Sakari-Matti 445 Seinäjoelle

 

Työvuoro Sm1-2 junalla Tampereelta Seinäjoelle perjantaisin 80-90-luvulla sattui harvoin kohdalle. Silloin työt alkoivat Perkiön tallilta ja autokuljetus oli asemalle. Pari runkoa tuli Helsingistä R-tunnuksella. Niistä ensimmäinen runko jatkoi junana 445 Seinäjoelle. Sm-runko seisoi puoli tuntia asemalla ennen lähtöä, joka oli vuoden 1986 aikataulun mukaan 17.12.
Konduktöörin sähkösoitto-opaste ”valmis lähtöön” pirahteli, ajon salliva opaste, tuulettimet ja valot täysille, ovet lukkoon ja kiinni. Jarrut irti ja nopeusasettelu 35 km/h. Erityisesti Sm1 junissa, kun oltiin moottorivaunussa, alkoi sähkön sirinä ja muuttuva pörinä hallita tuulettimien puhinan kanssa ohjaamon äänimaailmaa. Hasler-nopeusmittari alkoi nakuttaa kuuluvasti lukemiaan, osallistuen äänimaailman luomiseen linjaradion kohinan ja yhteyksien puheen pätkimisen kakofoniana. Nopeusmittarin viisari heilui hieman levottomasti edestakaisin nopeuden noustessa tasaisesti. Sm1:ssä tuntee tosiaan liikkuvan sähköllä, sen verran vahvat ovat surinat. Eikös sähkön pitäisi olla äänetöntä…Sm2 on selvästi erilainen ja hiljaisempi rakenteen erilaisuudesta johtuen.
 
Tampereelta Lielahden ratapihan jälkeen alkaa Seinäjoen baana. Sm1-2-junalla ajaessani siihen suuntaan tuli aina vähän sellainen eksynyt tunnelma. Helsingin lähiliikenteessä toimiva kalusto vei perjantaisin Seinäjoelle pääasiassa opiskelijoita ja muita sattumanvaraisesti tähän kyytiin eksyneitä. En koskaan oikein ymmärtänyt tämän junan tarvetta, ehkä viikonloppuisin pikajunat olivat liian täynnä. Vahojärvellä tuli joku matkustajajuna vastaan, Sähkömankeli poikkesi sivun kautta takaisin uralle kohti ensimmäistä pysähdystä Parkanoon.
 
Nämä Sm:mien nopeusasettelut oli yleensä alakanttiin säädetty, monetkaan ei kulkeneet täyttä 120 km/h, joskus sai hiukan lisää vauhtia, kun piti käsin rattia ”laidassa”, eihän näille nopeuksille ollut tarvetta lähiliikenteessä. Siinä sitten keskellä aapoja turvesoita taivalsi Sm seuraavaan pysähdyspaikkaan Jalasjärvelle, jossa oli puulaituri. Sitten oli vielä Peräseinäjoki tarvittaessa, kyllä sinne joku opiskelija jäi vielä ennen Seinäjokea, jonne tuloaika oli 18.55.
 
Seinäjoella rungon tyhjennyttyä runko vietiin siihen aikaa seisontaraiteena aseman eteläpuolella olleeseen vesitornin pätkään. Siinä seisoi 70-80-luvulla joskus myös Sr1 vetureita. Runko laitettiin seisontatilaan ja ovet lukkoon, nämä tuli varmistettua huolellisesti, runko seisoi siinä orpona viikonlopun ja lähti sunnuntaina takaisin Tampereen kautta Helsinkiin. Normaalisti tuosta junasta paluu oli ”pakettina”, eli matkustajana Tampereelle.
 
Eräs lumimyrsky sunnuntai tulin hakemaan Sm:mää junaan 448 pakettina Tampereelta. Seinäjoella lumi tuiskasi vaakasuoraan ja vaivoin sain kahlattua Sm1 kylkeen, lukitus auki ja sisälle. Virittelin junan käyttökuntoon ja otin yhteyttä Seinäjoen asetinlaitteeseen, kerroin olevani valmiina siirtymään asemalle. Sieltä kerrottiin kohta lumimiesten tulevan vaihteeseen auttamaan sen kääntymisessä. Odottaessani kokeilin liikuttaa hieman runkoa, monta monta kertaa vaihdoin suuntaa ja tehoja, jotta sain edes liikahtamaan hieman, helmoihin asti oli melkein lunta. Ajomoottorien ylivirtareleetkin laukesivat, kävin kuittaamassa. Sain luvan siirtyä pääraiteelle, kerroin olevani lähes jumissa. Metri metriltä sain lisää liikkumatilaa runnoessani edes takaisin pussiraiteella. Vaihteella lumimiehet seurasivat yrityksiä. Aikani siinä takoessani pääsin vihdoin pääraiteelle ja asemalle. Lähtö 18.35 ja tulo Tampereelle 20.24.
 
 
Sm1 6007 moottorivaunun ohjaamo
 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti