Valokuva
Orivedeltä sepelijunasta vuodelta 1978, toinen tutkintaselostuksesta.
Kolme tarinaa Talviaisesta Ov - Jy väliltä, helteisenä kesäpäivänä ja
helv…kylmänä talvipäivänä, sekä veturin teli kiskoilta tutkintaselostus,
jossa en ollut osallisena.
Ensimmäinen
tarina tapahtui vuoden 1978 kesällä. Työvuoro sepelijunaan, jolla oli
tarkoitus levittää sepeliä Talviaisen liikennepaikan kakkosraiteelle.
Varhaisena kesäaamuna alkoi työvuoro Perkiön varikolta. Kuljettajan
kanssa ilmoittauduin työvuoroon tallipäivystyksessä ja saimme aikataulut
ja veturin. Lähdimme Dv12 2540 veturilla veturina Orivedelle, josta
haimme konduktöörin mukaan. Junamme oli Oriveden kivilouhimolla, joka on
Oriveden asemalta muutaman kilometrin päässä Siitaman suuntaan. Siellä
oli linjavaihde, johon konduktööri sai avaimet Oriveden asemalta.
Junallinen sepeliä Mas- vaunuissa oli siellä meitä odottamassa, veturin
kytkennän jälkeen oli vuorossa jarrujen koettelu. Näissä vaunuissa oli
muuten todella huonot 2-paine jarrut, kuormattuna täytyi olla tosi
tarkkana jarrutuksissa, ettei mennyt pitkäksi. Kun juna oli valmis ja
saimme luvan palata Orivedelle, niin matkamme jatkui kohti Talviaista.
Saavuimme
Talviaisiin aamupäivällä, jolloin lämpötila oli jo noussut lähelle
hellettä. Siellä oli työporukka odottamassa meitä. Konduktööri kävi
neuvottelemassa tilanteesta ja aloimme työhön kakkosraiteen toisesta
päästä. Sepelivaunujen purku tapahtui porukan noustessa vaunuihin ja
avatessa vaunun purkutoiminnon. Tilanne eteni niin, että sepeliä
purettiin junan paikalla ollessa ja kun piti siirtää junaa eteenpäin, se
ei enää liikahtanutkaan. Kun ihmeteltiin, miksi junaa ei saada
liikkeelle, selvisi että osa vaunuista oli purettu lähes kokonaan
paikalla ja vaunut olivat nyt juuttuneet sepeliin. Miksi näin kävi, niin
en varmaksi muista. Sepelijunamme oli siis jumissa sepelissä Talviaisen
kakkosraiteella, onneksi pääraide jäi vapaaksi, jotta junat kulkivat.
Sitten
työporukka alkoi selvittämään mistä saataisiin kaivuri, jotta juna
saataisiin irti sepelistä. Orivedeltä luvattiin lähettää iltapäivällä,
eli aikaa meni tunteja. Sammutimme veturin ja aloimme viettämään
vapaa-aikaa. Saimme auton lainaksi ja kävimme kaupassa hakemassa lisää
evästä. Aikaa kului ja kaivuria ei näkynyt, kävimme kävelemässä pitkän
lenkin ja otimme aurinkoa järven rannassa, joka on ihan liikennepaikan
vieressä. Päivä kului ja illansuussa kaivuri tuli paikalle ja alkoi
raivaamaan sepeliä. Juna saatiin irti illalla ja pääsimme lähtemään
takaisin Tampereelle, vaunuston jätimme Orivedelle ja jatkoimme
vetureilla Perkiön varikolle. Helteisen kesäpäivän työvuorosta tuli tosi
pitkä, kuitenkin se on jäänyt mieleen erityisen mukavana ja leppoisana
koneapulaisaikani työnä. Tästä reissusta olisi varmaan pitänyt maksaa
huviveroa!
Tve4 reissu pakkasella
Tampere
- Jyväskylän rataa sähköistettiin vuonna 1993. Minulla oli työvuoro
Talviaisiin ”orsienlaittojunaan”, johon menin Tampereelta autolla
Talviaisiin, jossa Tve4 (nykyisiä Tka8) veturi oli sivuraiteella
kytkettynä vaunustoon yön ajaksi. Pakkasta oli rajusti, kun saavuin
perille, mittari näytti -32 astetta aamulla. Epäilin hiukan, lähteekö
nelkku käyntiin, hyvin kuitenkin scania hörähti, kun lohko oli ollut
lämmityksessä. Hytti oli kuitenkin pakkasen puolella, kun sisälämmitin
ei jaksanut ylläpitää lämpöä. Kun kaikki oli valmiina ja piti lähteä
liikkeelle nelkun vaihdelaatikko ei suostunut toimimaan, vivustot olivat
niin jäykkiä, ettei ne ajopöydän hallintalaitteista liikkuneet. Ei
auttanut, kun ottaa lattialuukku pois ja ohjata vaihteita ja suuntaa
jalalla avustaen. Näin päästiin linjalle töihin. Koska matkat olivat
lyhyitä ja tehoja ei tarvinnut paljon käyttää, niin moottorin lämpö ei
siinä kylmyydessä noussut ollenkaan, eikä vaihteistokaan lämminnyt niin,
että olisi painikkeista toiminut.
Työporukka
teki vaunun katolta asennustöitä, onneksi heillä oli todella hyvät
varusteet talvitöihin ja kävivät välillä lämmittelemässä vaunussa. Minä
olin varustautunut myös hyvin, mutta tuntien istuminen ohjaamossa, jossa
oli pakkasta, kun lattialuukkukin piti olla välillä auki, toi kylmyyden
”luihin ja ytimiin”. Kaiholla muistelin sitä hellekesän työvuoroa
sorajunassa. Haarahyppyä ja muita liikkeitä tuli harrastettua, mutta
pitkän päivän aikana kylmyys meni niin syvälle kehoon, että seuraavana
aamunakin palelin vielä kotona. Tässä oli kaksi erilaista työvuoroa
Talviaisissa, aivan eri olosuhteissa…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti