Tämä
Aamulehden lehtileike tipahti erään kirjan välistä, se on
todennäköisesti vuoden 1977 alusta. Kyseisenä vuonna vielä viljellään
Hr12 ja Dr12 tunnuksia sekaisin, vaikka muutos oli tullut vuonna 1976 ja
kesti kauan, kun sarjatunnusten muutos sisäistettiin, osa vanhemmasta
ikäpolvesta ei koskaan.
Dr12
2200 oli ensimmäinen käyttöön 1959 tullut Huru, jonka Valmet Oy
Lentokonetehdas valmisti. Se oli ”proto”, kuitenkin melko valmis jo heti
alkutaipaleella. Tässä lehtijutussa juhlistetaan kolmen miljoonan
kilometrin rajapyykin ylittämistä (1977). En tiedä paljonko Dr12
vetureiden suurin kilometrimäärä on ja millä yksilöllä, joku varmaan
tietää?
Tämä
yksilö joutui konepajalle vuonna 1980, suurempien korjaustarpeiden
vuoksi. Kuitenkin kävi niin, että sen korjaus venyi ja se päätettiin
jättää varaosaveturiksi, eikä se palannut enää linjalle. Dr12 sarjan
viimeiset VR:n ajot suoritettiin vuonna 1990. Nykyisin on jäljellä kaksi
museoveturia 2216 ja 2241.
Lehtikuvasssa
”Nuppolan kopissa” muistan tämän suuren ”Hurutaulun”, jossa oli kaikki
yksilöt omina riveinään, jossa oli veturin huollot ym. tiedot. Yhdellä
silmäyksellä näki veturin tilanteen ja tulevia tarpeita. Tekstissä
esiintyvä insinööri V. Mäkelä oli meidän veturimiesoppilaskoulun
johtaja. Yliteknikko Nuppola oli yksi pomo, joka ”paimensi” meitä
varikkoharjoittelussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti