Tämä
tapahtui Tampereen Perkiön varikolla 1970-luvun lopulla. Tulin töihin
”pikkukuumaksi” iltavuoroon ajovalmiushuoltoon. Mestari tuli heti
työvuoron alussa pyytämään Dr12 veturin vetämistä ulos korjauspuolelta.
Katsottiin ”kuuman” (huoltokuljettaja) kanssa varikkoalueen
”manuaalista” näyttötaulua ”lipalla” ajovalmiushuollossa, johon kaikki
alueella olleet veturit oli laitettu pienillä numeromerkeillä. Niissä
oli magneetti kiinnitys, joka oli asetettu kartalle kyseiseen paikkaan,
varikon numeroidulle raiteelle. Siitä näki heti kokonaistilanteen
varikko-alueella ja sitä ”päivitettiin” jatkuvasti vetureiden
varikkoalueelle tulon ja lähtemisen mukaan. Taulussa oli myös koko liuta
erilaisia määritteitä, joita voi kiinnittää veturin numeroon,
esimerkiksi korjattavat, ulkoliitännässä olevat ym. tiedot, josta voi
karkeasti päätellä veturin ajokuntoisuuden.
Näimme,
että pohjoispuolella oli Dv12 veturi ilman lisämääreitä ja Dr12 oli
kyseisen raiteen eteläpäässä varikon sisällä. Päätimme vetää kyseisellä
Deeverillä Hurun ulos koekäyttöä varten. Menimme veturille, laitoin
apukoneen käyntiin tuottamaan paineilmaa ja menin avaamaan nosto-oven
kyseiseltä raiteelta, sekä katsoin hallin puolelle, oliko esteitä
kyseisellä raiteella. Hetken kuluttua kuulin kuljettajan esivoitelevan
MGO:n ja kohta kuului startin ulvahdus ja pääkone lähti käymään. Nousin
kuljettajan puolelta pitkännokan käyntisillalle ja näytin kuljettajalle
olevani valmiina. Veturi lähti liikkeelle ja siirryin nokalle pitäen
kaiteesta kiinni. Menimme avoimesta ovesta varikon sisälle ja siinä
kohtaa siellä nokalla tuli aavistus, että hiukan liian lujaa mennään
varikon sisällä. Lähdin siirtymään toiselle puolelle nokkaa, veturin
sivulle, enkä nähnyt siltä puolelta kuljettajaa. Siinä kaikki tapahtui
todella nopeasti, vauhti ei hiljentynyt, otin tiukasti kiinni ylä- ja
alakaiteesta. Niin mentiin raiteen perällä ollutta Hurua päin, se
hyppäsi muutaman metrin taaksepäin (120 tonnia), melkein rikkoi sen
takana kiinni olevan nosto-oven. Deeverin ajovaloumpiot putosivat
käyntisillalle ja jäähdytysjärjestelmän ylävesiletku aukesi, josta alkoi
nesteet tulla ulos. Minä puristin rystyset valkoisena edelleen kaiteita
ja olin pysynyt jotenkuten pystyssä.
Kuljettaja
tuli hytistä pelästyneen näköisenä ja huusi ”ei jarruta”, samalla hänen
ilme helpottui, kun näki minun ”tärisevän” vandringilla. Hän luuli,
että olin pudonnut nokalta kanaaliin. Hän kertoi, että suoratoimijarrun
paine nousi normaalisti, hän teki myös hätäjarrutuksen Itsetoimijarrulla
ja ehti vielä käsijarruakin kiertämään kiinni, silti vauhti ei
hiljentynyt. Varikon väkeä alkoi tulla paikalle, ihmettelemään mitä
oikein tapahtui.
Kun
asiaa tutkittiin, todettiin, että veturille oli tehty jarrulossien
(jarruantura) vaihtotyö. Se oli jostain syystä jäänyt kesken ja veturi
oli vedetty parin muun veturin kanssa ulos aikaisemmin korjaushallista,
muut veturit olivat jo lähteneet raiteelta pois. Uudet anturat olivat
paikalla, mutta reikävälin säätö ja iskunpituudet olivat säätämättä.
Vaikka jarrusylinterissä oli täysi paine, anturat tuskin ottivat pyörään
kiinni, siksi veturi ei jarruttanut. Tapahtumasta selvittiin onneksi
säikähdyksellä, vain pienin vaurioin. Hiukan jäi kaivelemaan, kuinka
olisi käynyt, jos olisin jäänyt keulalle seisomaan… Veturi oli vedetty
ulos korjauksesta muiden vetureiden kanssa ennen työn valmistumista,
väärinkäsityksen vuoksi.
Deevereissä
25- ja 27-sarjoissa alkuperäiset kaiteet olivat matalat ja harvat,
vuosien saatossa niitä paranneltiin työturvallisuuden vuoksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti