Tässä olisi taas työtarina. Työvuoro Tampereelta tavarajunalla Jämsään, joka tapahtui 1997 keväällä.
Kello
herätti piipaten puolen yön aikaan, käsi yritti lyödä sitä hiljaiseksi.
Parin tunnin levottoman unen jälkeen olo tuntui sekavan väsyneeltä.
Työvaatteet tuolin nojalta päälle ja keittiössä söin valmiin voileivän
veden kanssa. Kylmä viima väijyi ulkona oven takana. Auton moottori
hyrähti matkalle pimeälle soratielle. Vilkku oikeaan, Pori-Tampere tien
mustan kostea asfaltti imi auton valot. Murhasaaren jyrkät mäet, jossa
tuli yksi auto vastaan, hiljaista on liikenne puolen yön jälkeen. Nokka
oli VT11:sta kohti Tamperetta. Perkiön veturitallille Tampereelle
pitäisi keritä kello yhdeksi töihin Jämsän tavarajunaan. Murhasaaren
jälkeen ajoin metsätaipaleella, jossa ei ole asutusta.
Mikäs
pirun valo tuolla vasemmalla metsässä vilahti, ei siinä mitään
metsäliittymääkään tässä kohtaa ole ollut. Jarrutin tiukasti, ketään ei
näkynyt tiellä, laitoin pakin päälle ja peruutin vähän matkaa metsässä
olevan valon kohdalle valtatiellä. Jätin auton käymään valot päällä tien
sivuun ja vilkun oikealle. Otin hanskalokerosta taskulampun ja kävelin
vasenta tienpenkkaa alas ojan kohdalle, jossa oli korkea riista-aita.
Tähystin lampulla aidan takana olevaa valoa kohti, siellä oli hiukan
kauempana valon lähde, joka oli auto. Miten helvetissä auto on tuolla
metsässä riista-aidan takana, eikä tässä ole edes liittymää. Otin
aidasta kiinni ja heilutin sitä, huomasin että aidan tolpat olivat
poikki maan pinnalta ja verkko piti sitä edelleen pystyssä. Tässä kohtaa
tajusin, että auto oli mennyt vauhdilla tienpenkkaa alas, läpi aidan
pitkälle metsän puolelle.
Ryömin
aidan alitse, toinen auton perävalo kimmelsi punaisena puskassa.
Kävelin kuskin puolelle autoa ja suuntasin lampun sivuikkunasta sisään.
Verinen pää retkotti leuka alaspäin kuljettajan paikalla rattia vasten.
Sain oven auki, vaikka auto oli aika rutussa. Sydämeni kierrokset
nousivat rajoitinta vasten, soitin 112. Rauhallinen naisääni kyseli
perustietoja, käski tutkia auton ja katsoa ympäristön oliko muita
uhreja. En löytänyt muita. Veturimiesten ensiapukoulutuksen opit
vilisivät aivojeni sokkeloisissa lohkoissa. Palasin uhrin luokse, apua
oli tulossa Nokialta.
Korinan
kuuloinen heikko hengitys, käteen tuntui heikko pulssi, elää vielä.
Mitä hittoa pitäisi tehdä? Hengitys pitäisi turvata. Nosti leukaa ylös,
päätä taaksepäin ja kallistin reilusti penkin selkänojaa, helpompi
hengittää. Turvavyötä ei ollut käytetty, Mesen törmätessä edessä olevaan
puuhun pää oli mennyt murustuneesta tuulilasista läpi ja palannut samaa
tietä takaisin penkille. Jälki se oli sen mukaista. Ei voinut laittaa
mitään sidetarpeita, kun oli siruja ihossa joka puolella päätä.
Verenvuoto oli kuitenkin maltillista. Pään ulokkeet olivat repeilleet
rytäkässä. Kokeilin myös konepeltiä aukaista, rutussa oli pahasti, en
saanut akunkenkää irrotettua.
Soitin
tallipäivystäjälle, että myöhästyn töistä reilusti. Lupasi laittaa
tallivara kuljettajan valmisteleen veturit ja junan puolestani. Siinä
uhrin vieressä seisoin, minuutit kuluivan todella verkkaan. Mesen toinen
etuvalo paloi edelleen, se oli kiinnittänyt huomioni tieltä. Kaukaa
Porintieltä kuuluivat hälytysajoneuvojen äänet. Palomiehet ryömivät
aidan ali, toiset alkoivat katkoa aitaa. Kerroin havaintoni ja tietoni,
minua ei täällä enää tarvita. Lähdin autolla kohti Perkiön veturitallia.
Tullessani varikon valoihin, huomasin punertavat käteni, kävin
pesemässä ne pukukaappien pesutiloissa. Tallipäivystyksessä otin paperit
ja join kupin kahvia hermostuneesti. Talon auto vei minut Viinikan
ratapihalle, jossa tallivara oli valmistellut junani 3431A Jämsään,
lähtöaika 2.45. Kolme deeveriä 2714+2728+2738, junaa oli 140 akselia ja
1525 tonnia. Hiukan oli ylivireyttä tilanteessa, vaikea oli keskittyä.
Moneen kertaan täytyi tarkistaa, onko kaikki Ok, kun ajatus karkasi
kesken kaiken.
Päästyäni
Viinikan ratapihalta linjalle, rauhoituttuani MGO:n murinaan
istuimellani, alkoivat ajatukset vinhasti risteillä tapahtuneessa.
Teinkö asiat oikein, olisinko vielä voinut tehdä uhrin eteen jotain?
Perhana, katsoinko edellisen esiopastimen oikein? Ilman JKV:ta ajelin,
nyt sekin olis tosi tarpeen! Nyt tarttee skarpata todella tätä ajamista,
keskity!! Väsymys painoi aamuyön ja valon kajon saapuessa väsyneisiin
silmiin ja sekaviin ajatuksiin. Orivesi, Talviainen, siellä sivulle
odottelemaan vastaantulevaa junaa. Laskeuduin ratapihalle tarpeille,
Deeverit rouskuttivat tyhjäkäynnillä, Valmetit välillä intoituivat
pörisemään paineilmaa järjestelmiin. Länkipohja ja Lahdenperä menivät
sinä yönä verkkaisen hitaasti ohitse, kolmikon vetäessä välillä
terävästi, usein tyhjäkäynnillä rullaten.
Kello
4.50 saapuminen Jämsään. Yritin pitää silmiä kiinni ja torkahtaa
ruokatunnilla veturin päällä ratapihalla. Ei tullut uni silmään, vaikka
kuinka väsytti. Ajatukset kiersivät kehää siellä auton ympärillä ja
taskulampun valokeilassa olleessa karmeassa näkymässä. Aamusta oli
vaihtotöitä. Sanoin konduktöörille, että en ole nyt terävimmillään,
tehdään rauhassa ja huolella. En muista käytiinkö Jämsänkoskella vai
Kaipolassa. Junaa saatiin kerättyä kuitenkin aika mälli. 3430 oli 150
akselia, 690 metriä ja 2845 tonnia. Lähtöaikaan 8.51 oli hieman aikaa,
kävin asemalla kahvilla. Kävelin ratapihalla väsymystä vastaan, kun oli
ollut pitkään ylivireä, nyt tuli uupumus kahta rankemmin.
Lähtö
Jämsästä, kolme Deeveriä veti sitkeästi pitkää ja painavaa letkaa kohti
Partalanmäkeä. Tahmeata oli meno junalla ja voipuneella kuljettajalla.
Lahdenperän jälkeen loikootti jo kovasti alamäkeen, Knorrilla oli pakko
hillitä parilla rastilla. Jotenkin jaksoin rämpiä myötä ja vastamäet
takaisin Tampereelle, jossa olin 10.46. Vein Deeveri kolmikon varikolle
ajovalmiushuollon raiteelle. Jumppa kiinni ja viime tarkastukset,
olinkohan kääntänyt tallinsivun käsivaihteen takaisin perusasentoon?
Kiipesin ylös varikon toiseen kerrokseen ja istuin hetken
tallipäivystyksessä. Totesin työkavereille, että tällaisessakin
tilanteessa täytyisi harkita, onko todella työkunnossa, etenkin
yövuorossa yksin.
Muutaman
viikon päästä tuli soitto henkilöltä, joka oli autolla suistunut
metsään. Sairaskohtaus oli katkaissut miehen ajatukset ajossa.
Jarruttamatta noin satasen vauhdista toisen kaistan yli ojaan, aidan
läpi puuta vasten. Se toisen etulyhdyn valo metsässä pelasti hänet ja
kiinnitti huomioni pimeällä valtatiellä. Kiitokset lämmittivät pitkään
mieltäni. Tämä työvuoro jäi lähtemättömästi mieleeni loppuelämäksi.
Kuvituskuvana valoa tunnelin päässä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti