Aikaisemmin
oli keskustelua "persoonista", ovatko ne hävinneet työelämästä, oliko
ennen värikkäitä työkavereita ja nykyään vain samanlaisia, samoissa
vaatteissa kulkevia työntekijöitä. Tässä pieni tarina 1970-luvun
lopulta, persoonasta (nimi muutettu), jonka omat tarinat ja
persoonallinen tapa työskennellä rikastuttivat työyhteisön elämää
arjessa. Asialla on myös negatiivinen puolensa, nykyään asiat ovat
huomattavasti paremmin..
Veturinkuljettaja
Hukkanen oli Tampereella legenda jo työvuosiensa aikana. Hänen
persoonansa näkyi ja kuului, tila tuli välittömästi haltuun, kun hän
tuli paikalle. Kookas hän ei ollut, mutta kuuluva matala ääni ja
tarinointi saivat paikallaolijat heristämään kuuloansa eri jutuille. Hän
oli myös persoonallinen työssään, toteutti veturinkuljettajan tehtävää
vakaalla omalla tyylillään, erilaisia sääntöjä ja ohjeita hän toteutti
parhaaksi katsomallaan tavalla.
Ensimmäinen
kohtaaminen työssä tuli ollessani tallivaralla Perkiön varikolla.
Tallipäivystäjä käski minun mennä Tampereen asemalle Raumalta tulevaa
tavarajunaa vastaan, koska siinä työssä olevan koneapulaisen oli mentävä
lääkäriin. Menin autokuljetuksella asemalle laiturille odottamaan
junaa, kohta kolme valoa pilkotti Erkkilän sillan alta. Deeveri parilla
tuleva tavarajuna pysähtyi kohdalle ja lähdin kiipeämään veturiin.
Konepulainen tuli takimmaisesta veturista, kun olin etummaisen veturin
ovella, hän vinkkasi ja huusi, että tänne veturiin. Ihmettelin miksi
takimmaiseen, hän totesi, että Hukkanen ei viitsinyt Raumalla vaihtaa
veturia. He olivat ajaneet takimmaisesta Tampereelle, no näkeehän sieltä
ikkunoiden lävitse etummaisen eteenkin..
Varsinaiseen
työvuoroon jouduin hänen kanssaan muutamia viikkoja myöhemmin. Hiukan
pelonsekaisin tuntein olin lähdössä, kun oma kokemus työssä oli siinä
vaiheessa vähäinen ja muiden jutut olivat tulleet myös minun korviini.
Olin tuolloin vasta 18-vuotias
”ylimääräinentilapainenepäpäteväveturinlämmittäjä”, koneapulaisiksi
meitä silloin kutsuttiin, vaikka nimikkeet papereissa olivat
höyryajalta.
Työn
aloituksessa varikolla, tutkin ja merkkasin viikkovaroituksen tarkkaan
etukäteen, koska varauduin siihen, että vastuuta tilanteissa oli paljon
hänen työkaverillaan. Meidät vietiin iltapimeällä autolla asemalle ja
nousimme pohjoisesta tulleen Sr1 vetoisen matkustajajunan ohjaamoon.
Ohjaamossa oli tupakoitu ja Hukkanen käski tuulettaa ovet ja ikkunat
auki, pakkastakin taisi olla ulkona, käsipaperitkin tuuletettiin. Sitten
päästiin lähtemään. Ohjaamon kattovalot olivat edelleen päällä ja
veturissa oli vain puskinvalot himmeällä, kun noustiin Rukkamäkeä
kaupungin valoista kohti pimeyttä. Hiukan vaikea oli tähystää opastimia,
koska kirkas ohjaamovalo häiritsi. Hukkanen seisoi istuimensa vieressä
keskellä ohjaamoa, kertoi jotain tarinaa Saksan matkastaan, hän oli
erittäin kiinnostunut Saksan rautateistä. Turvalaitteen painiketta hän
oli pyytänyt minun hoitamaan omalta puoleltani. Hukkanen hoiti
tehonsäädön ja muut asiat tekemällä ne vähän kuin toisella kädellä,
kuitenkin ne olivat lähes asianmukaisia. Sääksjärveltä laskettiin
alamäkeä Lempäälän suuntaan. Hasler nopeusmittari nakutti yli 140 km/h
vaikka meidän suurin sallittu oli 120. Ei hän pienistä ylinopeuksista
piitannut. Erotusjakson jälkeen hän ei heti huomannut lisätä tehoja ja
junan vauhti hiipui jo aika hiljaiseksi. Sitten yhtäkkiä hän
terästäytyi ja kytki valot pois ohjaamosta, kytki täydet valot veturiin
ja kiihdytti uudestaan vauhdin matkanopeuteen. Minä olin jo aika lailla
hämilläni, kuinka tämä työvuoro oikein menee loppuun saakka. Tiukasti
seurasin opastimia ja kerroin kaikki poikkeavat asiat, kuten silloin
kuului. Koneapulainen oli tuon ajan ”kulunvalvontalaitteisto”. Hänen
ajotyyliinsä en todellakaan voinut puuttua. Lähestyessämme Toijalaa,
jossa oli pysähdys, vauhtia oli edelleen 120 km/h, hiukan arasti siinä
siirsin keskustelua Toijalan pysähdykseen. Nopeasti hän siirtyi omalle
puolelleen ja siitä istuimen ylitse veti junajarrusta reilun
jarrutuksen. Vauhti alkoi hiljentyä sopivasti juuri laiturialueelle
tultuamme, sitten hän teki pienen kevennyksen ja juna pysähtyi
mallikkaasti sopivaan paikkaan laiturille, minä huokaisin syvään.
Matka
jatkui Helsinkiä kohti pimeässä, välillä katsoin taskulampulla
viikkovaroitukseen ja kerroin tulevat rajoitukset ja muutokset. Istuin
konttorituolissani (silloin Sr1:ssä tuolina) viisi senttiä ”ilmassa”
koko matkan, kuitenkin opin, että Hukkanen seuraa asioita omalla
tavallaan, vaikka sitä ei aina huomannut. Riihimäen jälkeen
opastinviidakko tihenee ja mainosvalot haittaavat opastimien seurantaa.
Kokemattomana se tuntui välillä aika sekamelskalta, sujuvasti kuitenkin
matka jatkui. Helsingin aseman päätepuskinta lähestyttäessä hiukan
jännitin kuinka se pysähdys sujuu. Taas oli hiukan se tunne, että muut
asiat ovat paljon tärkeämpiä, silti siinä tapahtui taas se ihmeellinen
tarkka jarrutus, vähän viime tingassa, toisella ”kädellä” oikeaan
kohtaan. Minä vihdoin istahdin penkkiini kunnolla ja nostin jalat
patterin reunalle.
Paikallinen
vaihtotyökonduktööri toi radiopuhelimen ohjaamoon. Hetken kuluttua
matkustajien poistuttua junasta, konduktööri otti luvat junan perästä,
junan viemiseksi vaihtotyönä Ilmalan varikolle. Työnnä-opasteen jälkeen
Hukkanen laittoi tehoja ja lähdimme työntämään junaa. Minä toistelin
radiopuhelimeen opasteita. Hukkanen lisäsi vauhtia Linnunlaulussa,
väillä mentiin takaperin reilusti yli 60 km/h, vaikka olisi saanut olla
vain 35. Konduktöörin äänestä huomasi, että nyt mennään turhan reilusti:
”vihreä- vihreä”..kertoi hän näkemänsä opastimet ”lähestytään Ilmalaa
en näe vielä opastinta kaarteessa, hiljennä” kuulosti hiukan
tuskaiselta. Pääsimme kuitenkin perille, juna jäi huoltoraiteelle ja
veturin veimme varikon hiekoitusraiteelle. Silloin ei vaihdeltu
ohjaamosta toiseen, vaan tarvittaessa peruuteltiin ikkunasta ja peilistä
tähystäen, hiukan hirvitti, kun kaarteissa ei oikein nähnyt ja
reippaasti kuljettiin minulle vielä huonosti tuntemiani raiteita.
Silloin
vielä uudessa Ilmalan varikolla ei ollut vielä tallipäivystäjää, vaan
Pasilassa. Puhelimella soittamalla saimme tietää lepohuoneen numeron.
Kapusimme toiseen kerrokseen, pitkältä käytävältä löytyi huone, jossa
oli neljä sänkyä, kävin pesulla ja väsyneenä vaivuin uneen valojen
palaessa huoneessa. Hukkanen oli kaivanut eväät esiin salkustaan ja
kertoi Euroopan matkastaan..Seuraavana aamuna palasimme
matkustajajunalla takaisin Tampereelle. Toisen tavat kun oppii, voi
sopeuttaa oman toimintansa sen mukaan, välillä se oli haasteellista
näiden ”persoonien” kanssa..
Kerran
Hukkanen tuli työvuoroon Jyväskylän pikajunaan ollessani Perkiön
varikon tallipäivystäjän apulaisena. Hänen vakinainen koneapulaisensa
tuli myös ilmoittautumaan ja annoin hänelle Hurun avaimet ”prikkarin”
seinän koukusta. Hukkanen iski tarinaa tp:n huoneessa, muut kuuntelivat.
Koneapulainen joi kahvit ja kertoi Hukkaselle lähtevänsä valmistelemaan
veturia lähtökuntoon. Aikaa kului ja tallipäivystäjä alkoi hiukan
hermostua Hukkasen jutuista ja siitä, että hänen pitäisi olla jo
menossa. Sitten sieltä toisen kerroksen ikkunasta näkyi pääraiteella
etelästä tulevan Jyväskylään menevän junan sujahdus aseman suuntaan.
Tallipäivystäjä totesi Hukkaselle: ”Sun junas menee tossa jo asemalle”.
Niin tuli kiire, koneapulainen oli tietysti laittanut Hurussa jo kaikki
valmiiksi. Kohta näimme ikkunasta, kun Huru kiihdytti pääraiteella
kohti asemaa sankan savupöllähdyksen saattelemana ja lujaa, normaalisti
veturi meni rauhassa ratapihoja pitkin, nyt passattiin myöhässä olevaa
Hukkasta pääraidetta pitkin asemalle. Junasuorittaja soitti ja kysyi,
kuka tämä kuljettaja oli, joka näin tulee ja miksi? Tp vastasi,
Hukkanen. Suorittaja oli vastannut, että arvasin oikein..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti