Sm3
Pendolinon hankinta oli erittäin tärkeä VR:lle 1990-luvun vaihteessa.
Suunnitelma oli uuden matkustamisen aikakauden luomiseksi rautateillä
Suomessa. Jo vuonna 1992 tehdyssä hankintapäätöksessä, julkaistiin
kartta tavoitelluista matka-ajoista rataverkolla, se vaikutti
utopistisen toiveikkaalta. Tampere-Helsinki matka-ajaksi oli esimerkiksi
annettu 1.12. Suunnitelmissa oli myös palvelutason nosto. Näiden
toimien ohella oli tietysti tarkoitus nostaa Pendolino matkojen hintaa
muuhun tarjontaan nähden. Tavoitteena oli ”lippulaiva”, joka tarjoaisi
nopeutta ja matkustusmukavuutta.
Matka-aikojen
lyhentymisen lisäksi junassa oli uusia palveluja, esimerkiksi
neuvottelutila. Sitä markkinoitiin yrityksille ja organisaatioille
matkan aikaiseksi kokoustilaksi, jossa matkustamisen aika saatiin
hyödynnettyä. Tilan käyttö tähän käyttöön oli vähäistä. Usein hyödynsin
sitä kuljettajien koulutusryhmillä, koska siinä oli ”opetustila” ja
koulutettava kalusto sopivasti yhdessä. Jos oltiin matkalla Tampereelta
Ilmalan varikolle ryhmän kanssa, sai matka-ajan hyvin myös hyödynnettyä.
Pendon
ykkösluokkaan oli myös erityisesti panostettu, päivän lehdet, kahvia
ym. pientä extraa. Ravintolavaunu ja kärrymyynti sen lisäksi olivat
alkuun täydentämässä palvelua. Nämä yhdessä toivat matkustajalle
tarjonnan helposti saavutettavaksi. Olihan se upeaa jopa
veturinkuljettajallekin ajon aikana, kun kärrymyynti kolisi ohjaamon
takana olleeseen tilaan ja kohta oli höyryävä kahvimuki ajopöydällä.
Siinä tuli hieman tunnelmia aikoinaan Dm8-9 liikenteestä. Jossain
vaiheessa kärrymyynti poistettiin Pendoista, varmaan kustannussyistä.
Henkilökunnan
palveluasenteisiin VR pyrki vaikuttamaan koulutuksella. Pyrittiin
vahvistamaan yhdessä tekemisen meininkiä ja uutta asennetta
palvelukulttuuriin. Koska Pendo on kuuden vaunun kiinteä yksikkö,
ajateltiin ravintolahenkilöstön, konduktöörien ja kuljettajan toimivan
paremmin yhteistyössä, siten nostavan palvelutasoa. Alkuun VR:llä oli
tarkoitus, että Pendossa työskentelee siihen erityisesti valitut
työntekijät. Tähän oli räätälöity eri ammattiryhmien yhteinen
”palvelukoulutus”. Työasut liittyivät myös saumattomasti Pendon
palvelumuotoiluun. Miehille oli suunniteltu ”pikkutakki ja pendopaita
sekä punainen kravatti yhdistelmä”. Pikkutakkiin kaikille tehtiin aluksi
metallinen Pendolino nimilaatta ammattinimikkeellä, myös Pendolino
solmioneulat ym. tarvikkeet kuuluivat mukaan.
Palvelukoulutuksia
järjestettiin henkilökunnalle junien tarjonnan lisääntyessä alkuvuosina
valtakunnassa. Niissä oli aina läsnä eri ammattiryhmien edustajat
samanaikaisesti yhteishengen luomiseksi. Tilaisuuksissa oli kouluttajina
kokeneita Pendolaisia, joilla oli omat puheenvuorot päivän aikana. Minä
kiertelin näitä tilaisuuksia veturinkuljettajien edustajana, monessa
tilaisuuksissa tuli oltua mukana ympäri Suomea. Sinänsä mukavia päiviä,
VR todella yritti saada tasoa nostettua monella tapaa. Ajatuksena oli
esimerkiksi, että lähtöasemalla koko henkilökunta olisi junan
ulkopuolella ovien läheisyydessä ottamassa ja tervehtimässä asiakkaita,
myös veturinkuljettajan olisi oltava ensimmäisellä ovella. Tämä kaunis
ajatus kaatui heti alkuun siksi, että junan valmistelu lähtöön oli
haastavaa monenlaisten ongelmien ja häiriöiden vuoksi. Kaikilla oli
kiire saada juna lähtökuntoon, eikä aikaa ollut usein seisoskella ulkona
vastaanottamassa matkustajia. Erilaisiin matkustajakuulutuksiin
haluttiin parannusta, joka oli tietysti tärkeä osa matkan aikana. Ne
olivat alkuvuosina todella tarpeen, niin paljon oli erilaisia
tilanteita, jotka hiljakseen murentivat Pendon mainetta ”lippulaivana”
ja uuden aikakauden nopeana junatarjontajana.
Valitettavasti
suunnitelmat ja odotukset Pendolinon suhteen olivat ylimitoitettuja,
junan laatuun nähden. Teknisesti erilaiset ongelmat loivat niistä
epäluotettavan kuvan. Aikatauluvarmuus oli välillä heikolla tasolla ja
useasti niitä jouduttiin korvaamaan muulla kalustolla.
Kallistusjärjestelmää ei saatu koskaan toimimaan luotettavasti,
erityisesti talvisaikaan. Näin nopeushyödystä jouduttiin luopumaan,
johon vaikutti myös ratojen kunto. Toinen suuri murhe oli junien
kytkimet, joiden ongelmat yhteen kytkennöissä ja irrotuksissa
aiheuttivat myöhästymisiä. Näin Pendolino laskeutui muiden tavallisten
junien joukkoon "erityisen" maineensa menettäneenä. Yritystä kyllä oli
saavuttaa parempaa ja nopeampaa matkustusta.
Kuvana pala 1990-lopun esitteestä, jossa esimerkiksi on tavoitellut matka-ajat eri yhteysväleillä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti