Eläinten
allejäännit ja niistä aiheutuvat pienet onnettomuudet ovat arkipäivää
myös raiteilla. Usein radat kulkevat harvaanasutuilla alueilla, jossa
hirvet, peurat ym. eläimet kulkevat. Yleensä ei aiheudu mitään isompaa,
matka jatkuu ja kopsauksesta ilmoitetaan viranomaisille
liikenteenohjauksen kautta. Joskus kalustolle aiheutuu isompaakin
haittaa, esimerkiksi veturien ja junien keulilla olevat
paineilmalaitteet saattavat vaurioitua. Ennen vanhaan tuulilasit olivat
turvallisuusongelma, nykyään nekin kestävät isotkin linnut. Jokainen
kuljettaja kokee työvuosien aika määrän erilaisia eläimiin liittyviä
tilanteita ja tarinoita on valtava määrä.
Kuva
on Pendosta, johon tömähti hirvi Parkanon radalla ajaessani
Seinäjoelle, luukku vain särkyi ja irtosi, lensi pois, samoin hirvi.
Seuraavassa yksi tarina työvuosilta.
Olin
menossa tavarajunalla Tampereelta Riihimäelle 1990-luvulla. Veturina
oli Sr1 ja vaunustoa oli pitkä letka. Illalla Viinikasta lähtiessäni
aurinko loi vielä viime säteitään oikeasta sivuikkunasta. Matkalla
turvalaitteen valo vilahteli ja joskus summeri rääkäisi, tuulettimien
puhina ja ajoittainen kompressorin murina säestivät menoa. Loppukesän yö
alkoi hiljakseen tummua, kun ohitin Iittalan aseman. Erotusjakso, tehot
pois ja kojepöydän merkkivalot vilahtelivat eri toimintojen tahtiin.
Vauhti hieman laski ja kytkin lisää vetovoimaa, parin mutkan jälkeen
pitkän suoran alkaessa vauhti oli taas 80 km/h. Valonheittimen valokeila
alkoi valaista hämärtyvää yötä. Sitten havaitsin kaukana edessä jotain
liikettä, kuitenkaan vielä arvaamatta mikä odotti muutaman kymmenen
sekunnin kuluttua. Hätkähdin kun tajusin näkemäni, edessä näkyi iso
lauma lehmiä, jotka olivat karanneet radan vieressä olevalta laitumelta.
Tämä monikymmenpäinen lauma juoksi kaaosmaisesti radalla ja penkalla,
kun olivat pelästyneet lähestyvää kolisevaa ja kirkasta valoa tuottavaa
junaa. Vislasin, sekin taisi vaan lisätä hämmennystä laumassa.
Hätäjarrutuksen
jälkeen jännitin vain montako lehmää jää alle, koska tavarajunakaan ei
pysähdy kovinkaan nopeasti ja lehmät eivät oikein tietäneet, mihin päin
juostaan. Kaaosmaisesti lauma ajelehti radalla, onneksi lauma alkoi
hiukan jakaantua radan eri puolille, silti kaksi lehmää jatkoi radan
suuntaisesti, ensimmäinen osui oikeaan kulmaan ja lensi kauas penkalle,
toinen oli edelleen kiskojen välissä, joka osui keskelle keulaa
jymähtäen. Tuntui kuin lihamylly olisi alkanut jauhamaan, luineen
päivineen lehmä meni siitä keulan karja-auran alitse, ahtaasta raosta
veturin alustaan ja jauhautui siellä pieniin osiin.
Huomasin
myös veturin paineilman pääsäiliöjärjestelmän tyhjenevän, kun viimein
juna pysähtyi. Otin heti yhteyttä Hämeenlinnan junasuorittajaan
kertomalla tilanteesta, sekä ilmoittamalla, että vastaantulevien junien
olisi syytä tulla paikalle todella hiljaa. Siihen aikaan linjaradion
hyvä ominaisuus oli, että lähettyvillä kulkevat junat kuulivat yleensä
keskustelun ja osasivat heti reagoida tarvittaessa tilanteeseen.
Lähdin
ulos kartoittamaan tilannetta, veturin keulalla totesin moskaa olevan
runsaasti ja vääntyneitä hanoja, sekä paineilman pääsäilönhanan
katkenneen putkesta. Aloitin korjaavat toimenpiteet keulan katkenneesta
hanasta, hain veturin käytävältä puutapin ja kirveen. Puutappeja oli
vetureissa juuri tämäntapaisia tilanteita varten, hakkasin kirveen
hamaralla puutapin putkeen tukoksi, jotta paineilma pysyy varastossaan,
kun hana oli irronnut. Sitten katselin veturin alustaa, siellä oli yhden
paineilmasäiliön pohjahana auennut, kävin sen myös sulkemassa. Ei niitä
miellyttävämpiä töitä. Veturin ja vaunun välissä jarruletku oli noussut
auki, toinen tiiviste oli hukassa, hain tiivisteitä veturista, vielä
toinenkin vaunujen välin letku oli auennut ja laitoin uudet tiivisteet.
Nyt taisi olla jarrujohdon ja pääsäiliön ilmavuodot tukittu.
Lehmät
olivat nyt rata-alueelta poissa, joku maanviljelijä oli tullut
paikalle, varmaan kuullut karjan hädän ja junan äänet ja tuli ajamaan ne
pois, yksi lehmä makasi penkalla. Vastaantulevat junat tulivat hiljaa
paikan ohi, otin yhteyttä junasuorittajaan ja päivitimme tilanteen,
palokunta oli tulossa siivoamaan.
Pääsin jatkamaan matkaa kohti
Riihimäkeä, veturin ohjaamossa oli todella rankka kuvottava haju, se
tuli alustasta. Pidin toisella kädellä nenästä kiinni, mutta sitten
keksin, että laitan keltaiset kertakäyttökorvatulpat sieraimiin tukoksi,
näin sain hajun hieman pysymään loitolla. Vaihdoin veturin ehjään
Riihimäellä paluumatkaa varten, likainen meni Helsinkiin pesuun.
Sr1 3046 alkuperäisessä asussaan |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti