Ensimmäinen
rautateillemme ulkomailta vuokratuista kahdesta jättiläisveturista
saapui eilen Haaparannan rajan yli maahamme. Kysymyksessä on GMC-yhtymän
2000 hevosvoimainen veturi, jota ruotsalainen Nohab valmistaa
lisenssillä. Ennen kuin veturi ryhtyy liikennöimään maamme rautateillä,
on sen raideleveyttä lisättävä 89 mm. Nohab-veturin huippunopeutta 133
km/h saavat suomalaiset veturinkuljettajat lähiaikoina kokeilla. Toinen
vuokraveturi tulee tiettävästi vasta ensi vuoden puolella maahamme, Se
on kotoisin Saksasta ja sen valmistaja on MaK.
Helsingin Sanomat 11.12.1958
Muistiinpanoja Kansallisarkistosta
10.12.1958 Veturi hinattiin Haaparannasta Tornioon. (-22 C lumipyry)
10-11.12.1958 Pyörien siirtämistyö alettiin, mutta epäonnistui kovan pakkasen johdosta. (-26 - -32 C)
12.12.1958 Alettiin rakentaa kovalevy-kuormapeite suojaa veturin ympäri. Ykkösteliä lämmitti neljä telttakamiinaa
13-15.12.1958 Lämpimässä suojassa onnistuivat pyörien siirrot hyvin.
16.12.1958 kello 14.20 – 16.05 hinattiin veturi Kemin veturitallille.
17-18.12.1958
Kemissä suoritettiin seuraavat työt. Lämpöjohdon putket I ja
II-ohjaamon alla jäätyneet ja haljenneet. I-ohjaamon lämpöpatteri
jäätynyt ja haljennut, kaikki korjattu. Jäähdytysvesijohdon sulkuhana
jäätynyt ja haljennut, vaihdettu. Höyrynkehittäjän eräs vesiputki
jäätynyt ja haljennut, korjattu.
Puskurit
siirretty ulospäin 44,5 mm. Jarrulaitteiden yhdistäjä rautoja asennettu
paikoilleen. Ratamoottorien hiilien paikalleen asentaminen ja
ratamoottorien kuivaus.
18.12.1958
Veturi KDS1 luovutettu VR:n käyttöön, jolloin veturi lähti Kemin
asemalta Helsinkiin täysin liikennekelpoisessa kunnossa kello 12.20
19.12.1958 Saapui Pasilaan 21.30
Nohab palautettiin koeajojen jälkeen Ruotsiin tammikuun lopulla vuonna 1960. Kilometrejä kertyi tälle koeveturille 260 836 km
Kuva HS 11.12.1958
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti