Pakkastalven paikallisjuna Orivedelle
Tämä
työvuoro tapahtui 1980-alussa. Pakkasta oli varhain aamulla lähes -30
astetta. Lähdimme Oriveden paikallisjunaan Tampereen Perkiön varikolta
Dv12 veturilla. Kaksi matkustajavaunua mukaan asemalta ja muistaakseni
tyhjävaunujunana Orivedelle. Siinä mentiin karvalakit korvilla,
takinkaulukset ylhäällä ja hanskat kädessä pirun kylmällä reeverillä.
Lähestyessämme Orivettä alkoi reeverin tehot vähentyä ja huomasimme,
että tehonsäädön peruspaineen mittari ei enää näyttänyt normaalia 5,7
bar, muut paineilmalaitteet toimivat normaalisti. Saavuttuamme
Orivedelle täytyi veturi kiertää vaunujen toiseen päähän, jotta pääsimme
takaisin Tampereelle. Nyt ei veturi ottanut enää tehoja kuin
kakkosportaalla (0-16), joka on sähköinen toiminto, eikä suuntakaan
kääntynyt enään ohjaamosta.
Koska
iso osa toiminnoista on paineilmatoimisia, tarvitaan paineilmaa, jota
kompressori tuottaa, siinä oheistuotteena tulee kosteutta, joka
pakkasella jäätyy putkistoihin. Tätä ongelmaa torjuttiin ”tenutuksella”,
jotta kosteus poistuisi järjestelmästä, eikä jäätyisi. Nykyään kaikissa
kalustoissa on ilmankuivauslaitteet, tilanne on paljon parempi. Me
soitimme Oriveden asemalta varikolle, josta sanottiin, että mitään apuja
ei ole saatavissa, koska kovan pakkasen vuoksi kaikki ovat ongelmissa.
Sitten
päätimme viedä junan takaisin Tampereelle hiukan ”käsipelillä” auttaen.
Suunnan saa käännettyä vaihteiston kyljestä varakammella, toimenpide
tehdään kontillaan käyntisillalta kurkottaen alaspäin ahtaaseen tilaan,
jossa sormet ovat vaarassa vaurioitua. Tämä täytyi tehdä viisi kertaa
ennen kuin olimme toisessa päässä junaa. Sitten täytyi miettiä, miten
saadaan veturista tehoja, kun kakkostehoportaalla juna ei oikein liiku.
MGO:ssa on nokalla konehuoneessa tehonsäädön laitteet, siinä on myös
käsikahva, jota käytettiin esim. käynnistyksen avittamiseen. Tästä
kahvasta sai siis käsin lisättyä moottorin tehoa, jota nyt ei saatu
paineilman puutteen vuoksi. Kuljettajan kanssa kokeiltiin sopiva
tehonsäädön asento ja kierrokset, sitten kokeilin vaihteiston käsikammen
laittamista sopivaan väliin, jotta tehot pysyivät sovitussa, kun se on
raskas käsin pitää.
Koska
pakkasta oli melkein kolmekymmentä, niin konehuonekin oli helvetin
kylmä, puin kaikki haalarit päälle ja karvalakin päähän, sekä
korvatulpat. Sulkeuduin konehuoneeseen, siihen nivelakselikotelon
päälle, Behr:rin tuulettimen viereen, värinänvaimennin siinä pyöri
jaloissa.(Älkää kysykö työturvallisuudesta) Sovittiin kuljettajan
kanssa, että kun juna on valmis lähtöön ja hän oli kytkenyt
kakkosportaan päälle (vaihteisto), niin vislaa minulle kerran kimeällä
merkiksi, jotta alan lisätä tehoa kahvasta. Kun tunsin että ollaan
sopivasti liikkeellä laitoin tehonsäätösylinterin vivun alle sen
käsikammen, jolloin kierroksia oli noin 1300. Sitten kun kuljettaja
vislasi kerran karkealla, otin tehot pois ja juna rullaili pysäkille.
Näin ajoimme paikallisjunan Orivedeltä Tampereelle, jossa oli silloin
paljon pysäkkejä. Asemalta veimme veturin Perkiöön sulatettavaksi….tätä
tarinaa kerroin usein tyyppikoulutuksessa esimerkkinä
selviytymisestä.... Tieto ja kokemus auttoi usein selviämään
hankalastakin tilanteesta, silloin ei ollut helpdeskiä ja puhelimia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti