Pendon ”pizza” jumissa

 


2000-luvun alkupuolella tyyppikoulutin Pendoa kuljettajille. Koska Tampereelle ei saanut runkoa koulutusta varten, hyödynnettiin Jyväskylään kahdeksalta aamulla lähtevää runkoa. Usein laitettiin vakikuljettaja matkustajaksi ja ryhmän kanssa ajoimme Pendon Jyväskylään. Välillä myös hyödynsimme normaalisti tyhjänä olevaa Pendon ”neukkaria”, jossa tutkimme aineistoja. Käytimme Jyväskylässä rungon seisonta-ajan koulutukseen. Runko lähti vasta iltapäivällä takaisin Helsinkiin kello 14.25.
 
Kerran harjoittelimme ryhmän kanssa Pendon maadoitusta, jossa maadoitetaan 25kV laitteet. Pendossa on kaksi virroitinta ja pääkatkaisijayksikköä. Ohjaamon toimenpiteiden jälkeen mennään TTC-vaunun kaappiin, jossa on maadoitusavainyksikkö jota kutsutaan myös ”pizzaksi”, tämä laite varmistaa avaimilla ”pakko-ohjatusti”, että toimenpide tulee turvallisesti suoritettua. Maadoitus etenee avainten kanssa, jossa käydään sulkemassa molempien virroittimien lukkoventtiilit ja tehdään maadoitukset molemmissa yksiköissä. Tämä prosessi vaatii ”pizzassa” olevan vivun, viisarin ja värikoodattujen avainten avulla tehtävät toimenpiteet. Jokainen harjoittelee vuorollaan.
 
Pizza on hiukan konstikas ja avaimet ovat todennäköisesti italialaista l....työtä, joten joskus on haastetta saada niitä käyttöön ja takaisin omiin reikiinsä, varsinkin kun Pendorungot olivat silloin uusia. Nyt sitten tuli se kerta, että saatiin pizza jumiin avaimilla. No olihan tässä junan lähtöön Jyväskylästä vielä reilu tunti, kyllä se tästä taas selviää. Siinä sitten yritettiin saada avaimet heräämään, hiki alkoi pukkaan ja kello kävi….Lähtöön oli enää puoli tuntia ja olin ottanut yhteyttä Jyväskylän suorittajaan ja kertonut ongelmamme, olin soittanut myös Helsingin Pendohuoltoon, eikä sieltäkään mitään apua keksitty. Täytyykö juna perua pizzan jumin vuoksi. Kuumeisesti siinä vuoron perään heräteltiin avaimia, tuloksetta. Sitten oli kymmenen minuuttia enää lähtöön ja oltiin seisontaraiteella edelleen. ”Noo nyt”, huusi eräs kollega, nyt tämä toimii, oli musiikkia korvilleni. Soitin heti ja kerroin, että juna saadaankin vielä liikkeelle. Ei siinä porukalla kauan sitten mennyt, kun saatiin juna lähtöraiteelle, vähän jäätiin myöhään. 
 
Tämä ei ollut ainoa kerta, kun pizzan kanssa oli hankaluuksia, yleensä ne ratkesivat nopeammin…näitä on myös Sm4 junissa.
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti