Minulla
oli työvuoro 3701–3706 Raumalle veturinkuljettaja P. Niemen kanssa
24.5.1978. Työt alkoivat muistikirjani mukaan 0.15 ja lähtöaika Viinikan
ratapihalta 1.35. Veturiksi saimme Dr12 2213 Perkiö varikon
”Hurupuolen” huoltoraiteelta. Junan paino oli 1159 tonnia ja akseleita
81. ”Pena” oli minulle entuudestaan tuttu kuljettaja, vaativa ja varma
ammattilainen, jonka puheenparsi vilisi vahvistussanoja eri tilanteissa.
Tulimme kuitenkin hyvin ”juttuun” kesäisessä yössä. Matkan jatkuessa
liikennepaikalta toiselle ajon sallivan vihreän valon ”pyöriessä”
käsiopasteena useimmilla asemailla. Penan vastatessa pitkä lyhyt
kimeällä vislalla. Välillä odotettiin sivulla vastaantulevia junia.
Saapuessamme
kohti Äetsää, esiopastin vilkutti vihreää ja tulopääopastin näytti
”vihreä-keltainen”, ajoimme 35 km/h vaihteesta sivulle odottamaan. Olin
laittanut Hurun pöydällä pannun töpselin seinään ja höyrykiehkurat
leijailivat pannun nokasta pysähtyessämme raiteelle odottamaan. Mukit
esiin ja lisäsin kahvinpurut pannuun, kiehautus. Kahvin ollessa valmis,
kaadoin pannukahvia kummankin teräsmukiin. Ulkona oli alkanut sataa
tihuttaa. Vahva pannukahvin aromi leijaili Hurun hämyisessä ohjaamossa.
Vastaantulevan
junan kolme valoa näkyivät ja Äetsän junasuorittaja kävi ulkona
näyttämässä sille opastelyhdyllä ”ohikulku sallittu”. Vastaantulevan
junan loppuopasteet vilkkuivat ohitsemme ja junasuorittaja alkoi
kääntämään meille kulkutietä kohti
Kyttälää.
Vihreä valo napsahti ja heilahti yläkaaressa. Lähtöopaste,
Pena irrotti suoratoimijarrun, ratamoottorituulettimet täysille, valot
ja ”Pösön” ratilla generaattorille, sekä MAN:nille tehonpyyntiä. Juna
pääsi liikkeelle, avasin sivuikkunan, josta seurasin tihkusateisessa
yössä loppuopasteita. ”Suorilla on” sanoin Penalle, kun viimeinen vaunu
tuli vaihteesta linjalle, MAN:nin murina lisääntyi kierrosten noustessa.
Olimme nousemassa mäkeä ylös, raide oli huonossa kunnossa ja hiukan
mutkainen, vaikea metsäinen nousu. (oikaisu tuli rataan 1980-luvulla)
Pena totesi kitkan huonontuneen roimasti tihkusateessa, akselit löivät
herkästi ympäri. Hurussa ei ollut sähköistä ympärilyönnin hallintaan
liittyvää järjestelmää. Siinä oli kuitenkin ”kilojarruksi” kutsuttu
toiminto, jossa kuljettaja sai tehoratin alla olevalla metallisangalla
ohjattua 1 bar:in paineen jarrusylintereihin pyöränkehän puhdistukseen
ja akselin ympärilyönnin hillitsemiseen pienellä jarrutuksella. Pena
sääti aktiivisesti tehoa, käytti kilojarrua ja lisäsi vielä
suoratoimijarrulla jarrusylinterin painetta. Hiekoitusnappia hän paineli
myös ahkerasti, alustasta ei kuitenkaan kuulunut, eikä tuntunut
hiekoituksen ääniä, olikohan säiliöt tyhjiä? Vauhti hiipui, ärräpäät
lensivät ja kädet tekivät säätöjä ahkerasti. Ratamoottorivirtojen
mittarien viisarit heiluivat rajusti mittarivalojen kelmeässä hohteessa.
Sitten napsahti konehuoneessa, tehot poistuivat ja MAN:ni meni
tyhjäkäynnille. Mäkeä oli vielä jäljellä, juna pysähtyi, jarrut oli
laitettava päälle.
Ajatukset
kelasivat nopeasti vaihtoehdot, varmaan joku ratamoottorien
ylivirtarele oli lauennut, kun nuo virrat heiluivat niin voimakkaasti.
Totesin Penalle lähteväni tarkistamaan ja otin Abloy-avaimen ohjaamon
katon avaintelineestä, jotta saan sähkökaappien ovet auki. Otin litteän
Artas taskulampun mukaan ja suunnistin konehuoneeseen generaattorin
takana oleville sähkökojekaapeille. Avasin kaapin ja siellä kyyhöttivät
isot paineilmalla ohjattavat kontaktorit ja niiden alapuolella rivi
Brown Bowerin ylivirtareleitä. Taskulampun himmeällä valolla tutkin
niitä ja havaitsin yhden ilmaisimen toimineen, kuittasin ylivirtareleen,
suljin ovet ja menin ohjaamoon takaisin.
Pena
oli ottanut yhteyttä linjaradiolla Kyttälään ja kertonut tilanteen.
Laskeuduin alas Hurusta ja huusin Penalle, että hiekoittaisi. Katsoin
lampulla putkien päitä, yhtään hiekkaa ei tullut. Hetken kuluttua Pena
tuli Hurun ovelle metallinen rikkakihveli kädessä ja pyysi heikottamaan
ratapenkan hiekalla kiskoja, jotta päästäisiin liikkeelle ja mäki ylös.
Tihkusade oli lakannut, mikä tein työtä käskettyä. Hiekoitin ensin
veturin alle kiskoille reilusti hiekkaa, jotta saataisiin juna
liikkeelle. Sitten jatkoin hiekotusta mäkeä ylös jonkin matkaa, kunnes
huomasin sen loiventuvan. Palasin veturille, kiipesin ylös lintulaudalle
istumaan.
Pena sai junan liikkeelle, hitaasti päästiin uudestaan
matkaan, kävelyvauhtia. Alamäen koittaessa Huru loikootti jo normaalia
vauhtia. Totesimme, että taisi olla keväisen siitepölyn ja tihkusateen
aiheuttama kitkan romahtaminen syynä mäkeen jäämiseen,
hiekoitussäiliötkin olivat jostain syystä tyhjät.
Kyttälä,
Peipohja, Kiukainen junasuorittajien johdolla ja lamppuopasteilla, näin
jatkui matka kohti Raumaa. Minä pitelin tiukasti lintulaudan reunoista
kiinni, etten pudonnut lattialle, silmien lumpsiessa ja leveiden
haukotusten saattelemana. Konehuoneessakin tuli käytyä, että pysyi
hereillä.
Aamuauringon
lämmittäessä mukavasti kesäisenä aamuna, saavuimme Raumalle vähän ennen
kuutta. Veimme Hurun kääntöpöydän kautta Rauman veturitallin
pilttuuseen lepäämään (purettu 1980-luvulla) ja kömmimme tallin vintillä
olevaan lepohuoneeseen nukkumaan. Kello herätti 11.00 aikaan, kävimme
Seminaarin ruokalassa syömässä. Otimme Hurumme uudestaan käyttöön
tallilta. Junassa 3706 oli tyhjiä vaunuja, painoa vain 482 tonnia.
Lähdimme Raumalta 12.31 ja tulimme Tampereen Perkiöön 16.05. Huru
vietiin moottorihuollon hurupuolelle, korjauskirjaan tuli merkintä
hiekan puutteesta.
Tampere
-Pori radalle tehtiin perusparannus 1980-luvun alkupuolella. Kyttälän
liikennepaikka poistui ja Ahvenus tuli tilalle. Peipohjan nimi muuttui
Kokemäeksi. Kaksi suurempaa rataoikaisua: Karkku-Heinoo välillä ja
Äetsä-Kyttälä välillä, jossa tarinan mäkeenjäänti tapahtui. Rauman
veturitalli purettiin myös samoihin aikoihin.
Kuva ohjaamon katosta, jossa eri sähkökaappien Abloy-avaimet, jotka saa suuntakahvan myötä käyttöön.
Toisessa kuvassa
ylhäältä vasemmalta lukien ajomoottoriparien kolme sähköpneumaattista
kontaktoria. Oikealla käynnistyskontaktori, joka kytkeytyy MAN:nin
käynnistyksessä. Päägeneraattori alkaa pyöriä tällöin moottorina
paristoista saamallaan virralla käynnistäen päämoottorin. Alempana
olevat käyttökytkimet ovat ajomoottoriparin erottamista varten
vikatilanteessa. Niiden alla ylivirtareleitä, josta kuittasin yhden
ajomoottoriparin ylivirran aiheuttaman laukeamisen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti