Dm8-9 apukojetaulu kuljettajan takana |
Dm8-9 ajopöytää |
Olimme
menossa Lapinniemen asuntomessujunaan kesällä 1990 Tampereella.
Tallipäivystäjä kertoi Porkkanan Dm9 olevan Perkiön varikon
raatopätkässä ulkoliitännässä, numerot olivat 5123 ja 5124. Lähdimme
tallipäivystyksestä pienessä tihkusateessa kävelemään seisontaraiteelle.
Siellä oranssi Porkkana kyyhötti märkänä kolmivaunuisena yksikkönä.
Harri purki sähköisen ulkoliitännän toisesta päästä ja meni katsoman
samalla polttoaineen määrät. Sovimme myös, että hän menee pohjoispään
ohjaamoon, pumppaa jäädytysnesteen, käynnistää Bredan ja Autocalor
lämmityslaitteen. Yhteisajokytkimen pitää laittaa T-asentoon ja tehdä
muut tarkastukset.
Avasin
kolmioavaimella matkatavaraosaston oven ohjaamon takaa. Tukeva ote
kaiteista, kun ratapihan tasosta ovi oli korkealla, ponnistin ylös
sisälle. Osaston vasemmalla seinällä oli jäähdytysnesteen
lisänestesäiliö. Avasin hanan ja aloin pumppaamaan käsipumpulla,
muutaman kerran pumppausliikkeen jälkeen kuului tuttu ylimenoputken
kohina, järjestelmä oli täynnä. Menin ovesta ohjaamoon, tarkistin
lämpömittarista ja esilämmityksen merkkivalosta, että esilämmitys oli
pitänyt jäähdytysnesteen lämpimänä. Tarkistin, että yhteisajokytkin on
O-asennossa. Käänsin tehoratin ”korotettu tyhjäkäynti” KT asentoon Otin
suuntakahvan ajopöydästä ja laitoin sen takaseinässä olevaan
käynnistyskytkimen reikään. Käänsin käynnistyskytkimen hehkutusasentoon,
jossa myös esivoitelupumppu lähtee kierrättämään öljyä moottorissa.
Noin minuutin kuluttua käänsin käynnistysasentoon ja kuulin Bredan
hyrähtävän iloisesti käyntiin. Käänsin kytkimen V-asentoon ja nostin
moottorin kierroslukua tehoratilla, jotta kompressori pyörisi
tehokkaammin ja järjestelmät täyttyvät. Katsoin myös kaikkien mittarien
näyttämät ja kävin eteisessä laittamassa Autocalor lämmityslaitteen
lämmitysasentoon, kun oli viileä ilma ja osastotkin tarvitsivat
lämmitystä.
Harri
teki samat toimenpiteet toisen pään ohjaamossa, jonka jälkeen hän tuli
rungon läpi ohjaamoon. Pääsäiliön painemittari näytti 9 bar, aloitimme
jarrujen koettelun. Minä siirsin jarrukahvan sulkuasennosta
irrotusasentoon, jarrusylinteripaineet laskivat nollaan. Käytin
jarrukahvaa jarrutusasennossa niin että sylintereihin tuli noin yhden
bar:in paine. Harri meni ulos ja lähti junan sivua myöden katsomaan
jarrujen ilmaisimista jarrujen toiminnan. Toiseen päähän päästyään hän
heilautti kättään ylhäällä, minä vein jarrukahvan irrotusasentoon.
Sitten
tuli aikaa Hasler nopeusmittaripiirturin virittämiseen. Kiersin
lukituksen auki ja vedin piirturikoneiston esiin. Totesin nauhan olevan
lähes lopussa, kiersin koneistoa vivulla, jotta nauha rullautuisi
loppuun. Irrotin nauhan koneistosta, kirjoitin siihen päivämäärän ja
rungonnumeron, jotta olisi tiedossa mistä se on otettu. Otin uuden
nauhan koneapulaisen puolen tarvikelaatikosta, avasin nauhaa ja pujotin
sen piirturin koneiston rulliin. Lopuksi kirjoitin siihen päivämäärän,
ajettavien junien numerot ja oman nimeni. Suljin luukun, vedin
kellokoneiston ja kiersin siihen oikean kellonajan. Harri tuli ovesta
sisään, totesi jarrujen olevan kunnossa ja toisen pään Bredan kehräävän
myös hyvin. Hän katsoi myös tämän pään korjauskirjan, eikä
korjaamattomia vikoja ollut kummassakaan yksikössä. Käsijarru oli vielä
kiinni, siinä oli käsipyyhepaperi merkkinä kahvassa, että se tästä
ohjaamosta kiinnitetty, paperi roskiin ja kierto auki.
Laitoin
suuntakahvan paikalleen ja käänsin sen ”eteen” asentoon, suunta ei
mennyt vielä perille, kun suunnan merkkivalo ei syttynyt, joten avitin
sitä hieman tehonsäädön ykköstehoportaalla, valo syttyi merkiksi suunnan
kääntymisestä molemmissa yksiköissä. Kytkin tarvittavat valot, avasin
ovet ja kytkin ne kiinni ja lukituksen päälle, ovivalo jäi palamaan.
Harri syöksähti matkatavaraosastoon ja käänsi kolmioavaimella lukituksen
sivuoveen, jo sammui ovivalo, kunnossa! Käynnistin radion ja otin lupia
Perkiön asetinlaitteelta. Lähdimme siirtymään ratapihoja pitkin
Tampereen asemalle.
Luvan
saatuamme, laitoin ovet kiinni ja lukkoon, käänsin suuntakahvan eteen
asennon ”L” asentoon, ohjauskeskuksen ”pöllön silmät” syttyivät
eteisessä. Irrotin jarrut ja siirsin tehonsäädön ykkösportaalle,
Porkkana nytkähti hillitysti liikkeelle…Pysähdyimme vielä varikon
kohdalla, avasin ovien lukituksen ja Harri singahti teräskannun kanssa
ulos hakemaan vielä raikasta vettä, kun päivä tuli olemaan pitkä ja
tauot vähäiset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti