Olin
menossa eräänä talvena Dv12 vetoisella tavarajunalla, venakkoja letka
vaunuina, se ei ollut kovin pitkä. Deeveri pitkänokka edellä, vauhtia
oli noin 50 km/h. Kyseisellä radalla oli vartioimattomia tasoristeyksiä
tiheään, jossa ihmiset yleensä olivat tottuneet jatkuvaan
junaliikenteeseen. Rauhallisesti MGO kehräsi, tehoratti oli
seiskaportaalla, olin jo pitkään ollut ajatuksissani tässä rauhallisessa
menossa talvipäivänä.
PAM!
Keulalla rysähti..mitä prkl tapahtui?, rojua lensi ilmaan ja sivuille,
nopea tehonpoisto, KNORRI laitaan, hätäjarrutus... Tilanne meni ohi
parissa sekunnissa ja kerkesin havainnoimaan, että menin tasoristeyksen
yli, oikeassa silmän alakulmassa huomasin, peltikasa meni ohi, veturin
kylkeä pitkin. Katsoin taakse, onko se auto, lumi pölisi?
Hätäjarrutuksesta huolimatta juna jatkoi vielä matkaa, kun venakot eivät
talvikelillä olleet tehokkaita jarruttamaan. Siinä sitten jo
epätoivoisesti mietin missä pirussa minä nyt olen, kaupungin tiesin ja
tulihan siinä kilometritolppakin onneksi vastaan. Juna viimein pysähtyi,
otin yhteyden liikenteenohjaukseen ja kerroin todennäköisesti ajaneeni
auton kanssa kolarin. Yritimme selvittää missä olin, mikä ylikäytävä,
tosi hankalaa kun niitä oli useita lähekkäin, silloin GPS:stä ei ollut
tietoakaan. Silloin minulla oli oma NMT puhelin ja annoin numeron
liikenteenohjaajalle, joka teki hälytyksen hätäkeskukseen.
Päämoottori
sammuksiin ja jarrut päälle. Veturin ensiapulaatikko irti ja sammutin
kantoon, sitten laskeuduin veturista ratapenkalle lumihankeen. Siinä
sitten lumessa kahlasin junan sivua pitkin kohti onnettomuuspaikkaa.
Melkein heti alkoi kuulua kovaa jatkuvaa huutoa ylikäytävän suunnalta,
aika karmiva tunne, kun ei tiennyt mitä oli siellä odotettavissa. Kun
pääsin lähemmäksi näin ylikäytävän pielessä auton raadon, josta ei
paljon näyttänyt olevan jäljellä, siellä romussa oli joku, sitä ennen
huomasin jonkun makaavan ratapenkan ojanpohjalla. Menin sen kautta,
lunta oli runsaasti ja kahlasin sinne ihmisen viereen, joka makasi
myttynä hangessa. Näin, että päähän oli sattunut pahasti, totesin, että
hän onneksi hengittää, eikä vuoda pahasti. Itsellä oli jo todella kuuma
ja otin talvitakin päältäni ja käärin tämän ihmisen siihen.
Edelleen
oli epäselvää missä tarkalleen olin ja montako uhria on oikeasti tässä
onnettomuudessa. Menin seuraavaksi autonromun luokse ja totesin siellä
kuskin paikalla olevan ihmisen, joka oli se, joka huusi kovaa, ei hätää,
kun ääntä lähtee. Katselin ympäristöä ja en havainnut muita osallisia
ja soitin puhelimellani hätäkeskukseen. He olivat saaneet ilmoituksen
mutta onnettomuuspaikka oli edelleen hakusessa, eivätkä he heti
pystyneet lähettämään apua, ennen kuin paikka selviää. Näin
ylikäytävältä, että vähän matkan päästä on risteys ja siellä on
tieviitta. Juoksin sinne ja sain tiedon tiestä ja soitin uudestaan.
Takaisin päästyäni menin uudestaan katsomaan ojan pohjalle ja uhri
hengitti edelleen, en uskaltanut häntä siirtää vähääkään, vaan lisäsin
ea-laatikosta vielä peiton päälle. Sitten menin romun luokse, jossa oli
toinen uhri, hänkin hengitti raskaasti, näytti siltä, että siinä
autonromussa, mitä oli jäljellä, hän ei ollut pahasti kiinni. Näin
jonkun auton tulevan tietä paikalle ja autosta nousi mies ja sain
hänestä kaverin toisen loukkaantuneen luokse.
Palokunnan
ja ambulanssin tulo kesti, kun ei ollut alussa tietoa paikasta, se oli
usein ongelma aikaan ennen gps ym. laitteita. He ottivat vastuun ja
veivät loukkaantuneet sairaalaan. Poliisi tuli myös ja kyselivät
tapahtumasta, sekä puhalluttivat minut. Veturilla käydessämme täytin
onnettomuudesta lomakkeen. Veturin keulassa huomasimme auton oven
roikkuvan toisen puskimen varassa. Puskin oli mennyt auton matkustajan
puolen ikkunasta sisään ja jäänyt siihen roikkumaan. Näiden kahden
onnettomuusauton kyydissä olleen henkilön selviytyminen hengissä oli
suoranainen ihme. Miten ihmeessä ojanpohjalle lentänyt oli selvinnyt
sisään tulleesta puskimesta ja autoa ajanut istui auton ainoassa vähän
ehjässä olevassa osassa, joka oli jotenkin jäänyt suojaamaan ajajaa,
onneksi auto ei rullaantunut edessä. Ajan kuluttua paikalle tuotiin uusi
kuljettaja ja minä lähdin takaisin Tampereelle.
Menin
samana päivänä vielä työterveyteen, siellä käytiin tapahtumat lävitse.
Mahdollisuus oli saada sairaslomaa, totesin kuitenkin, että seuraavan
päivän haluan olla kotona, mutta sitä seuraavana menen taas työvuoroon,
koska en halua siihen tulevan kynnystä. Soittelivat vielä työterveydestä
parin viikon kuluttua ja kyselivät vointia. Aika pitkään tämän jälkeen,
kun ajelin Dv12 veturilla pitkänokka edellä, tuli ylikäytävien kohdalla
vilkuiltua toiselle puolelle nokkaa, näkyykö tulijoita..
En tietoisesti kertonut tässä tarinassa paikkaa, enkä aikaa. Sitä ei kannata kysyä.
Veturinkuljettajilla
on EA-koulutus ja määrävuotiset kertaukset, jotka auttavat toimimaan
eri tilanteissa. Pitkän uran aikana, jokainen kuljettaja joutuu näiden
asioiden kanssa tekimisiin. Kuljettajan työkunnon arviointi ja
vaihtaminen erilaisissa tilanteissa on myös ohjeistettu, sekä jälkihoito
terveydenhoidon järjestelmissä. Historiassa, vuosikymmeniä sitten nämä
asiat eivät olleet itsestään selvyyksiä ja moni joutui kantamaan eri
onnettomuuksien taakat itsessään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti