Dr13, loppu on lähellä…uuden alku

 

Tässä tarinaa noin 24-vuotta sitten ajamastani viimeisestä Dr13 vetoisesta matkustajajunasta Tampereelta Turkuun ja ensimmäisestä JKV ajosta Turku Tampere välillä.

Toukokuun lopulla 19.5.2000 tulin Perkiön varikolle töihin kello 19.57. Melkein kesäinen ilta tuntui mukavalta kävellessäni parkkipaikalta tallipäivystykseen. Siinä muutama Deeveri seisoi liitännässä tallin eteläpuolella ja pari Alstomia oli ulkona Hurupuolen raiteilla. Tallipäivystyksessä otin aikataulukansion, tulostin ETJ-listauksen ja sain veturiksi Dr13 2349. Keskusteltiin parin kollegan kanssa, että viimeiset reissut alkavat olla näillä vetureilla matkustajajunissa. Täydensin vielä korvatulppia ja uudet työhanskat.
Lähdin ajovalmiushuollon kautta veturille. Dr13 2349 seisoi hurutien eteläpäässä mykkänä. Tämä ranskatar oli vielä ryhdissään ja värit olivat kirkkaat. Pientä ehostusta oli saatu vielä viime vuosiin yksinajomuutosten myötä. Katsoin polttoaineen määrän helman alta ja kiersin veturin. Hieman oudolta tuntui, oliko tämä meidän vuosikymmeniä kestänyt suhde nyt tässä. Ohjaamossa suuntakahva K-asentoon, konehuoneen syövereissä käyn pumppaamassa käsipumpuilla molempien MGO:iden polttoaineet ja esivoitelun. Sitten konehuoneen keskikaapin luo, josta ohjausvirrat ja molempien pääkoneiden käynnistäminen peräjälkeen. Generaattorien starttivoimalla akustosta, pyörähtävät koneet tuttuun ronksutukseen ja kohinaan. Jarrulajiasettimen R-asennon ja aluevaihteen M-asennon tarkistus. Ohjaamossa piirturiin nimmari ja tiedot, nappulat valmiiksi ja menoksi, Perkiön pussin kautta ratapihoja pitkin Sorin sillalle aseman läheisyyteen odottamaan ja asemalle runkoon kiinni. Juna 822 Tampere Turku. Junaa oli 32 akselia, 493 tonnia ja pituus 230 meträ. Lähtö Tpe 21.12, Tku 23.20.
 
Sieltä idästä tuli sininen runko, minä ajelin kiinni Alstomilla. Matkakuntoisuuden tarkastus, radiolla ”valmis lähtöön” konduktööriltä, ajonsallivat opasteet. Jarrut irti, pari tehoporrasta, ranskatar otti kevyesti koukussa olleen sinisen junan liikkeelle. Vaihteissa pujottelua pääraiteelle, Alstomi nitisi ja natisi mutkissa ja kori keinahteli hieman ulkosyrjille. Koko ruoto linjalla, nyt tehoja pienellä tehoratilla tasaiseen tahtiin aina 20-portaalle saakka. Vauhti kiihtyi ripeästi MGO:iden laulaessa kumpikin täysillä. Junatoimiston kohdalla vauhtia oli noin 80 km/h, servot laskivat tehot takaisin 10-portaalle. Vihreä merkkivalo syttyi kentänheikennyksen merkiksi ja ratamoottorivirrat hyppäsivät reilusti ylöspäin, kierrokset nousivat takaisin molemmissa moottoreissa 1500 r/min korville. Ranskatar sai lisää puhtia ja vauhtia ennen Rukkamäkeä, jossa noustaan pitkästi kohti Sääksjärveä. Halserin viisari heilui karvan verran satasen päälle tutun piirturin raksutuksen säestäessä menoa. 
 
Sääksjärveltä alamäkeen, MGO:t saivat taas huilata. Alstomi heilahteli hieman kaarteissa, telit narskuvat ja hakivat paikkaansa kiskojen välissä. Pientä pysty nypytystä ja tärinää, normaalia ”myymäläauton” elämää. Ohjaamon pienet yksinajomuutokset olivat muuttaneet peilejä paremmaksi, samoin häikäisysuojat olivat helposti säädettävät. Takaseinän pinnoitus harmaalla verhoilulla piti hieman melua paremmin konehuoneen puolella. Turvalaitteen poljin ja joystick mahdollistivat liikkumisen ohjaamossa, kun jalkoja tarvitsi välillä oikoa. Tilaa oli edelleen yhtä vähän.”Dreihan” läpi tuli raikasta ilmaa ohjaamoon.
Toijalan pysähdys, ”822 valmiina lähtöön” kuuluu linjaradiosta konduktöörin ilmoituksena. Kohta kaarretaan Turun radan suuntaan, linjaradion kanavan vaihto kakkosesta kolmoseen. Paljon on vielä vartioimattomia tasoylikäytäviä, vislattava on tuollekin autolle. Urjalassa vielä huonoa väriä, hiukan hillitsen menoa. Kolme valoa lipuu siellä sivulle odottamaan. Värit vaihtuivat, lisää tehoa Alspommiin. Tavarajuna sivulla, morjens vaan sinulle kohdattava, Dr13 ponnistelee ylämäkeen tiukasti Urjalasta. ETJ:ssä oli ylimääräinen rajoitus ennen Humppilaa, taitaa olla vielä roudan jättämä hiljennys. Muutenkin rata Turkuun on mutkainen ja pysyviä nopeusrajoituksia on edelleen runsaasti. Humppilassa pysähdys, sitten kohti Loimaan pysähdystä. Kyrössä sujahdetaan täyttä vauhtia ohitse, täältä on monituiset kerrat haettu puujunia.
Kyrön jälkeen lasketellaan alamäkeä kohti Auraa. Ennen radan peruskorjausta Auran mutkissa oli aika alhainen nopeusrajoitus. Elävästi on jäänyt eräs talviaamuinen juna, jossa jarrutus alamäessä jäi hieman myöhään, eikä se purrut oikein hyvin lumikelin vuoksi alamäessä. Hätäjarrutus, silti mentiin Alstomilla reilua ylinopeutta Auran kurvissa. Hiukan otti teli tiukkaa oikeata reunaa laipalla vastaan ja kori kallisteli ulkokaarteen puolelle. Pientä tykytystä, mutta hienosti Alstomi kuitenkin sujahti taas suorille. Kiitos siitä ranskattaren notkeille lanteille, aika elastinen satatonninen. Dr13 omat jarrut ovat ehkä huonoimmat VR:n vetureista kautta aikain? Erityisesti veturina liikuttaessa linjalla ilman vaunuja, oli oltava erityisen tarkkana. Ennakoitava oli jarrutukset toodella aikaisin, kun vauhtia oli reilusti.
 
Liikennepaikat Karviainen ja Maaria ennen Turkua. Kaupungin kevätkesäinen hämärä otti vastaan alamäkeen rullailevan Alstomin sinisine vaunuineen. Rouskuvien telien ja ranskattaren korin pienessä heilunnassa jarruttelin viimeisen kerran Turun asemalle. Tässä se nyt oli, minun viimeinen kerta Dr13 veturilla matkustajajunassa, 2000-luvun alussa. Pitkän taipaleen on tämäkin yksilö taivaltanut sieltä 60-luvulta. Yhden tavarajunan ajoin vielä pari viikkoa myöhemmin, siihen loppui yhteistyö näiden Alstomien kanssa. Mon cheri! Tres bien!
 
Vaihtotyöt, runko sivuun huoltoraiteelle ja Alstomi lepäämään tallin nurkalle. MGO:t hiljenivät nappia painamalla ja minä vaivuin lepohuoneen hiljaisuudessa uneen.
 
Kello herätti vähän ennen kuutta. Aamukahvi ja vetureille 2737+2549 junaan 801. Junaa oli 28 akselia, 476 tonnia ja 213 metriä. Lähtö Turusta 6.55. Nyt olikin ensimmäinen kerta, kun sain ajaa JKV, eli kulunvalvonta päällä Turku-Tampere välin. Kulunvalvonta oli hiljattain valmistunut tälle rataosalle. Mielenkiintoista uuden oppimista tälle rataosalle, miten baliisit oli asennettu eri paikkoihin ym. Olipa taas yhden rataosan turvallisuus parantunut huomattavasti. Aika muutos tässä kohtaa, kun Alstomit poistuivat ja sähköveturit tulivat myös tälle välille juniin, sekä kulunvalvonta antoi turvaa ajamiseen. Tampereella olin kello 9.04, veturit Perkiön tallille. Taas oli yksi muistoinen työvuoro tehty.
 
Vaikka Dr13 2349 poistettiin aktiivipalveluksesta pari viikkoa tämän reissun jälkeen, sai se myöhemmin uuden tehtävän Hyvinkään Rautatiemuseolla ja perinnejunan ”Valtterin” vetäjänä. Näin jäi jälkipolville ihailtavaksi kyseinen ”ranskatar”.
 
Valokuvat junan 822 veturista 2349 lähtiessäni Perkiön tallillta junaan 19.5.2000. Vieressä on Dr13 2325 ja ajovalmiushuollossa häämöttää vielä yksi Alstomi. Ohjaamokuva, aikataulukirjassa 822 aikataulu.
 
Dr13 2349 Perkiön varikolla 19.5.2000 junaan 822

Dr13 2349 ohjaamo 19.5.2000

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti