Toimin
Dr15 veturissa koneapulaisena vuosina 1981-82, valokuva minusta on
muistaakseni Raumalla otettu. Tämä koeveturi oli mielenkiintoinen tekniikaltaan, työoloiltaan ja
ominaisuuksiltaan. Paljon puhutut äänet olivat tosiaan mahtavat. Kun
lähdimme esimerkiksi Raumalta tavarajunalla, niin siinä ratapihan
päässä, ison ylikäytävän ja vanhan veturitallin kohdalla odottavat
ihmiset pitelivät käsillä korviaan, kun tehoja oli ”Superhurussa” jo
reilusti, Wärtsilän jytke kuulosti mahtavalta ja ihmisten katseet
seurasivat junaa pitkään. Siinä tunsi ajavansa ”oikeaa” veturia, eikä
mitään rälläkkää, myös hurumainen korkea ohjaamo vahvisti vaikutelmaa.
Keltainen väri herätti myös huomion, aina kun oli jossain pysähdyksissä,
uteliaita pyrki katsomaan tätä ihmettä. Helsingin asemalla määrättiin
Wärtsilä heti sammutettavaksi junan saavuttua. Aseman yläkerrosten
ikkunat muuten ”rytisi”.
Siitä
on tosiaan jo neljäkymmentä vuotta ja asiat ovat jo vähän unohtuneet.
Työvuorot olivat silloin Rauma-Jyväskylä ja Helsinki-Seinäjoki väleillä.
Täytyy joskus kaivaa vintin laatikoista, jos löytyisi
tyyppikoulutukseen liittyviä materiaaleja ja kaivaa valokuvia esiin.
Tosin ei siihen paljon materiaaleja silloin ollut, kun ei ollut tietoa,
kuinka projekti jatkuu. Sen muistan, että työvuoroon oli normaalia
pitempi aloitus varikolla, kun paineilmakäynnistysjärjestelmän
kompressorilta vei todella pitkän aikaa ladata paineakut käynnistystä
varten ja muutenkin tarkastuksia oli enemmän, kun veturiin ei ollut
varikolla paljoa koulutettua henkilökuntaa. Matkan aikana käytiin
konehuoneessa tarkkailemassa. Yksi erikoinen toimenpide oli turboahtimen
vesipesu. Laitettiin kahvikupillinen vettä turbon kuppiin ja kun
kierroksia oli tarpeeksi turbon kierroslukumittarissa, taisi olla 40000,
painettiin siinä olleesta napista ja vesi ohjautui turbon siipiin.
1900
kW tuntui tehokkaammalta kuin ehkä olikaan, äänimaailma tuki
tehokkuusvaikutelmaa. Näin pitkän ajan jälkeen vähän vaikea muistella,
kuitenkin vastasi aika lailla Dr13 vetovoimaa. Pikajunissa oli ehkä
heikompi suuremmilla nopeuksilla, kun Dr13:ssa auttoi ehkä aluevaihteen
apu välityksissä. Vetovoimakäyrät varmaan kertovat totuuden. Kerran
muistan erään koeajon Jyväskylään, jossa otettiin vielä 20% normaalia
enemmän tehoa päägeneraattorilta ja Wärtsilästä, siitä jäi mieleen, että
Wärtsilä meni ”polvilleen” pitempään täysiä vedettäessä. Juna kuitenkin
kulki hyvin ja tunneleissa ”jytisi”.….1983 tammikuussa menin
kuljettajakursseille ja ”superhuru” tuli vielä silloin aamuisin
Helsinkiin matkustajajunan keulilla...upean äänimaaiilman pilasivat
veturin loppuajaksi äänenvaimentimilla..
Kuvassa olen "superhurun puikoissa" vuonna 1981
Oltiin koko perheen voimalla odottamassa junaa Hämeenlinnassa, kun jostain Parolan takaa alkoi kuulua TUM-TUM-TUM Dr15 noustessa Leteensuolta. Faija (rautatieläinen) totesi, että nyt tuleekin sellainen veturi, jota seuraa lokkiparvi, kun siinä on laivan kone...
VastaaPoista