Dr12 vetureissa ei käytetty pakkasnesteitä jäähdytysjärjestelmissä, tilavuus on 1000 litraa. Talvella vetureita täytyi lämmittää seisontatilassa, jottei ne jäätyneet ja lähtivät käymään, silloin pidettiin +50 jäähdytysjärjestelmän lämpötila tavoitteena, jolloin ohjaamotkin pysyivät lämpiminä. Varikolla oli höyrynkehitin, jonka putkistot olivat seisontaraiteille vetureita varten. Veturien akustot kytkettiin lataukseen ja höyry kytkettiin. Veturissa käynnistettiin esilämmityspumput ja säädettiin höyryn määrä lämmönvaihtimiin. Pää- ja sivukierrolle oli omat järjestelmät. Moottoriöljyäkin, 420 litraa sai lämmitettyä käynnistämällä esivoitelupumpun, jolla kierrätettiin öljyä moottorissa.
Dr12 2231 Perkiön varikolla vuonna 1978 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti