Sr1 konttorituoli, giljotiini-ikkuna ja tehokasta lämmitystä

 


Protosarjan Sr1 vetureissa 3001-3006 oli 1970-luvulla alkuperäisesti koneapulaisen puolella olevan avattavan sivuikkunan alla alaslaskettava läppäistuin. Tämä istuin oli kuitenkin rakenteeltaan niin heikko, että siinä istuttaessa läppä laskeutui vinossa lattiaa kohden, jossa istuminen oli vaikeaa, koska siitä liukui alas. Nämä istuimet poistettiin aika nopeasti näistä vetureista.
Koska vetureihin ei oltu tilattu koneapulaisen puolen istuinta, niihin hätäratkaisuna hankittiin kevyitä mustia konttorituoleja, jotka irtonaisena oli helppo siirrellä paikasta toiseen. Niissä tukena oli vain selän kohdalla soikea levy, käsille ei ollut mitään tukea ja jousitusta ei ollut. Ne jäivät käyttöön vuosiksi, pitkän väännön jälkeen lopulta niihin saatiin asialliset istuimet. Kuinka monen selkä saatiin huonoon kuntoon irtojakkaralla, joka heilui puolelta toiselle, eikä minkäänlaista jousitusta ollut, saati tukea. Kuka istuisi nykyään edes konttorissa moisella jakkaralla, saati hyppivässä ja sivuttain vatkaavassa Sr1 veturissa.
 
Kerran 1970- luvun lopulla olimme tavarajunareissussa Riihimäellä. Odotimme yöllä paluujunan valmistumista ratapihalla Sr1 veturissa. Kuljettaja yritti nukkua siinä konttorituolissa, kun oma kuljettajan puoli oli niin ahdas isolle miehelle. Hän oli löytänyt jonkinlaisen asennon, jossa pää nojasi takana oleviin kaappeihin, selkä siihen pieneen tuolin selkänojan läpyskään ja jalat oli nostanut pöydän kulmalle. Päämuuntajan jurina sai minut syvään uneen. Yhtäkkiä rysähti pimeässä, laitoin ohjaamoon valot ja näin kuljettajan makaavan nurkassa, menin auttamaan hänet sieltä ylös. Totesimme että konttorituolin selkänojan ohut huonekaluputki oli katkennut. Onneksi tuli vain pari mustelmaa, pahemminkin olisi voinut käydä.
 
Näissä alkupään Sr1 vetureissa oli myös mielenkiintoiset avattavat sivuikkunat. Siinä oli yläosassa kahva, josta sai vetää ikkunan alas, siinä oli jämäkkä jousikuormitus, jonka avulla ikkuna nousi itsestään takasin ylös. Sitten siinä sivukehyksessä oli tappi, jolla ikkunan sai lukittua ala-asentoon. Tappi oli kuitenkin vähän suurella toleranssilla tehty, samoin kuin se reikä ikkunan karmissa johon se työnnettiin. Usein kun veturilla peräytettiin, oli ikkuna lukittu ala-asentoon ja pää oli ulkona tähystämässä. Varmaan monella kävi niin, kuin eräällä kuljettajalla, että lukitus aukesi ja ikkuna pamahti jousen voimalla leukaan, melkein siinä lukua otti tästä tyrmäysyrityksessä, giljotiini ei onneksi ollut terävä.
 
Ohjaamon lämmitys oli Sr1 vetureissa alusta asti tehokas, vaikka seinät eivät olleet kunnolla eristetty, yhteensä noin 8 kW lämmitti ohjaamon kovimmillakin pakkasilla. Tosin silmät kuivuivat päähän, jos puhallusta tarvitsi kovasti käyttää. Alkuperäiset ”jalkagrillit” olivat tehokkaat, kuljettajan jalkojen alla oli ”keittolevy” ja koneapulaisella jalkojen alla tehokas lämmitin, joka tehokkaimmillaan sulatti kenkien pohjat. Myöhemmin ne vaihdettiin seinäpattereiksi. Meni kauan, ennen kuin veturiin saatiin ilmastointilaitteet, helteillä peltikoppi lämpeni huonon saunan lukemiin.
 
Sr1 ohjaamoa 1970-luvulta


 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti