Pielstick
12PA4-V-200 VG, muuttuvageometrisellä (VG) etukammiopalotilalla
varusettu ahdettu V-moottori. V12 moottorin sylinterin
halkaisija/iskunpituus on 200/210 mm ja iskutilavuus 79,2 l. Ahtopaine
on 1,96 ja teho 1677 kW pyörimisnopeudella 1500 r/min. Moottorin
kuivapaino on 7850 kg.
Generaattori:
Strömberg HSPU 11/354, kolmivaihe jonka teho on 1625 kVA. Jännite
1285...2750 V ja Taajuus 50... 100 Hz. Generaattori painaa 3700 kg.
Käynnistysjärjestelmä
Dr16
veturissa dieselmoottorin käynnistämiseen käytetään korkeapaineista
paineilmaa (30 bar). Veturissa on käynnistysilman tuottoa varten
sähkömoottorin käyttämä korkeapainekompressori. Kompressori saa
käyttöenergiansa apukäytön 220 V verkosta. Käynnistyspaineilma
varastoidaan 130 l säiliöön, josta käynnistyksen yhteydessä paineilma
johdetaan jakajan ohjaamana käynnistysventtiilien kautta moottorille.
Käynnistyksessä
dieselmoottoria pyöritetään sylintereihin johdetun korkeapaineisen
ilman avulla. Ilmaa johdetaan ainoastaan A-puolen sylintereihin
sylinterien kansiin asennettujen käynnistysventtiilien kautta. Jakaja
pyörii kampiakselin tahdissa hammaspyörävälityksen avulla päästäen
ohjausilman kulloinkin vuorossa olevalle käynnistysventtiilille avaten
sen. Kun venttiili aukeaa pääsee varsinainen käynnistysilma suoraan
sylinteriin ja pyörittää moottoria. Moottorin käynnistymiseen tarvittava
pyörimisnopeus on 110 r/min.
Valokuva Hyvinkään konepajalta vuodelta 2012
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti