Nopeuden
rekisteröintilaitteet ovat asennettu todennäköisesti ensimmäistä kertaa
rautatiekalustoon 1950-luvun lopun vaiheilla. Tässä tarinassa ensin
käsitellään näitä mekaanisia tallentimia ennen digitaalista aikaa.
Silloinen Hr12 taitaa olla ensimmäinen veturi, johon piirturit
asennettiin. Aloittaessani työt 1970-luvun lopulla tilanne oli seuraava.
Piirturia ei ollut Dv15-16, Tve4, Dm7, eikä Ttv:ssä. Dv12 sarjassa
taisi vielä olla silloin puutteita osassa vetureita. Kaikissa muissa
vetureissa ja junissa ne olivat jo käytössä. Yleisin piirturi oli
Haslerin valmistama, Deuta oli Dv12 ja Dr14 vetureissa. Deuta oli
erillinen yksikkö. Hasler oli nopeusmittarin yhteydessä. Äänimaailmassa
Deuta ”tikitti” ja Hasler ”raksutti” ajon aikana.
Hasler
mittaa nopeuden, ajan minuuteissa ja tunneissa, sekä kuljetun matkan.
Hr12 nauhan pituus on 12 metriä, riittää noin 2000 kilometriin. Mittarin
pienessä ikkunassa näkyy juova viimeisen nauhametrin matkalla,
ilmoituksena vaihtotarpeesta. Piirturimittari on vain toisen pään
ohjaamossa. Piirturin nauhan pitkiä pahvihylsyjä käytettiin Hurun
ajopöydän eräiden kytkimien ”jatkovarsina” erotuksena pimeällä
toisistaan. Esimerkiksi ratamoottorituulettimien tai valonheittimen
kytkimissä.
Deuta
oli erillinen laite ja sen rulla on kapeampi. Toimintaperiaate on
metallipaperille piirtävä valokaaripiirtoneula. Tämä rekisteröintilaite
ilmaisee myös Deeverin ajossa käytetyt tehoportaat nopeuden lisäksi.
Siinä oli myös ilmaisin nauhan loppumisesta.
Miksi
tallentimia tarvittiin? Junan kulun seuranta perustui aikaisemmin
aistinvaraiseen mittareiden ja toiminnan seurantaan, eikä niistä jäänyt
mitään dokumentointia. Monet onnettomuus- ja vaaratilanteiden
analysointi perustui inhimillisten havaintojen kirjaamiseen, eikä ollut
usein todistusaineistoa asian totuudellisuudesta. Monet tilanteet jäivät
selvittämättä ja analysoimatta tarkemmin, kun nopeutta ei voitu
tarkasti seurata takautuvasti pitemmältä matkalta. Oikeusturva oli
tuolloin vajavaista eri osapuolilla. Rekisteröintilaitteet aiheuttivat
myös positiivista painetta noudattaa eri tilanteissa määrättyjä
nopeusrajoituksia. Harvoin nauhoja kuitenkin systemaattisesti
tutkittiin, ilman mitään syytä epäillä rikkomusta.
Veturinkuljettajan
arkea oli piirtureiden vuosikymmeninä huolehtia nauhan riittävyys ja
merkinnät. Kalustossa oli ohjaamossa yleensä teline niitä varten.
Ajovalmiushuolloissa kautta maan täydennettiin rullia ja otettiin
käytetyt talteen. Käytössä oli kolmea erityyppistä nauhaa piirturin
mallin mukaan. Työvuorossa veturin tai junakaluston vaihtuessa oli
varmistettava nauhan riittävyys, kellonaika ja veto. Kello oli siis
mekaaninen vedettävä ja siinä oli ilmaisin aamu/ilta ajalle. Nauhaan oli
kirjoitettava päivämäärä, ajettavien junien numerot ja omat
nimikirjaimet. Kun nauha oli käytetty loppuun, siihen merkittiin
päivämäärä ja paikkakunta, jossa se vaihdettiin uuteen.
Ajovalmiushuollot keräsivät käytetyt nauhat. Niitä säilytettiin määrätty
aika ja sitten hävitettiin.
Minä
jouduin työvuosien aikana kaksi kertaa kuulustelijan konttoriin, jossa
tutkittiin ajamaani veturia ja junaa. Ensimmäinen oli päivystäjänä
liikkuessani Tampereen Nekalan kaupunginosa raiteistolla, jossa suistuin
kiskoilta Dr14 veturilla talvisella tasoylikäytävällä. Nopeuden
katsottiin nauhasta olleen hyvin alhainen. Korvausvaatimus meni
kaupungin teiden kunnossapidolle, jäiden puhdistamattomuuden vuoksi
laippaurista.
Toisen
kerran jouduin nopeusnauhojen tutkintaan, kun olin Dm8 Porkkanalla
ajanut Tampereen Naistenlahden raiteen päätepuskurin rikki
asuntomessujen avajaispäivän aamuna. Nopeus tässäkin todettiin olleen
erittäin alhainen. Syynä oli vesisateen ja ruosteisten kiskojen
aiheuttamat huonot kitkaolosuhteet, sekä mekaanisten
luistonestolaitteiden aiheuttaman jarrutuksen tehottomuus.
Kulunrekisteröintilaitteiden tallenteet nykyään
Kaluston
liikkeet tallentuvat nykyään kulunrekisteröintilaitteen digitaaliseen
muistiin. Kuljettajan ei tarvitse, kuin tarkistaa aika ja päivämäärä
laitteesta. Suurimmassa osassa käytössä olevassa veturi- ja
junakalustosta rekisteröintilaitteena on EKE-TDR. Muutamissa uudemmissa
kalustosarjoissa, kuten esimerkiksi Dr18, Sm5 ja Sm6 käytetään EKE:n
uudemman sukupolven ER rekisteröintilaitetta. VR Yhtymän uudessa
Sr3-veturisarjassa on käytössä Deuta Werken
Redbox-kulunrekisteröintilaite. Näiden rekisteröintilaitteiden muistit
puretaan eri ohjelmistoilla.
Kaikki
rekisteröintilaitetyypit keräävät kattavasti tietoa kaluston liikkeistä
ja kuljettajan toimista. Lisäksi ne tallentavat
junakulunvalvontajärjestelmän (JKV) ratalaitteista lukemaa tietoa.
Näiden tietojen perusteella pystytään esimerkiksi päättelemään muun
muassa nopeus, kuljettu matka, jarrutuksen aloitushetki ja jarrutuksen
voimakkuus. Tiedot mahdollistavat tapahtumien ja ajallisen kulun
seurannan, sekä kaluston liikkeiden että niiden keston selvittämisen
erittäin tarkasti. Rekisteröintilaite ei ole pakollinen ratapihoilla
vaihtotyössä käytettävässä vetokalustossa. Silti niissäkin on yleensä
tallennuslaitteet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti