Olimme
lätän tyyppikoulutuksessa Tampereella. Tyyppikoulutukseen kuuluu
yleensä myös yksi päivä ajoa ryhmän kanssa, jossa on hyvä kokeilla
sellaisia ajoon liittyviä asioita, joita on hankala harjoitella
normaalissa liikenteessä.
Otimme
aamulla lätän Perkiön varikon lättäkentältä. Tavoitteena oli käydä
päivän aikana Haapamäellä. Matka sujui alkuun hyvin, mutta Korkeakosken
jälkeen moottori sammui. Nyt oli tietysti asiantuntemus parhaimmillaan
opetuskuljettajan johdolla. Kaikki temput tehtiin ja
polttoainejärjestelmää ilmatessa huomattiin, että polttoainetta ei saada
tulemaan. Polttoainemittari näytti edelleen täyttä, mikä oli
tarkistettu jo lähtiessä. Kuitenkin mentiin katsomaan tankille, se
selvästi kumisi tyhjyyttään. Todettiin, että nyt taisi polttoaine
loppua. Uimuri oli juuttunut täysi- asentoon.
Silloin
ei kännyköitä ollut, vaan linjaradiolla pyydettiin junasuorittajaa
tilaamaan apua Haapamäeltä. Näin jäimme odottelemaan apua ja nyt oli
aikaa ottaa kuvia kauniissa talvisäässä. Silloin oli vielä lätät
liikenteessä ja Haapamäeltä tallipäivystäjä tuli hakemaan toisella
vaunulla meidät pois linjalta (onneksi ei jääty ”linjalle”, aina on joku
hakenut pois..). Tankattiin varikolla ja päästiin taas ajelemaan
takaisin kohti Tamperetta.
Lätällä en kovin paljon ajellut matkustajien kanssa, mutta Ttv- versioilla vuosien aikana sähköratatöissä.
Dm7 tyyppikoulutusryhmä odottaa apua Haapamäeltä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti