Dm12
kiskobussin VR osti Tsekistä Skoda CKD Vagonka:lta. Ensimmäinen yksilö
4401 saapui 18.12.2004 Sompasaaren satamaan, josta se hinattiin Dv16
veturilla vanhalle Pasilan konepajalle. Sieltä valmistaja ja VR olivat
saaneet tilat ja raiteet kiskobussien viimeistelyyn ja koeajoja varten.
Nämä Dm12 moottorivaunut olivat mielestäni viimeiset VR:n kalustot,
jotka kävivät Pasilan konepajan alueella, varsinaisen konepajan toiminta
oli jo loppunut vuosituhannen vaihteessa.
Kiskobussiliikennettä
käynnistettiin eri puolille rataverkkoa. Tampereelta Haapamäelle oli
tarkoitus aloittaa kiskobussiliikenne, kun niitä saapuu maahan
riittävästi ja ne on hyväksytty liikenteeseen. Kuljettajien
tyyppikoulutus täytyi aloittaa, jotta liikenteen alkaessa olisi
pätevyydet omaavia kuljettajia. Meidät tyyppikouluttajat täytyi
kouluttaa ensin, jotta pystyimme jakamaan tietomme eteenpäin.
Materiaaleja oli tietysti tullut valmistajalta, kuitenkin uuden kaluston
osalta ne täytyi osin muokata omaan käyttöön sopivaksi Ne ovat teknisiä
kuvauksia, josta poimitaan periaatteet ja asiat, joista on hyötyä
koulutuksessa ja käytännön työssä. Aivan uutena materiaalina rakennetaan
”häiriöohjeita”, joiden avulla kuljettaja selviää eri
ongelmatilanteissa, tämä materiaali kehittyy ja päivittyy vuosien
varrella aina vain paremmaksi kokemusten, sekä tiedon lisääntyessä.
Koska
kiskobusseja ei ollut vielä käytössä, kuin tämä ensimmäinen 4401, joka
oli koeajoissa pitkin rataverkkoa, täytyi meidän kouluttajien saapua
Pasilan konepajalle tutustumaan seuraaviin yksilöihin ja oppimaan tämän
uuden junan tekniikka. Tampereelta junalla aamuvarhaisella Pasilan
asemalle ja kävellen konepajalle. Siellä usein jo valot paloivat
hallissa ja valmistajan edustajat tekivät jo työtään, juna oli kyllä
muutoin valmis, mutta kaipasi erilaisia säätöjä ja testejä. Siellä me
vietimme päiviä, opeteltiin junaa materiaalin avulla, Dm12 tuli tutuksi
kiskonpinnasta kattoon ja puskimesta puskimeen. Valmistajan edustajat
olivat myös avuliaita vastaamaan kysymyksiin, englannilla niistä
selvittiin. Takaisin Tampereelle illalla, monesti oli paperit esillä
vielä paluumatkalla.
Vaikka
olimme ajelleet testimielessä konepajan alueella, niin linjalle
pääsimme useasti koeajojen tullessa mahdolliseksi, uusilla maahan
saapuneilla yksiköillä. Siinä pääsi vasta oikeaan tuntumaan ja pystyi
kokeilemaan eri tilanteita, kun juna ei ollut kaupallisessa
liikenteessä. Koeajoihin kuuluvat myös eri viranomaisten tarkastukset ja
testit. Valmistajan edustajat olivat myös tietysti mukana auttamassa
vikatilanteissa ja tekemässä omia testejä, sekä säätöjä. Usein kävimme
Hämeenlinnassa kääntymässä, sitten takaisin Pasilan konepajalle.
Kohta
omat tiedot ja taidot olivat sillä tasolla, että tyyppikoulutus voitiin
aloittaa, edelleen oli ongelma, ettei yhtään yksikköä saatu Tampereelle
koulutusta varten. Luovana ratkaisuna keksitiin, että neljän
kuljettajan ryhmä lähtee mukaani Pasilan konepajalle. Ryhmien kanssa
käytiin muutamana päivänä Pasilassa, saimme tutkia junaa rauhassa
aamulla, sitten tuli taas koeajojen vuoro. Kiskobussin ohjaamo on ahdas,
sinne ei kovin monta sovi kerrallaan, kun täytyi viranomaisen
edustajankin pystyä tekemään omat testinsä ja havaintonsa. Aika moista
soveltamista sai tehdä, että ryhmä samalla oppi ja sai tarvittavaa
koemusta kiskobussin tekniikasta. Omatkaan tiedot eivät siinä vaiheessa
olleet vielä hyvät, oppia tuli lisää päivittäin ja sitä jaettiin
tiiviisti kouluttajien, kuljettajien, sekä asiantuntijoiden kesken.
Pieksämäen
varikko oli kiskobussien keskuspaikka, johon aluksi uudet Dm12
kiskobussit vietiin. Vein muutaman yksilön Pasilasta Pieksämäelle
tyyppikoulutusryhmän kanssa, siinä tuli samalla ajoharjoittelua.
Esimerkkinä 9.12.2005 aamulla lähdimme ryhmän kanssa junalla 160 kello
5.26 Tampereelta Pasilaan 7.12. Kävely sohjoisessa joulukuun
aamuhämärässä konepajalle.
Meillä
oli uusi Dm12 4409, lähdimme junannumerolla 3961 Hämeenlinnaan kello
8.07. Konepajalta lähdettiin asetinlaite Pasila vitosen luvalla, silloin
jo huonokuntoiseksi mennyttä raidetta pitkin korkeintaan 10 km/h kohti
Pasilan alaratapihaa, siitä kadun ja pääraiteiden tunnelien lävitse.
Vanha Pasilan varikko jäi vasemmalle. Alatavararatapihan (Tässä on
nykyään ”Mall of tripla” valtava kauppakeskus) oikeata reunaa ja
laskumäen oikealta puolelta ohitse kohti Pasilan yläratapihaa.
Asetinlaite Pasila vitosen mies siellä jo tervehti ikkunasta käsi
pitkällä, sitten kohti Käpylää ja Oulunkylästä pitkien vaihteiden kautta
80 km/h pääraiteille. Meitä oli viisi kuljettajaa ja kaksi Tšekkiläistä
valmistajan edustajaa, sekä JKV:n testausta varten viranomaisen
edustaja kiskobussin kyydissä. Ryhmän ajovuorot jaettiin siten, että
ohjaamossa oli minä ja kuljettaja harjoittelemassa ajoa, vaihdeltiin
matkan edistyessä järjestystä. Matka Hämeenlinnaan kesti pitkään, koska
erilaiset testitilanteet veivät aikaa ja paljon seisoskeltiin
sivuraiteilla odottamassa. Sitten takaisin kohti Riihimäkeä, jossa
oltiin 12.30 ja pienen ruokatauon jälkeen lähdettiin 13.20 Lahteen ja
edelleen Kouvolaan. Maksiminopeus oli meillä 120 km/h, MAN:nin koneet
siinä lauloivat alakerrassa Voith:hin vaihteistojen säestyksellä. Sillä
etenee aika hyvin muun liikenteen seassa. Kouvolassa tuli pitempi
paussi. Laitettiin ”peräkylänpendo” parkkiin ja mentiin veturitallin
tallipäivystykseen kahville.
Ohjaamon
vaihto ja kuljettajien kierrätys, ”Onko Mikkeliin mänijöitä, juna män
justiinsa” kuulutti seuraava kuljettaja, kun sai lähtöluvan Pieksämäen
suuntaan Kouvolan sivuraiteelta. Iltapäivä oli jo pitkällä, olimme
ylimääräisenä kulkijana tien tukkona, jouduimme jatkuvasti poukkoilemaan
liikennepaikkojen sivuraiteille odottamaan vastaantulevaa liikennettä
ja jotkut painelivat ohitse perävalot punaisena. Kun aikaisesta aamusta
oli jo kulunut yli kaksitoista tuntia, alkoivat vitsit vähentyä ja
väsymys iski kaikilla moukarin lailla, olihan tässä keskitytty asioihin
tiiviisti jo pitkän tovin, ei sitä vaan jaksa enää kiinnostua…nyt vaan
selvitään tällä ”viidakkopendolla” sinne Pieksämäkeen.
Pieksämäen
esiopastin siellä jo kajasti "odota aja 35" tervehdykseksi, perille
tultiin 17.26. Ratapihalta lupa varikkoalueelle, seisontaraiteelle,
jossa laitoimme ”vankan” seisontatilaan, ulkoliitäntään ja webastot
päälle. Nopeasti tallipäivystykseen, oli jo ilta, miten pääsemme vielä
takaisin Tampereelle? Autolla asemalle ja noustiin siniseen vaunuun
junassa 832. Tampereella oltiin 21.00 aikoihin.
Kuva
Dm12 4409 Hämeenlinnassa ja vanha kartta, jossa merkitty Pasilan
konepajalla Dm12 valmistelu raide. Nyt on muuten tarkempia tietoja
ajankohdasta, löysin vintiltä parikymmentä "Veturimiehen päiväkirjaani"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti