujuna Ouluun, jossa se oli perillä 11.05. Työvuoroni alkoi Perkiön varikolla kello 0.10. Olin silloin 18-vuotias nuorimies, joka hieman väsyneenä asteli tallipäivystykseen ja ilmoittautui työhön. En tuntenut vielä oikein ketään, kysyin, kenen kanssa olen lähdössä. Sieltä vinkkasi eräs vanhempi kuljettaja, jota menin tervehtimään. Siinä juotiin kahvit ja katsottiin ilmoitustaulut lävitse, otin myös vihreän viikkovaroituksen mukaan, jota olin jo silmäillyt etukäteen. Saimme veturiksi Dr12 2234, joka oli tallin eteläpuolella odottamassa huollon läpi kulkeneena. Minä lähdin nopeasti tallipäivystyksestä veturia tarkastamaan, kuljettaja jäi vielä tarinoimaan kollegan kanssa. Hieman oli hämyistä tallin nurkilla kelmeiden valojen hohtaessa valoaan mastojen lampuista. Huru seisoi siellä letkan kärjessä mykkänä, minä otin taskulampun ja aloin kiertää veturia, kuten oli opetettu, tarkastaen mm. polttoaineen, vaikka olihan se juuri tullut ajovalmiushuollon kautta. Sen täytyy riittää Ouluun saakka.
 
Kiipesin Hurun portaat ylös, heitin repun edessä olevalle pöydälle ja tarkastelin korjauskirjan sivuja. Ei ollut keltaisia sivuja merkkinä korjaamattomista vioista. Hain teräksiseen vesikannuun tuoreen veden tallin hanasta. Jatkoin kierrosta konehuoneessa, johon olin kytkenyt valot päälle, siellä MAN:ni kyyhötti uhmaavan isona möykkynä, sylinterikansien erottuessa tumman katon alla. Kohta hurahti muuttaja ja kompressori käymään, kuljettaja oli tullut myös paikalle. Tarkastusten jälkeen palasin ohjaamoon ja sanoin kuljettajalle kaiken olevan kunnossa. Hän painoi esivoitelupumpun painiketta ja konehuoneessa alkoi kuulua tuttu ääni, öljyn lähtiessä liikkeelle MAN:nin onkaloihin. Kohta hän käänsi käynnistyskytkintä, josta alkoi kolkkeen ja sylitereiden syttymisäänien voimistuva pauhu koneen käynnistyessä tyhjäkäynnille. Olimme valmiit siirtymään kohti asemaa. Kuljettaja otti lupia Perkiön asetinlaitteelta. Minä lähdin kääntelemään tallin vaihteita oikeisiin asentoihin. Perkiön kopilta näytettiin vihreätä aja-opastetta. Huru nytkähti liikkeelle. Minä kiipesin kyytiin vaihteiden käännön jälkeen mennessämme Perkiön pussiin. Sieltä sitten jatkoimme ratapihoja pitkin Maston vaihdekojun ja Pohjolan kopin käsiopasteilla odottamaan sillalle, aseman eteläpuolelle Helsingistä tulevaa junaa. Kello yhden aikaan juna 51 mateli Sr1 vetämänä asemaa kohti pitkänä jonona päivä-, puu- ja makuuvaunuja. Vaihdemies käänsi vaihteet ja näytti meille vihreätä aja-opastetta, kuljettaja vastasi kimeällä vislalla.
 
Huru vaelsi kohti juuri tulleen junan perää, jossa asemamies oli juuri ottamassa loppuopastelyhtyjä pois vaunun sivun korvakkeista. Vedin työtakin päälle ja hanskat käteen. Kuljettaja ajoi veturin junaan kiinni ja minä menin heittämään lenkin kiinni, kiristin sen melkein loppuun ja kytkin jarrujohdon suhahdusten saattelemana. Kiipesin toisen pään ajo-ohjaamoon, jäin roikkumaan avonaiseen ikkunaan, josta tähystelin junan sivua laiturilla takapään suuntaan. Kohta näin loppu-opasteiden nousevan vilkkumaan vaunun sivuille. Sitten siellä alkoi opastelamppu pyöriä vaunujen suuntaan, pyysin kuljettajaa kiinnittämään jarrut opasteen vaatimuksesta. Sitten alkoi lamppu heilua ylhäällä kaaressa, jarrut oli irrotettava. Asemamies lähti tarkastamaan jarruja kävelemällä laituria myöden kohti veturia, hetken kuluttua hän oli veturin kohdalla. Avasin oven, hän kertoi kaiken ollessa kunnossa. 50 akselia junaa, joista kaikki jarruttivat, Hurulla oli siis 11 vaunua vedettävänään.
 
Kello 1.25 konduktööri näytti valmista ja junasuorittaja nosti lamppunsa ylös ja napsautti vihreän valon päälle, yläkaaressa heilui valo lähtö-opastetta. Minä välitin tiedon kuljettajalle. Kuljettaja kytki valot ja ratamoottorien tuulettimet täysille, sekä irrotti suoratoimijarrun. A-porras, ykkös-porras…näin MAN:ni joutui generaattorin pyyntiin vastamaan lisäämällä ruiskutusta, ratamoottorien virran noustessa makuuvaunujuna liikahti rauhallisesti matkaan. Seisoin sivuikkunassa pitkään, seurasin pitkän junan liikkeitä ratapihan vaihteissa. Järvensivulla näin junan valkoista valoa vilkkuvista loppuopasteista perän tulleen viimeisen vaihteen ylitse, josta totesin kuljettajalle: ”suorille tuli”. Rauhallisesti kuljettaja nosti tehoportaita, sitten ilma-alueelle, jossa MAN:nin kierrokset alkoivat nousta matalan jyminän säestäessä lähitalojen seinissä.
Suinula ja Siitama suorittavat ennen Orivettä, totesi kuljettaja, samalla muisteltiin, että viikkovaroituksessa oli merkitty muutama ylimääräinen nopeusrajoitus matkan aikana, routa oli jo alkanut tehdä omia säätöjään radan geometriaan. Huru jyskytti menemään rauhallisella tahdilla, pitkä ja painava juna kiihtyi hitaasti, kun pääsimme Kangasalan mäen päälle, alkoi vauhti kiihtyä alamäessä reilusti, Hasler nakutti jo yli satasen merkin paremmalle puolelle. Suinulan esiopastin vilkutti seillä jo iloisesti vihreää, kaarteiden jälkeen totesimme junasuorittajan näyttävän vihreällä pyörivällä valola ”ohikulku sallittu opastetta”, kuljettaja vastasi ”sivuutan” vislalla pitkä-lyhyt. Kädet nousivat tervehdykseen pimeässä yössä, matka jatkui kohti Orivettä, jossa pysähdyimme ensimmäisen kerran.
 
Oriveden jälkeen oli tunnin taivallus Korkeakosken junasuorituksen kautta Vilppulaan, jossa oli kello kolmen aikaan pysähdys. Tämä rataosuus on mutkainen ja mäkinen, kuljettaja tunsi sen pimeässäkin, kuin omat taskunsa. Turhia vetoja ja jarrutuksia hän ei tehnyt, vaan taitavasti hyödynsi maaston eri kohdat ajon aikana. Kuljettaja kertoi jäävänsä eläkkeelle kyseisenä vuonna vajaan neljänkymmenen vuoden palveluksesta. Minä taas kerroin olevani vasta ensimmäisiä kuukausia töissä koneen päällä. Siinä Hurun lintulaudalla istuessani tunsin olevani pojankloppi tämän vanhan ammattimiehen seurassa. Oriveden jälkeen oli minulla hyvä hetki mennä konehuoneeseen tarkastuskierrokselle. Työtakki, hanskat, taskulamppu ja kuulosuojaimet päähän, siitä sitten kattilahuoneen kautta generaattorin viereen, jossa kurkistelin pienestä lasi-ikkunasta mahdollisia kipinöintejä. Siitä koneen kylkeä pitkin tarkastellen jokaisen sylinterin kohdalla hieman tilannetta, ruiskutuspumppujen liike näkyi tarkastusreijästä. Vuotoja ja ääniä piti tarkkailla, polttoaineen virtausta yläsäiliöstä, kiersin suodattimien rakosuotimia myötäpäivään, V-tilaan katsoin myös taskulamapulla. Kävin vielä takaohjaamossa, palasin MAN:nin toista puolta takaisin ajo-ohjaamoon, kerroin kuljettajalle kaiken olevan hyvin. Otin teräksisen vesikannun ja kaadoin siitä vettä kahvipannuun, töpseli seinään.
Vilppulan pysähdyksen ja junakohtauksen jälkeen parikymmentä minuuttia Haapamäelle, sinne tuloaika oli 3.25. Parikymmentä minuuttia seisonta-aikaa mahdollisti WC-käynnin ja kahvinkeiton. Kuljettaja ojensi kahvirasian, pannukahvia kiitos, ei mitään suodatin kuraa oli komento. Minä lapioin aineet pannuun ja kiehautin vielä kerran pannua. Sitten odotettiin rauhassa hetken aikaa selkiintymistä, kohta leijaili aromikas kahvin tuoksu Hurun ohjaamossa. Lähtöaika 3.45 läheni, kuljettaja tokaisi: ”tuus poika harjotteleen, minä jalvottelen vielä hieman”. Minä siirryin hetkeksi kuljettajan paikalle, lähtö-opastetta näytetiin, laitoin junan rauhallisesti liikkeelle, kun oltiin ratapiha ohitettu, lisäsin tehoa ohjeen mukaan. Pitkään ylämäkeen Huru veti rauhallisesti, hetken päästä taas vaihdettiin paikkoja, ei vanha kuljettaja lintulaudalla halunnut istua.
Seuraavaksi oli Ähtärin pysähdys 4.28, aamu oli alkanut sarastamaan, lunta oli vielä monin paikoin. Huru mennä loikootti aika vauhtia alamäkeen Ähtärin asemalle. Sieltä taas noustiin pitkään ylämäkeen lähdön jälkeen. Minua alkoi todella ramaseen tässä vaiheessa. Lähdin taas konehuoneeseen, vähän se virkisti. Tottumattomana istuin ja heiluin hieman jo routaisella radalla, lintulaudan reunoista kiinni pidellen. Silmät lumpsivat kiinni, välillä oli noustava seisomaan ulko-oven ikkunan pieleen, ravotin hiukan ikkunaa saadakseni raikasta ilmaa, kuljettaja sanoi, ettei siedä vetoa. Sitten tuli Alavus 4.55, haukkasin raikasta aamuilmaa, seurasin junaa takaviistoon pitkään ja nostin liukuikkunan ylös kiinni. Vielä viimeinen rutistus kohti Seinäjokea, kuljettajakin alkoi pilkkiä tuolillaan, minä aloin seurata tilannetta tarkemmin, välillä vähän kolistelin ja kysyin jotain, jotta hän pysyisi hereillä. Kourassa tämä juna ei seissyt.. Pitkä alamäki ja suora ennen Seinäjokea, kaupungin valot alkoivat häämöttää keväisessä aamussa. Kello 5.35 asemalle pysähdyksen jälkeen keräsimme tavaramme Hurun ohjaamosta, laskeudumme laiturille, jossa lähtevä miehistö odotti salkut käsissä, vaihdoimme muutamat sanat junasta ja veturista. Väsyneinä taivalsimme kohti varikon lepohuoneita nukkumaan.
Kello herätti lepohuoneella 11.40, menimme junaan 5010 Parkanon kautta Tampereelle. Veturina oli Sr1 3018, 118 akselia ja 1496 tonnia. Työt loppuivat 17.15 Perkiön varikolla.
 
Valokuva 43-vuotta myöhemmin, kävin kokeilemassa Hurun tunnelmia..lintulaudalla
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti