Dm7 tyyppikoulutusajossa 1986

 

Olimme lätän tyyppikoulutuksessa Tampereella. Tyyppikoulutukseen kuuluu yleensä myös yksi päivä ajoa ryhmän kanssa, jossa on hyvä kokeilla sellaisia ajoon liittyviä asioita, joita on hankala harjoitella normaalissa liikenteessä.
Otimme aamulla lätän Perkiön varikon lättäkentältä. Tavoitteena oli käydä päivän aikana Haapamäellä. Matka sujui alkuun hyvin, mutta Korkeakosken jälkeen moottori sammui. Nyt oli tietysti asiantuntemus parhaimmillaan opetuskuljettajan johdolla. Kaikki temput tehtiin ja polttoainejärjestelmää ilmatessa huomattiin, että polttoainetta ei saada tulemaan. Polttoainemittari näytti edelleen täyttä, mikä oli tarkistettu jo lähtiessä. Kuitenkin mentiin katsomaan tankille, se selvästi kumisi tyhjyyttään. Todettiin, että nyt taisi polttoaine loppua. Uimuri oli juuttunut täysi- asentoon.
Silloin ei kännyköitä ollut, vaan linjaradiolla pyydettiin junasuorittajaa tilaamaan apua Haapamäeltä. Näin jäimme odottelemaan apua ja nyt oli aikaa ottaa kuvia kauniissa talvisäässä. Silloin oli vielä lätät liikenteessä ja Haapamäeltä tallipäivystäjä tuli hakemaan toisella vaunulla meidät pois linjalta (onneksi ei jääty ”linjalle”, aina on joku hakenut pois..). Tankattiin varikolla ja päästiin taas ajelemaan takaisin kohti Tamperetta.
Lätällä en kovin paljon ajellut matkustajien kanssa, mutta Ttv- versioilla vuosien aikana sähköratatöissä.
 


Dm7 tyyppikoulutusryhmä odottaa apua Haapamäeltä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti