Pendoliino
Sm3 liikenne laajeni Turku – Helsinki väliltä ensin Jyväskylään vuonna
2001 ja tämän jälkeen muualle maahamme. Kaikki 18 junaa olivat käytössä
syksyllä 2006. Koska liikenteen laajuus vaati tehokkaan runkojen
kierron, ei korjaamiseen ja huoltoon jäänyt paljon aikaa Helsingissä.
Turun varikon asema kunnossapidossa oli myös hankala sijainnin suhteen,
koska se oli syrjässä Pendojen kierrosta liikenteellisesti.
Alkuvuosikymmenen ongelmat aiheuttivat paljon myöhästymisiä, peruutuksia
ja runkojen puuttumisia esimerkiksi moniajossa. Välillä yhdessä
rungossa oli kahden rungon matkustajat ja toisen rungon puuttuminen
aiheutti, että jostain paikkakunnalta puuttui Pendo aamulla junasta.
Pendorunkojen siirtely valtakunnassa tyhjänä paikasta toiseen on
työllistänyt paljon ainakin kuljettajia. Niitä on ajettu ”yön pimeinä
hetkinä” pitkin rataverkkoa varmaan jo lähes parinkymmenen vuoden ajan,
alkuvuosina tietysti eniten. Alkuvuosina oli myös ongelmana, että
kortillisia kuljettajia oli vähemmän näihin siirtoihin. Jouduin itse
myös näihin ”talkoisiin” todella useasti. Kuinkahan paljon näitä
siirtoajoaja on vuosikymmeninä tehty, varmaan kukaan ei ole koskaan
niitä laskenut. Oma lukunsa on sitten vielä rikkoontumiset, joissa
Pendoja on hinattu veturilla korjattavaksi.
Seuraavaksi pari esimerkkiä
siirtoajoista.
4.1.2010
Olin toimistossa päivän paperitöissä, kun olin lähdössä neljän aikaan
kotiin, käytävältä kuului määräysesimiehen huuto ”Mäkelä tänne”. No
menin tietysti katsomaan mikä on hätänä. Oulusta puuttuu huomenna
aamulla Pendorunko, totesi hän harmissaan, ketään ei ole saatu viemään
sitä täältä Tampereelta eteenpäin. Joku kyllä tuo sen Helsingistä tänne
puolenyön aikaan, sinä voisit viedä sen Ouluun aamuksi. Yritin sanoa,
että ajoaika ylittyy, eikö joku voisi viedä sitä, vaikka Seinäjoelta tai
Kokkolasta eteenpäin. Ei kuulemma löydy kortillisia vapaaehtoisia
sieltäkään. Pidät vaikka lepotauon siellä Kokkolassa, ehdotti
määräysesimies. No, kai mää sitten ajelen sen sitten Ouluun, totesin ja
sain aikataulun käteen, missä oli ainoastaan arvioitu lähtöaika
Helsingistä ja junannumero.
Menin kotiin elpymään ja soitin Tampereen
tallipäivystäjälle, että soittaa minulle, kun se Pendo pääsee lähtemään
Helsingistä. Menin illalla nukkumaan ja yhdentoista aikaan puhelin soi,
runko oli lähtenyt Ilmalasta. Olin puolen yön aikaan asemalla Tampereen
tallipäivystyksessä printtailemassa ETJ-tulosteita. Liikenteenohjaus
soitti rungon tulevan raiteelle kaksi kello 0.30. Viinikan suunnasta
näkyi kolme valoa, runko numero 7005 pysähtyi kohdalle ja kiipesin
ohjaamoon tervehtien tuttua tulevaa kuljettajaa. Junan numerolla 1901
jatkoin heti eteenpäin, värien loistaessa kutsuvasti pohjoisen suuntaan.
Liikenne Seinäjoen suuntaan oli aluksi vähäisempää ja sain pudotella
200 km/h aika pitkiä pätkiä. Seinäjoen jälkeen alkoi vastaantulijoita
olla jonoksi asti ja sain ylimääräisenä kulkijana poukkoilla sivulle
odottamaan useasti. Ennen Kokkolaa otin yhteyden liikenteenohjaukseen ja
pyysin johonkin sivuraiteelle, jossa ajattelin vetää tunnin unet, että
jaksan Ouluun asti, myös ajoaika olisi muuten liian pitkä.
Heräsin
penkiltä kännykän herätykseen, kaivoin termarista kahvia ja kerroin
olevani taas valmiina jatkamaan kohti Oulua. Aamuyö oli jo pitkällä,
matkaa oli vielä parisataa kilometriä. Aamu kuudeksi pitäisi päästä,
koska juna olisi silloin lähdössä Oulusta. Uskoin aikaa olevan hyvinkin
riittävästi, silti aika alkoi huveta uhkaavasti, junia tuli vastaan
tasaisella tahdilla, minä odottelin niitä sivuraiteilla. Jossain kohtaa
soitin liikenteenohjaukseen ja kysyin tilannetta, oletteko ajatelleet,
että olen Oulussa ennen lähtöaikaa. Kymmenen minuuttia ennen junan
lähtöaikaa saavuin lähtöraiteelle, jossa lähtevä kuljettaja ja
henkilökunta tervehti ja matkustajat seisoivat odottamassa. Ajopöydän
sulkeminen ja yhteys sisäpuhelimella lähtevään. Minä jäin niille
sijoilleni penkille ja vaivuin uneen lähes Tampereelle asti.
Toinen
esimerkki oli muistaakseni 2003, en ole kaivanut sitä muistikirjoista.
Kuitenkin minut passitettiin matkustajana hakemaan Pendoa Ilmalasta ja
viemään sen Jyväskylään aamu kuuden lähtöön. Notkuin Ilmalassa puolen
yön aikaan ja minulle kerrottiin, ettei ehjää runkoa tahdo löytyä.
Viimein sain 7001 rungon, jonka sanottiin olevan puolitehoinen toisen
vetosäätäjän ollessa poissa pelistä. Tämä yöllinen seikkailu meni
jotenkin Tampereelle asti, vaihdoin asemalla toiseen päähän, kello oli
jo silloin melkein kolme. Lähdin kohti Jyväskylää, ennen Orivettä tuli
lisää ongelmia. Olin jo ohittamassa Orivettä, kun totesin, että nyt ei
ota enää ollenkaan tehoja, pysähdyin vähän aseman jälkeen. Siinä sitten
erilaisia ”Emty test, C&C reset, väylän vaihtoa” ym. ei auttanut.
Radassa tässä kohtaa on pieni nousu ja pyysin liikenteenohjausta
päästämään minut takaisin asemalle rullaamalla. Pääsin juuri ja juuri
linjalta asemalle, pois linjalta tukkeena, että muut junat pääsivät
kulkemaan.
Sitten
aloitin ”jumpan” tämän protorungon kanssa. Tietysti odotin, että saan
sen kulkukuntoon uudestaan, vajaa pari tuntia erilaisia ”temppuja ja
taikoja” tuli tehtyä, ”mykkä pimeenäkin” sitä välillä pidin, ongelmat
tuntuivat välillä vaan lisääntyvän. 159 metriä tuli useasti käveltyä
lävitse.. Loppujen lopuksi aika kului loppuun, tämä runko oli niin
epävarmassa kunnossa, ettei sillä enää kerennyt, eikä uskaltanut ajaa
Jyväskylään aamuksi. Liikenteenojauksessa päätettiin perua juna. Minä
sain sen Orivedellä kuitenkin ajan kanssa siihen kuntoon, että se
voitiin ajaa takaisin Ilmalaan. Ajoin sen aamulla Tampereelle, josta
varakuljettaja vei sen Helsinkiin. Hukkareissu, mutta tulipahan tehtyä.
Kuva vuodelta 2001 Sm3 7003
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti