Tulin
Jyväskylästä Tampereelle aamun ensimmäisellä Pendovuorolla (Sm3) vuonna
2002 (20-vuotta sitten). Talvi oli helmikuussa ottanut tiukan otteen ja
aamulla tuiskutti runsaasti lunta, jota ryyditti tiukka pakkanen. Matka
sujui kuitenkin mukavasti lämpimässä ohjaamossa ja lyhyet yöunet saivat
ajatukset vaeltamaan omia latujaan. Onneksi Jämsään saavuttaessa
ohjaamon takaa kuului tuttua kolinaa ja ovien pauketta. Sieltä
ravintolan emäntä tuli tarjoilukärryjen kanssa kohti ohjaamoa. Aamulla
oli jo tervehditty kiireessä. Nyt saatiin hetki vaihtaa kuulumisia,
monella työvuorolla oli kohdattu ja kupillinen kahvia piristi väsynyttä
mieltäni.
Konduktööri
poikkesi myös Jämsän jälkeen vaihtamaan kuulumiset, todettiin matkan
sujuneen vaivattomasti pyrystä huolimatta. No Jämsän jälkeen
ensimmäisissä kunnon mutkissa Pendon kallistusjärjestelmä tilttasi
useamman kerran, lumi ja jää oli tehnyt omat lisänsä laitteiden sisään
ja väliin, talvi herjasi etelän insinöörien suunnittelua junan
rakenteissa.
Lähestyessäni
Lahdenperän liikennepaikkaa junan kulunvalvontalaite oli piipannut jo
hyvissä ajoin ilmoittaessaan, että olimme menossa siellä sivuraiteelle
odottelemaan vastaantulevaa junaa. Punainen numerosarja juoksi näytössä
kertoen lähestymisestä vaihteeseen, jossa nopeuden piti olla 35 km/h.
Valonheittimien valokeilassa vaihde näkyi jo höyryävänä lumituiskun
keskellä. Onneksi vaihteen lämmitin radassa oli pitänyt sen sulana
lumipöllystä huolimatta.
Aamun
kajastus ja junan valot pyyhkivät lumimyräkän kanssa Lahdenperän
liikennepaikkaa, pääraiteen kiskot näkyivät vain vilahduksin lumen
peittäessä tienoon. Havahduin näkemääni tai oikeastaan kiskojen
näkymättömyydestä sivuraiteella, oli vain epätasainen runsaasti
kinostunut hanki, junia ei ollut käynyt tällä raiteella pitkään aikaan.
Yritin pitää yllä maksimi vauhdin, jotta pääsisin raiteen päähän
odottamaan vastaantulevaa junaa. Vauhti vaan hiipui uhkaavasti ja lumi
tuntui jarruttavan menoa, otti varmaan junan pohjiin kiinni. Pääsin jo
lähelle päätekohtaa, mutta tässä raiteessa oli myös pieni ylämäki ja
meno toppasi itsekseen lumivastuksiin tehoista huolimatta. Totesin,
ettei tästä päästä enää eteenpäin, niin oltiin kiinni umpihangessa.
Katsoin sivuovesta ulos ja totesin lumen olevan korkealla junan kylkiin
asti. Soitin konduktöörille, että menee valmiiksi tähystämään junan
takapäähän, koska juna oli peruutettava samoja jälkiä pitkin takaisin
pääraiteelle. Kauko-ohjaajan kanssa sovittiin, että kun kohdattava juna
on mennyt hän turvaa meille kulkutien peräytyksen suuntaan. Juna meni ja
me saimme luvan peräyttää. Sitten käänsin suunnan taakse ja tehoja,
juna ei liikahtanutkaan. Nyt valtasi hämmennys, tähänkö Lahdenperän
sivuraiteelle Pendo jäi jumiin, miten matkustajat saadaan pois, jos jää
tähän? Ilmoitin konduktöörille, matkustajille ja liikenteenohjaukseen
ongelmasta. Sitten aloitin systemaattisen ensin eteen tehoja, sitten
taakse tehoja ja toistin tätä kymmeniä kertoja, hiukan juna alkoi
liikahdella, sentti sentiltä, sitten mentiin jo metri eteen ja toinen
taakse. Kuulutin matkustajille, että yritän tällä tavalla saada junan
liikkeelle. Matkustajilla oli konduktöörin mukaan osalla hauskaa,
toisilla ei niinkään. Vartin edestakaisen runnomisen tuloksena pääsimme
peräyttämään takaisin linjalle ja sitten kohti Tamperetta. Pääraidetta
sivuuttaessani Lahdenperässä, totesin sivuraiteen lumimäärän olleen
todella liian syvän tälle ”muovipulkalle”. Loppumatka meni sujuvasti.
Muistaakseni
ainakin Peräseinäjoelle Pendo on jäänyt joskus kiinni umpihankeen, eikä
päässyt pois omin avuin. Poikkeus vahvistaa säännön, ehdottomasti
valtaosa radoilla lumen aiheuttamiin vaikeuksiin liittyvät vaihteisiin.
Valtakunnassa tuhansien vaihteiden pitäminen toimintakunnossa
lumimyräkällä, ei riitä sähkövastusten ym. sulatus, vaan tarvitaan
työvoimaa ja koneita.
Oriveden ratapiha miehet lumitöissä 1930-luku, kuvaaja Odenvall Arvo. Suomen Rautatiemuseon kuvakokoelma CC BY NC SA 4.0 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti