Nohab KDs1 ”Virtaviivainen vuokralle”

 

Ensimmäinen rautateillemme ulkomailta vuokratuista kahdesta jättiläisveturista saapui eilen Haaparannan rajan yli maahamme. Kysymyksessä on GMC-yhtymän 2000 hevosvoimainen veturi, jota ruotsalainen Nohab valmistaa lisenssillä. Ennen kuin veturi ryhtyy liikennöimään maamme rautateillä, on sen raideleveyttä lisättävä 89 mm. Nohab-veturin huippunopeutta 133 km/h saavat suomalaiset veturinkuljettajat lähiaikoina kokeilla. Toinen vuokraveturi tulee tiettävästi vasta ensi vuoden puolella maahamme, Se on kotoisin Saksasta ja sen valmistaja on MaK.
Helsingin Sanomat 11.12.1958
 
Muistiinpanoja Kansallisarkistosta
10.12.1958 Veturi hinattiin Haaparannasta Tornioon. (-22 C lumipyry)
10-11.12.1958 Pyörien siirtämistyö alettiin, mutta epäonnistui kovan pakkasen johdosta. (-26 - -32 C)
12.12.1958 Alettiin rakentaa kovalevy-kuormapeite suojaa veturin ympäri. Ykkösteliä lämmitti neljä telttakamiinaa
13-15.12.1958 Lämpimässä suojassa onnistuivat pyörien siirrot hyvin.
16.12.1958 kello 14.20 – 16.05 hinattiin veturi Kemin veturitallille.
17-18.12.1958 Kemissä suoritettiin seuraavat työt. Lämpöjohdon putket I ja II-ohjaamon alla jäätyneet ja haljenneet. I-ohjaamon lämpöpatteri jäätynyt ja haljennut, kaikki korjattu. Jäähdytysvesijohdon sulkuhana jäätynyt ja haljennut, vaihdettu. Höyrynkehittäjän eräs vesiputki jäätynyt ja haljennut, korjattu.
Puskurit siirretty ulospäin 44,5 mm. Jarrulaitteiden yhdistäjä rautoja asennettu paikoilleen. Ratamoottorien hiilien paikalleen asentaminen ja ratamoottorien kuivaus.
18.12.1958 Veturi KDS1 luovutettu VR:n käyttöön, jolloin veturi lähti Kemin asemalta Helsinkiin täysin liikennekelpoisessa kunnossa kello 12.20
19.12.1958 Saapui Pasilaan 21.30
Nohab palautettiin koeajojen jälkeen Ruotsiin tammikuun lopulla vuonna 1960. Kilometrejä kertyi tälle koeveturille 260 836 km
 
 
Kuva HS 11.12.1958
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti