Teräksinen
vesikannu kuului vetokaluston vakiovarusteisiin 1960-90 luvuilla
(tietäjät tarkentaa). Työvuoroille lähtiessä silloisen koneapulaisen
tehtävänä oli hakea raikasta vettä kannulla veturin päälle, josta
keitettiin kahvia, teetä tai muuten juotiin janoon. Puhtaus oli tietysti
tärkeää, jotta juomavesi oli juomakelpoista. Äkkiä opittiin mistä saa
hyvää vettä, kyllä silloin oli aikaa joskus pysäyttää tavarajuna sopivan
lähteen kohdalle, linjallakin. Yleensä tallialueilla oli paikat, mistä
vesi saatiin täydennettyä.
Erityisesti
kesähelteellä raikkaan veden tarve oli suuri, kun vetureissa ei ollut
ilmastointia. Kymmenen tunnin ”saunominen” kuuman Deeverin päällä
tarvitsi nestetankkausta jatkuvasti. Talven paukkupakkasilla, kun
kiipesi pitkään seisoneen Hurun päälle, sai lattialla olleen kannun
kopistella ensin jäästä puhtaaksi, jos sinne oli jäänyt vettä. Tavaksi
yleensä otettiin, että heitettiin vanha vesi pois, jos veturi meni
varikolle, ettei jää happanemaan kannun pohjalle. Yleensä myös
ajateltiin veturin kiertoa ja mahdollisesti jatkavaa miehistöä, että
heillä olisi myös vettä, erityisesti ”läpimenevissä” junissa. Aika
noloa, jos jatkaville oli tyhjä kannu.
Vesikannulla
oli toinenkin tarkoitus, jos esimerkiksi Deeverin
jäähdytysjärjestelmästä alkoi neste huolestuttavasti vähetä, tarvittiin
lisää, ettei matka katkennut. Silloin ei ollut pumpattavia
lisävesijärjestelmiä, vaan kannun kanssa noustiin käyntisillan kaiteen
päälle seisomaan, korkki auki ja kannulla lisää. Järjestelmät olivat
silloin hatarammat ja usein tuli tarve lisäykseen. Työturvallista homma
ei ollut siinä kaiteen päällä keikkuessa, en tiedä putosiko kukaan
pahasti. Vettä kannettiin joskus jostain radanvarren ojasta tai
järvestä, sammakon kutuvettäkin on kaadettu.. useimmiten tietysti
asemilla tai varikoilla.
Veden
laadun suhteen tapahtui ongelmia, juotiin vahingossa pilaantunutta
vettä tai keitettiin siitä kahvia, vatsa oli äkkiä kuralla. Pahin
tilanne syntyi siitä, että eräs miehistö otti vahingossa varikolla
väärästä hanasta, putkistosta, jossa oli kirkasta RD11 ainetta, jota
käytettiin jäähdytysjärjestelmien korroosionestoaineena. He keittivät
siitä kahvia ja sairastuivat vakavasti, muistaakseni joutuivat
sairaalaan. Kannut poistettiin vähitellen koko kalustosta ja siirryttiin
muihin pullovesi järjestelmiin.
Kahvipannu
oli vuosikymmeniä veturin tärkeä varuste, sitten tuli kahvinkeittimet.
Jos pannu oli rikki, se oli onneton reissu, niin tärkeäksi se silloin
koettiin. Pannuja oli 24 V - 220 V jännitteille, jossa vastus oli
pannunpohjan sisällä. Pannukahvi oli vielä 1970-80 luvuilla monille se
ainoa oikea kahvi. Pannu laitettiin heti lämpiämään veturin käyttöönoton
valmistelussa. Oli tärkeää junan valmistuttua, että ennen lähtöä oli
mahdollisuus juoda ”lähtökahvit”. Monesti pitkä reissu meni pannukahvia
juodessa, poroja ja vettä vaan lisättiin pannuun entisten sekaan ja
kiehautettiin uudestaan, aika paksua se alkoi olla loppumatkasta. Hyvin
pysyi hereillä koko matkan. Kuvassa oleva, sanomalehdestä taiteltu
pannumyssy, piti kahvin myös lämpimänä. Perillä oli koneapulaisella
suuri työ puhdistaa pannu työvuoron lopuksi, kun ”kahvipuuro” oli
tarttunut pannuun tiukasti.
Suodatinkahvi
alkoi vallata alaa ja työlaukkuun alkoivat ilmestyä suppilot ja
suodatinpaperit. Pannulla keitettiin vain vesi, mukit vierekkäin ja
sitten tasapuolisesti tai erivahvuista kahvia suodatettiin, joka ei
ollut heiluvassa ja tärisevässä veturissa helppoa. Kahvijauhe tärisi
tiiviiksi suodattimeen ja meni tukkoon tai routaheitossa koko systeemi
kaatui pöydälle ja vaatteille. Kerran 80-luvun alun keväällä oltiin
matkustajajunalla lähdössä Porin asemalla, konduktööri näytti valmista
ja junasuorittaja näytti lähtö-opastetta. Minä olin juuri saanut
suppilon vasta esiin, vähän myöhässä kahvin keitossa. Kuljettaja sanoi,
että suodata rauhassa, routainen rata. Junasuorittaja tuli kysymään,
miksei lähdetä, onko ongelmia. Kuljettaja vastasi hurun ikkunasta:”
Pojalla on vielä suodatin prosessi kesken, varmistetaan ettei tukkeudu
ennen Harjavaltaa…”
Kuva Veturimies-lehti 3.1977
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti