Dr12 2200 kolme miljoonaa kilometriä

 

Tämä Aamulehden lehtileike tipahti erään kirjan välistä, se on todennäköisesti vuoden 1977 alusta. Kyseisenä vuonna vielä viljellään Hr12 ja Dr12 tunnuksia sekaisin, vaikka muutos oli tullut vuonna 1976 ja kesti kauan, kun sarjatunnusten muutos sisäistettiin, osa vanhemmasta ikäpolvesta ei koskaan.
Dr12 2200 oli ensimmäinen käyttöön 1959 tullut Huru, jonka Valmet Oy Lentokonetehdas valmisti. Se oli ”proto”, kuitenkin melko valmis jo heti alkutaipaleella. Tässä lehtijutussa juhlistetaan kolmen miljoonan kilometrin rajapyykin ylittämistä (1977). En tiedä paljonko Dr12 vetureiden suurin kilometrimäärä on ja millä yksilöllä, joku varmaan tietää?
Tämä yksilö joutui konepajalle vuonna 1980, suurempien korjaustarpeiden vuoksi. Kuitenkin kävi niin, että sen korjaus venyi ja se päätettiin jättää varaosaveturiksi, eikä se palannut enää linjalle. Dr12 sarjan viimeiset VR:n ajot suoritettiin vuonna 1990. Nykyisin on jäljellä kaksi museoveturia 2216 ja 2241.
 
Lehtikuvasssa ”Nuppolan kopissa” muistan tämän suuren ”Hurutaulun”, jossa oli kaikki yksilöt omina riveinään, jossa oli veturin huollot ym. tiedot. Yhdellä silmäyksellä näki veturin tilanteen ja tulevia tarpeita. Tekstissä esiintyvä insinööri V. Mäkelä oli meidän veturimiesoppilaskoulun johtaja. Yliteknikko Nuppola oli yksi pomo, joka ”paimensi” meitä varikkoharjoittelussa.
 

 


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti