Kauttuan tavarajuna uudenkarhealla Deeverillä

 

Tässä on työvuoroni 44-vuotta sitten. Faktaa on ainakin tiedot muistikirjasta, muuten tarina voi jo olla vain muistin välähdyksiä tuon ajan työstä. Siihen aikaan Tampereella oli vielä elävänä vaihdepiirit, käsivaihteet ja vaihdemiesten asetinlaite ym. kopit. Porin rata odotti remonttia, jossa esimerkiksi Karkun ja Äetsän rataoikaisut tehtiin. Silloin oli vielä Kyttälän asema ja Peipohja, ensimmäinen on purettu sivuraiteineen ja toinen on nykyään Kokemäki, Ahvenus tuli vasta remontin jälkeen. Raiteistot Äetsässä Finniksen tehtaalle, Kauttualle ja Säkylän sokeritehtaalle olivat silloin vielä olemassa (Kiukaisista noin 14 km ja Säkylään 26km). Liikenteen ohjaus perustui liikennepaikoilla toimiviin junasuorituspaikkoihin, joissa juna- ja asemamiessuorittajat hoitivat liikennettä ja lippuopasteet olivat perinteinen koeteltu tapa välittää viestejä. Tämä on viimeinen tarina tänä keväänä, katsotaan syksyllä tilannetta uudestaan. Kiitän kaikkia lukijoita ja kannustajia!
 
Työvuoro 17.5.1978, junat 3703-3704-3814, joka suuntautui Tampereelta Rauman suuntaan Kiukaisiin, sieltä haaraantuu rata Kauttualle. Takasin Kauttualle, josta Äetsään, siellä vaihdoimme junaa, jolla tulimme takaisin Tampereelle. Työt alkoivat Perkiön varikolla kello 5.30, tallipäivystäjälle ilmoittautumisessa saatiin veturiksi Dv12 2637, tämä on niitä uusia Deevereitä Valmetilta. Minä lähdin veturille ennen kuljettajaa tarkastamaan veturia. Siinä se kiilteli uutuuttaan tallin eteläpuolella, muutaman kuukauden vanha Deeveri keväisessä auringonnousussa, upea puna-vaalea väritys. Huolto oli laittanut kompressorin jo käymään, ruuvikompressori ujelsi ilmaa säiliöihin. Kiertelin veturin, katsoin polttoaineen ja jäähdytysnesteen. Ohjaamossa laitoin tarvittavat kytkennät ja valot. Esivoitelin MGO:n ja käänsin käynnistyskytkintä, paineilmakäynnistin ulvoi moottorin käyntiin, tuttu raksutus alkoi kuulua konehuoneesta. Aluevaihde oli M-asenossa, menin sen vielä kääntämään käyntisillalta T-asentoon. Kuljettaja saapui paikalle, hän otti lupia Perkiön luvanantajalta, minä kiersin käsijarrun auki.
 
Kääntelin käsivaihteita varikkoalueella, pääsimme Perkiön ”pussiin”. Perkiö näytti lipulla ”aja-opastetta”, liikuimme ratapihaa eteenpäin, ”Maston” vaihdekojultakin näytettiin ajon sallivaa opastetta. Viinikan ratapihalla ”Pohjolan” kopilta näytettiin opaste, jolla pääsimme vaihteen taakse, josta valuimme junamme eteen. Menin kytkemään, heitin lenkin koukkuun ja kiristin kiertämällä tapista, sekä kytkin jarrujohdon, vaunumies tuli ja ojensi minulle paketin rahtikirjoja. Siinä oli päälle laitettu tiedot junastamme Kauttualle: 77 akselia ja 562 tonnia. Jarrujenkoettelu tehtiin lippuopasteilla, jarruttavia akseleita oli 63.
 
”Pohjolan” kopilta näytettiin ”lähtöopastetta”, juna nytkähti liikkeelle Deeverin vetäessä pontevasti ylämäkeen. Matka jatkui mukavasti uudelta tuoksuvassa veturissa, kaikki oli niin siistiä, upeaa oli siinä mennä, keväisessä aamussa. Nokialta liputettiin meidät sujuvasti ohitse, Siurossa oli aikataulun mukaan junakohtaus. Sivuraiteelle odottamaan, menin ulos veturista katsomaan veturia, availin konehuoneen ovia ja tarkastelin eri kohteita. Konehuone oli siisti ja puhdas, uuden tuoksu leijaili siellä edelleen. Matkustajajuna vihelsi ohi mennessään. Kuloveden upeat selät ja Sadanleukaluiden salmi, Suoniemestä Nohkuan alamäkeä pitkin Karkkuun. Laitoin veden pannuun kiehumaan, jotta saadaan kahvit. Kahvipurkki, suppilo ja mukit, suodatusta routaisella radalla Deeverin heiluessa sivuttain. Höyryävä kahvikuppi ikkunanpuoleisella käsinojalla, morjestin Vammalan junasuorittajaa, joka seisoi punalakkisena aseman rappusilla punainen ja vihreä lippu juuri käärittynä näytetyn opasteen jälkeen, alaspäin kädessä roikkuen.
Peipohjan asemalta rata menee suoraan Poriin, me käännymme loivasti vasemmalle menevää rataa kohti Raumaa. Seuraava asema on Kiukainen, jossa pysähdymme pääraiteelle. Veturi irti junasta, junasuorittaja tulee viereistä raidetta resiinalla. Hän käy laittamassa ylikäytävän hälytykset päälle, näyttää lipulla meille vedä opastetta, ajamme vaihteen taakse. Ajamme vierestä raidetta toiseen päähän ratapihaa, junasuorittaja päästää meidät vaihteen kautta junamme eteen sen toiseen päähän. Jarrujenkoettelu, vaihteen kääntö Kauttuan radalle ja lähtölupa, taas mennään, nyt vain maksimissaan 35km/h. Päivä paistaa tuulilasista kirkkaasti, rauhallisella vauhdilla peltojen ja metsäsaarekkeiden keskellä. Tasoylikäytäviä on runsaasti matkalla, viheltimellä varoituksia kulkijoille, täällä ei ole totuttu junaliikenteeseen.
 
Ajelemme Kauttuan ratapihalle, vanha asema on oikealla ja pieni veturitalli näkyy pitkällä raiteiston päässä. Pysäytämme junan, sammutan päämoottorin ja lähdemme viereisen teollisuuslaitoksen ruokalaan syömään, onhan kello jo yksitoista. Ruokailun jälkeen teimme vaihtotyöt autolla paikalle tulleen Kiukaisten junasuorittajan kanssa. Takaisin päin juna oli pieni, 16 akselia ja 195 tonnia, jotain idänvientiä venakoissa, välivaunut molemmissa päissä. Lähtö kello 13 takaisin Kiukaisiin, aseman jälkeen näimme radan haarautuvan Säkylän sokeritehtaalle. Siellä tullaan käymään syksyisin juurikasjunilla. Kiukaisissa taas vaihdettiin veturi toiseen päähän junaa. Kohti Peipohjaa, minä sain ajella tätä pientä junaa. Peipohjan tulo-opastimella vihelsin ”juna tulee” opasteen, jouduin hiljentämään vauhtia vaihteiden vuoksi, junasuorittaja näkyi laiturilla kieputtavan vihreää lippua, vihelsin sivuutan ”pitkä lyhyt” vihellin opasteen. Kyttälän liikennepaikka oli kahden jyrkän mutkan välissä, siellä junasuorittajan näkeminen tuli esteiden vuoksi vasta aivan aseman kohdalla, tarkkana oli oltava, vihreä lippu pyöri sielläkin luonnon vihreää taustaa vasten. Vesitorni ja Kyttälän saha viuhahtivat oikealla ohitse.
Äetsään laskettelimme alas jyrkkää mäkeä, siellä värit ”aja 35 km/h”, sivulle mentiin, pysähdyin toisella raiteella olevan tavarajunan Hurun viereen. Siellä kaksi veturimiestä kiipesi heti veturiimme, vaihdettiin muutama sana vetureista, kummallakaan ei ollut isompaa ilmoitettavaa.
 
He lähtivät Deeverillä Finniksen tehtaalle hakemaan ”myrkkyvaunuja” lisää tähän junaan. Me keräsimme tavaramme ja kiipesimme Hurun Dr12 2203 ohjaamoon. Junaa oli papereitten mukaan 50 akselia ja 783 tonnia, helppo rasti Hurulle. Kuljettaja Putkonen sai lähtöluvan, ratamoottorituulettimet täysille, valot, suoratoimijarru irti, Pösön tehoratilla pari porrasta ja juna nytkähti liikkeelle. Vaihteen kautta linjalle, minä seisoin ulko-oven ikkunassa, tuuli tuiversi pitkässä tukassa, tähystin junaa taaksepäin. Vaunut luikertelivat vaihteissa, loppuopasteet näkyivät, ”suoralla on” totesin kuljettajalle, hän antoi käskyä MAN:nille lisää ja kierrokset alkoivat nousta. Pian Halser-nopeusmittaripiirturi nakutti 70 km/h tuntumassa.
Mutkainen rataosuus Karkun kirkon jälkeen asemalle oli huonossa kunnossa roudan jäljiltä, siellä oli 50 km/h ylimääräinen rajoitus. Huru vispasi tässäkin nopeudessa sivuttain, taitaa kitkaiskunvaimentimet olla aika lopussa. Esiopastin vilkutti vihreää Karkussa, jossa poikkesimme sivulla, matkustajajuna pyyhälsi ohitse. Suoniemen kohdalla laitoin kuulosuojaimet päähän ja menin konehuoneeseen. Kompressori hyrräsi entisessä kattilahuoneessa, menin siitä ison generaattorin vasemmalta puolelta, aloin kuunnella ja katsella V16 MAN:nin käyntiä. Yksi ”makkaraputki” hieman tihkui jäähdytysnestettä, täytyy kirjoittaa korjauskirjaan. Kiersin kaikkia moottoriöljyn rakosuotimia, menin moottorin päähän ja kurkotin katseeni V-tilaan, taskulampun valossa ei näkynyt mitään erikoista. Kävin takaohjaamossa ja palasin moottorin toista puolta takaisin etuohjaamoon. Nousimme mäkeä Nokialle, jossa oli määrä ottaa vaunuja lisää. Siellä haimme veturilla vaunuja viereiseltä raiteelta ja liitimme ne mukaan junaamme. Paikallinen asemamies hoiti vaihtotyön ohjaamisen ja jarrujenkoettelun. Jouduimme aika kauan odottelemaan Nokialla, ohitse ja vastaan tuli junia, sitten oli vasta meidän vuoro.
Tampereella veimme junan Perkiön ratapihalle, veturi irti ja Perkiön kojulta näytettiin aja-opaste. Pussin kautta tallinsivua vaihteen taakse, laskeuduin kääntämään vaihteet ajovalmiushuollon ”Huru-puolelle”. Siihen jäi veturi, kiipesin tallipäivystykseen toiseen kerrokseen ja jätin Hurun avaimet tallipäivystäjän ikkunaluukulle, sekä laitoin tuntikortin puulaatikkoon konttoriin vietäväksi. Kello oli 18.20, työvuoron pituudeksi tuli 12 tuntia 50 minuuttia.
 
Kauttuan veturitalli, kuvaaja G.Grotenfelt 1989, Aalto-yliopiston arkisto CC BY NC 4.0
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti