Kymmenen Dv12 veturia Hyvinkäälle romutukseen

 

Lokakuun 14 päivänä vuonna 2009 aamulla tulin kollegan kanssa töihin Perkiön varikolle Tampereelle. Tarkoituksena oli viedä kymmenen Dv12 veturia romutukseen Hyvinkään konepajalle. Perkiön varikon henkilökunta oli tehnyt ison työn kootessaan kymmenen veturin nipun veturitallin raiteelle, jota kutsuttiin ”raatopätkäksi”, siellä normaalisti säilytettiin rikkinäisiä vetureita, jotka olivat yleensä menossa muualle korjattavaksi. Nyt siellä oli kymmenen Dv12 veturia yhteen kytkettynä. Letkan päihin oli laitettu veturit, jotka olivat vielä ajokunnossa, välissä muut veturit olivat ”risoja” tai niistä oli jo otettu varaosia muihin vetureihin. Vetäjänä Hyvinkäälle olivat 2734 ja 2728. Asemalta konepajalle vetivät 2725 ja 2707. Kaikki nämä välissä olleet veturit olivat sammutettuina ja laitettu ns. hinauskuntoon siirtoa varten, siitä on oma ohje veturissa ja täytettävä lomake, josta voi tarkistaa, että kaikki toimenpiteet on tehty. Tämän lomakkeen hinaavan veturin kuljettaja tarkistaa lähtiessä.
 
Veturit olivat 2734, 2728, 2727, 2729, 2708, 2709, 2706, 2718, 2707 ja 2725. Nämä veturit olivat valmistettu Tampereella vuosina 1965-1967 ja niiden sarjatunnus oli aluksi Sr12, joka muutettiin Dv12 vuonna 1976. Sr12 oli hieman painavampi verrattuna Sv12 vetureihin, johtuen Clayton höyrynkehittimestä ja siihen kuuluvista laitteistoista. Nämä poistettiin 27-sarjasta 1970-luvun puolivälissä.
 
Kun kaikki oli kunnossa siirtoa varten, sovin toisen kuljettajan kanssa, että hän menee letkan toisen pään veturiin matkan ajaksi, josta hän ajaa tarvittaessa, kun letkaa siirreltiin ratapihalla linjalle lähtöä varten. Matkan aikana hän seurasi myös vetureita, että matka sujui turvallisesti. Hän oli myös valmiina Hyvinkään asemalla, siinä päässä veturiletkaa, josta ajetaan Hyvinkään konepajalle. Kun saimme letkan siirrettyä Perkiön ratapihalle, kävi varikon henkilökuntaa vielä paikalla ja valokuviakin otettiin. He olivat laittaneet kaksi Suomen lippua etummaisen 2734 Deeverin keulan kaiteisiin, liput olivat puolitangossa. Nämä liput olivat hieno ele, mutta kaikki eivät (VR:n pomot) sitä ymmärtäneet, kun ne näkyivät Ilta-Sanomissakin. Hienosti ne kuitenkin liehuivat matkan ajan. Junan numero oli 3291, lähtöaika Perkiön ratapihalta kello 9.15, konepajalle saavuimme puolen päivän aikaan.
 
Matka Hyvinkäälle sujui hyvin, paljon oli kuvaajia matkan varrella. Päästyämme Hyvinkään asemalle sammutin käyttämäni veturit ja kävelin letkan toiseen päähän. Siellä kollega oli laittamassa vetureita jo valmiiksi konepajalle siirtymistä varten. Luvan saatuamme kymmenen veturin nippu alkoi kiivetä konepajan raidetta pitkin. Parissa olleen 2707 apuveturin pakoputkista MGO lykkäsi melkoiset savut. Tilanne vain paheni, totesin kollegalle, että taitaa vedellä jo viimeisiä, jaksaako enää konepajalle asti. Koko veturiletka tuli siinä vahvassa savuverhossa kohti konepajaa. Avasin veturin takaoven ja menin kuuntelemaan ja kuvaamaan kännykällä tätä episodia. Pääsimme kuitenkin perille.
 
Menin sammuttamaan apuveturin, MGO kävi todella kovalla kolkkeella, se todella veti viimeiset metrit hajoamispisteessä. Sammutettuamme kaikki, tuli Hyvinkään konepajalle hiljaisuus, savun leijaillessa näiden nyt hylättyjen vetureiden ympärillä. Siinä letkan sivua kävellessä ajattelin, että monta työvuoroa näilläkin yksilöillä on tullut tehtyä. Viimeinen palvelus oli näiden vetureiden kanssa suoritettu..
 
Hämeenlinnasta on YouTube video. https://www.youtube.com/watch?v=nihBA481mhQ
 
Kuva Tampereen Perkiön ratapihalta ja Hyvinkään konepajalle nousu asemalta.
 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti