2000-luvun
alkupuolella tyyppikoulutin Pendoa kuljettajille. Koska Tampereelle ei
saanut runkoa koulutusta varten, hyödynnettiin Jyväskylään kahdeksalta
aamulla lähtevää runkoa. Usein laitettiin vakikuljettaja matkustajaksi
ja ryhmän kanssa ajoimme Pendon Jyväskylään. Välillä myös hyödynsimme
normaalisti tyhjänä olevaa Pendon ”neukkaria”, jossa tutkimme
aineistoja. Käytimme Jyväskylässä rungon seisonta-ajan koulutukseen.
Runko lähti vasta iltapäivällä takaisin Helsinkiin kello 14.25.
Kerran
harjoittelimme ryhmän kanssa Pendon maadoitusta, jossa maadoitetaan
25kV laitteet. Pendossa on kaksi virroitinta ja pääkatkaisijayksikköä.
Ohjaamon toimenpiteiden jälkeen mennään TTC-vaunun kaappiin, jossa on
maadoitusavainyksikkö jota kutsutaan myös ”pizzaksi”, tämä laite
varmistaa avaimilla ”pakko-ohjatusti”, että toimenpide tulee
turvallisesti suoritettua. Maadoitus etenee avainten kanssa, jossa
käydään sulkemassa molempien virroittimien lukkoventtiilit ja tehdään
maadoitukset molemmissa yksiköissä. Tämä prosessi vaatii ”pizzassa”
olevan vivun, viisarin ja värikoodattujen avainten avulla tehtävät
toimenpiteet. Jokainen harjoittelee vuorollaan.
Pizza
on hiukan konstikas ja avaimet ovat todennäköisesti italialaista
l....työtä, joten joskus on haastetta saada niitä käyttöön ja takaisin
omiin reikiinsä, varsinkin kun Pendorungot olivat silloin uusia. Nyt
sitten tuli se kerta, että saatiin pizza jumiin avaimilla. No olihan
tässä junan lähtöön Jyväskylästä vielä reilu tunti, kyllä se tästä taas
selviää. Siinä sitten yritettiin saada avaimet heräämään, hiki alkoi
pukkaan ja kello kävi….Lähtöön oli enää puoli tuntia ja olin ottanut
yhteyttä Jyväskylän suorittajaan ja kertonut ongelmamme, olin soittanut
myös Helsingin Pendohuoltoon, eikä sieltäkään mitään apua keksitty.
Täytyykö juna perua pizzan jumin vuoksi. Kuumeisesti siinä vuoron perään
heräteltiin avaimia, tuloksetta. Sitten oli kymmenen minuuttia enää
lähtöön ja oltiin seisontaraiteella edelleen. ”Noo nyt”, huusi eräs
kollega, nyt tämä toimii, oli musiikkia korvilleni. Soitin heti ja
kerroin, että juna saadaankin vielä liikkeelle. Ei siinä porukalla kauan
sitten mennyt, kun saatiin juna lähtöraiteelle, vähän jäätiin myöhään.
Tämä ei ollut ainoa kerta, kun pizzan kanssa oli hankaluuksia, yleensä
ne ratkesivat nopeammin…näitä on myös Sm4 junissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti