Dr16 Pielstick

 


Pielstick 12PA4-V-200 VG, muuttuvageometrisellä (VG) etukammiopalotilalla varusettu ahdettu V-moottori. V12 moottorin sylinterin halkaisija/iskunpituus on 200/210 mm ja iskutilavuus 79,2 l. Ahtopaine on 1,96 ja teho 1677 kW pyörimisnopeudella 1500 r/min. Moottorin kuivapaino on 7850 kg.
Generaattori: Strömberg HSPU 11/354, kolmivaihe jonka teho on 1625 kVA. Jännite 1285...2750 V ja Taajuus 50... 100 Hz. Generaattori painaa 3700 kg.
 
Käynnistysjärjestelmä
Dr16 veturissa dieselmoottorin käynnistämiseen käytetään korkeapaineista paineilmaa (30 bar). Veturissa on käynnistysilman tuottoa varten sähkömoottorin käyttämä korkeapainekompressori. Kompressori saa käyttöenergiansa apukäytön 220 V verkosta. Käynnistyspaineilma varastoidaan 130 l säiliöön, josta käynnistyksen yhteydessä paineilma johdetaan jakajan ohjaamana käynnistysventtiilien kautta moottorille.
Käynnistyksessä dieselmoottoria pyöritetään sylintereihin johdetun korkeapaineisen ilman avulla. Ilmaa johdetaan ainoastaan A-puolen sylintereihin sylinterien kansiin asennettujen käynnistysventtiilien kautta. Jakaja pyörii kampiakselin tahdissa hammaspyörävälityksen avulla päästäen ohjausilman kulloinkin vuorossa olevalle käynnistysventtiilille avaten sen. Kun venttiili aukeaa pääsee varsinainen käynnistysilma suoraan sylinteriin ja pyörittää moottoria. Moottorin käynnistymiseen tarvittava pyörimisnopeus on 110 r/min.
 
Valokuva Hyvinkään konepajalta vuodelta 2012
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti