Rautateillä VAK tavaran kuljetus on arkipäivää, onneksi ongelmia on harvoin niiden kanssa.
Tämä
työvuoro tapahtui 1980-luvun lopulla. Olimme vieneet matkustajajunan
Tampereelta Helsinkiin. Junarunko työnnettiin vaihtotyönä Ilmalaan.
Ruokatunnin jälkeen Sr1 veturilla Ilmala II piiristä Ilmala I piiriin ja
Käpylään, sieltä Pasila V kautta Pasilan tavararatapihalle, siitä
laskumäen vierestä junan eteen. Jarrujenkoettelu ja saimme paketin junan
rahtikirjoja, sekä vaunuluettelon, jotka siihen aikaan kuljetettiin
veturin päällä ja ”heitettiin häkkiin” junan tuloratapihalla.
Junan
matkakuntoisuuden ja jarrujenkoettelun tultua valmiiksi, saimme luvan
Pasila V piiriin, josta meille näytettiin käsiopasteena lähtö-opastetta.
Juna oli aika pitkä, vaunuluettelosta olimme todenneet VAK- vaunujakin
olevan mukana. Malmin kohdalla meitä vastaan tuli paikallisjuna, joka
huusi linjaradioon: ”Tavarajuna, joka on matkalla Malmin ja Tapanilan
välillä pohjoiseen, teidän junan peräpäässä olevien säiliövaunujen
päällä näkyy sankka pilvi”. Tällainen ilmoitus hätkähdyttää, vilkaisu
työkaveriin, sekä ulos tuulilasista sai aikaan saman toteamuksen, se
koskee meidän junaa. Työkaveri otti heti rahtikirjapaketin päällä olevan
vaunuluettelon esiin ja totesi, että meillä on tyhjiä VAK- vaunuja
junan etupäässä. Hiukan jo ilta hämärsi, kuitenkin taustapeilistä pystyi
toteamaan, ettei näin ollut.
Hiljensin
junan vauhdin, otin heti yhteyttä kauko-ohjaajaan ja selostin
tilannetta. Sielläkin vallitsi hiukan epäuskoinen ja harkintaa vaativa
tilanne, mitä nyt tehdään. Kerroin myös ihmeteltävän vaunuluettelon
ristiriitaisuutta havaintoihin. Hetken kuluttua kauko-ohjaaja ilmoitti,
että kulkutie vaihdetaan Tikkurilassa sivuraiteille ja juna on
pysäytettävä sinne asian selvittämiseksi. Pyysin soittamaan
junatoimistoon vaunuluettelosta, koska heräsi epäilys, että se ei pidä
paikkaansa. Pysäytin junan Tikkurilaan, menimme veturista ulos,
katsomaan näkyikö jotain, hämärä ja laiturivalaistus kuitenkin esti
tarkemmat havainnot. Tutkimme junan papereita, josta vaunuluettelon
mukaan meillä olisi tosiaan junan etupään puolella tyhjiä rikkidioksidi
vaunuja, sekä tyhjä happivaunu, näin ei vaan ollut.
Kauko-ohjaaja
(liikenteenohjaaja) ilmoitti, että liikenne Tikkurilan ympäristössä
lopetetaan ja jännite ajojohdoista katkaistaan, määräys tuli
pelastuslaitokselta. Tikkurilassa ainakin kuulutettiin jotain, koska
ihmiset poistuivat laiturialueilta, viimeistään silloin kun
pelastuslaitos tuli ”kumipuvuissaan”, viimeiset ihmiset ajettiin silloin
pois paikalta. Me veturissa emme tietäneet paljoakaan tilanteesta
siellä puolen kilometrin päässä, silloin ei ollut puhelimia, vain
linjaradio. Minun piti olla veturissa pitämässä yhteyttä ja työkaveri
katseli ulkona aseman suuntaan pelastuslaitoksen toimintaa, hänen ei
ollut syytä lähteä lähemmäksi, kun tilanne oli näin epäselvä.
Aikaa
kului, sitten kauko otti yhteyttä ja kertoi, että junatoimisto oli
todennut vaunuluettelon olevan väärin, veturi oli ”väärässä päässä”
listaa, säiliövaunut olivat perässä ja niiden piti olla tyhjiä.
Pelastuslaitos oli ilmoittanut, että happivaunu oli ylitäytetty, vaikka
sen piti olla tyhjä. Rikkidioksidit olivat tyhjiä. Sitten kauko
ilmoitti, että pelastuslaitos on antanut luvan mennä paikalle ja sovimme
kaukon kanssa käyvämme juttelemassa paikan päällä. Siellä selvisi,
että happivaunu, joka tosiaan piti olla tyhjä, oli aiheuttanut sen
laajan pilven junan ylle varoventtiilin kautta, kun vaunu alkoi ”heilua”
junan nopeuden kasvaessa. Totesivat sen olevan nyt varoventtiilin
kautta sen verran tyhjentynyt, että matkaa voidaan jatkaa. Liikenne
palasi ennalleen ja pääsimme säikähdyksellä koko tilanteesta.
Tein
tietysti tapahtumailmoituksen ja kävin myöhemmin esimiehen kanssa
keskustelun. Kaksi asiaa aiheutti aika ison hämmennyksen, vaunuluettelo
oli tosiaan virheellisessä järjestyksessä, ennen vanhaan virheitä oli
enemmän, kun niitä laadittiin ”käsin”, onnettomuustilanteessa oikea
tieto on tärkeä. Toinen asia oli happivaunun tilanne, siitä kuulin, että
sen piti olla tyhjennettynä jossain Helsingin alueen yrityksessä,
kuitenkin oli käynyt niin, että sinne olikin mennyt vain lisää ainetta,
siksi se ”puhalsi” varoventtiilistä niin voimakkaasti junan lähdettyä
liikkeelle ja vaunun heiluessa. Vaunuluetteloita tuli tutkittua entistä
tarkemmin tämän episodin jälkeen. Onneksi VAK- kertauskoulutukset ovat
säännöllisiä.
Valokuva Sag vaunusta. Rautatiemuseon kuvakokoelma. Tämä on 50-luvulta. Artikkelissa ollut happivaunu oli uudempaa mallia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti