Kuva
Dr12 konehuoneen käytävästä generaattorin kohdalta vuodelta 1981.
Sitten pari tarinaa turvejunista, joita ajettiin Tampereen
Naistenlahteen Parkanonradan ympäristöistä.
Olimme
menossa Dr12 veturilla varhaisena aamuna syksyllä 1981 hakemaan
turvetta Tampereen Naistenlahteen Ylivallista Tpe – Sk radan varresta.
Vähän ennen Ratikylää MAN sammui ja savun tuoksu oli ohjaamossa myös
vahva. Kuljettaja ilmoitti Parkanon kaukolle vaikeuksista. Avasin
konehuoneen oven ja näin heti, että lieskat nousevan moottorin vapaan
pään edestä lattian alta. Reippaana koneapulaisena otin tietysti
ohjaamon kahdesta sammuttimesta toisen kantoon ja konehuoneeseen
sammuttamaan lieskoja. Tyhjensin hiilidioksiidi sammuttimen siihen
moottorin pään eteen, mutta en päässyt niin lähelle, että olisin saanut
sitä lattian rakoon, mistä palo oli alkanut. Takaisin ohjaamoon ja
kurkkimaan tilannetta oven raosta. Lieskat alkoivat uudestaan ja minä
toiseen pulloon kiinni ja konehuoneeseen, jossa oli jo savua runsaasti.
Kuljettaja huusi, että et mee enää sinne ja oli hihassa kiinni.
Tyhjensin kuitenkin ovensuusta tämän toisenkin pullon koneen suuntaan ja
löin oven kiinni. Savua oli jo ohjaamossakin runsaasti. Me kerättiin
kuljettajan kanssa kamat työlaukkuun ja vaatteet päälle, laskeuduttiin
ratapenkalle. Siinä sitten seisottiin vierekkäin laukut kädessä ja
katseltiin ylös hurun konehuoneen sivuikkunaan näkyykö vielä liekkejä.
Silloin
ei ollut minkäänlaisia erillisiä huoltoteitä ratojen varsilla, tässäkin
kohtaa oltiin keskellä ei mitään ja aavaa suota silmänkantamattomiin.
Palokuntaa oli turha soittaa, ei sinne olisi millään päässyt, eikä
silloin ollut muuta yhteysmahdollisuutta kuin linjaradio. Ratapenkalla
aikamme seurasimme tilannetta, näytti siltä, että palo oli sammunut.
Nousimme ohjaamoon ja avasin konehuoneen oven, liekkiä ei enää näkynyt,
vain savua leijaili MAN:nin yllä. Kuljettaja pyysi Parkanon kaukon
välittämään hinausapupyynnön Tampereen tallipäivystykseen. Sopivat
kaukon kanssa, että perässä tuleva tavarajuna työntää meidät Ratikylän
liikennepaikalle, pois linjalta. Siellä sitten odottelimme pari tuntia,
kun tallivarat tulivat Dv12 parilla apuun. Menimme yhdessä Ylivalliin ja
teimme siellä vaihtotyöt ja palasimme Dr12 hinauksessa takaisin
Tampereelle. Kuulin myöhemmin, että palo oli saanut alkunsa
Servosäätäjän rikkoutuneista johdoista, jonka ympärillä oli sopiva öljy
pa. ym. moska.
Toinen
tarina työreissusta turvejunassa tapahtui muistaakseni kesällä 1988. Olimme
hakemassa hurulla turvejunaa Peräseinäjoelta. (Tpe – Sk) Se oli todella
kuuma pyhäpäivä ja takaisin tullessa ohjaamon lämpötila oli jo huonon
saunan lukemissa, huruissa ei ollut ilmastointia. Muistelimme työkaverin
kanssa, että Madesjärvellä rata kulkee järven poikki, jos vaikka
käytäisiin uimassa. Kysyin Parkanon kaukolta, kuinka on muuta
liikennettä ja hän sanoi, että hyvin olisi tunti aikaa, kun muutenkin
oltiin jo etuajassa, viikonlopun liikenteen vähyyden vuoksi. Sovittiin
että käydään uimassa ja ollaan seuraavalla liikennepaikalla määrättyyn
kellonaikaan mennessä. Pysäytin junan järven kannaksella olevan sillan
pieleen. Sitten vaan vaatteet pois ja uimaan. Siinä tovi kroolattiin
Madesjärvessä ja tuli uitua pari kertaa hurun alitse sillan kohdalla.
Uinti teki helteellä hyvää ja kiipesimme takaisin veturin päälle
virkistyneenä kuivaamaan ja vetämään vaatteet päälle.
Sitten
vasta kiinnitimme huomion järven lahden rannoilla oleviin kesämökkien
laitureihin, niillä oli porukkaa katsomassa pysähtynytttä huruvetoista
turvejunaa ja heiluttamassa meille. Muutama kunnon vihellys
tervehdykseksi ja veturimiehet heiluttaa ikkunasta, näin taas matka
jatkui virkeänä kohti Tamperetta..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti