VR-urani alkoi vuonna 1976, kun 16-vuotiaana osallistuin valintakokeisiin. Syksyllä, juuri täytettyäni 17 vuotta, aloitin veturimiesoppilaskoulun Tampereen Perkiön varikolla. Oppilaskoulu kesti tuolloin kaksi vuotta ja neljä kuukautta, joka perehdytti tuleviin tehtäviin. Koulutuksen päätyttyä sain pätevyydet toimia koneapulaisena eri veturi- ja junasarjoissa. Koneapulaisen roolissa tutustuin laajaan kalustoon, ja minulle kertyi pätevyydet muun muassa Sr1-, Dv12-, Dv15-16-, Dr14-, Dm8-9-, Dr12-, Dr13- ja Dr15-vetureihin.
Työni koneapulaisena jatkui Tampereella vuoteen 1983 asti. Jonka jälkeen kävin veturinkuljettajakurssin Rautatieopistossa Helsingissä. Kurssi kesti viisi kuukautta, jonka jälkeen aloitin tyyppikoulutukset ja suoritin tarvittavat ammattinäytteet. Kuljettajapätevyydet ehtivät vuosien aikana karttua seuraavasti: Sr1, Sr2, Dv12, Dv15-16, Dr14, Dr12, Dr13, Tve4, Dm7, Ttv, Dm8-9, Dm12, Sm1-2, Sm3 ja Sm4. Lisäksi perehdyin myös Dr16- ja Sm5-kalustoon.
Vakituisena veturinkuljettajana aloitin työskentelyn vuonna 1985 Tampereella. 2000-luvun vaihteessa aloin kouluttaa satunnaisesti uusia veturinkuljettajia eri aihepiireistä. Vuosien varrella työtehtäviini kietoutui monenlaisia projekteja, kuten ECO-drive, yhteistyö eri ammattiryhmien kanssa sekä tyyppikoulutukset ja uusien kuljettajien perehdytys. Työni laajeni myös Helsingin VR:n koulutuskeskukseen, jossa osallistuin simulaattorikoulutuksen ja luokkaopetuksen toteutukseen eri aineissa.
Eläkkeelle jäin vuonna 2014, jolloin mittariin kertyi yhteensä 38 palvelusvuotta.
Työvuosieni aikana yksi tärkeä harrastus oli opiskelu. Työn ohessa kirjoitin ylioppilaaksi ja myöhemmin jatkoin opintojani yliopistossa. Lopulta valmistuin aikuiskasvatuksen ja elinikäisen oppimisen maisteriksi – tavoite, joka toi näkökulmaa myös työhöni veturinkuljettajien kouluttajana.
Jari Mäkelä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti