Sr1-veturien kytkeminen moniajoon

 

Sr1 moniajon kytkentä ja purku on ollut haasteellinen toimenpide vuosikymmenten ajan. Siinä tapaturmariski on ollut mahdollinen, siksi sitä ei ole saanut tehdä yksin. Erityisesti alkuvuosien tilanne oli hankala. Kaksi paksua ja painavaa kaapelia piti laittaa vetureiden välille, ne yritettiin laittaa molempien vetureiden kytkentärasioihin keikkumalla puskimien ja vetokoukun päällä. Ennen kaapelin kytkentää täytyi avata kolmioavaimella luukut vetureiden nokalta. Kaapeleiden päissä olleet massiiviset kytkentäpäät täytyi osua kohdalleen ja sitten kammeta ne pohjaan. Saneerauksien yhteydessä tilannetta yritettiin helpottaa, ensin vetokoukun tilalle tuli isommat SA-3 kytkimet, jonka päällä sai toiselle jalalle tukea. Myöhemmin puskinten päälle tehtiin ritilät, joissa oli toisellekin jalalle tuki. Sitten uusittiin luukut, jotka sai kahvasta auki. Kaapelitkin uusittiin kytkentärasioineen, hieman helpottui, kuitenkin niidenkin kanssa on omat kytkentä murheensa pimeässä ja räntäsateessa.
 
Seuraavana lyhyt selostus Sr1 vetureiden kytkennästä moniajoon.
Kytkentä suoritetaan toisella veturilla ajamalla SA-3 kytkimet kiinni toisiinsa, varmistetaan kytkentä. Avataan pääkatkaisijat ja lasketaan vir­roittimet molemmista vetureis­ta, sekä suljetaan ajopöydät. Paristokytkimet myös avataan konehuoneessa molem­mis­ta vetureista, eli veturit ovat ”mykkä pimeet”. Sitten haetaan konehuoneen käytävästä kaapelit, kummastakin veturista omansa. Kaveri ulkona ottaa vastaan tai heitetään olkapäälle ja kavutaan alas veturista. Kiivetään ylös puskinten päälle, avataan luukut ja kytketään kaapelit, toinen ojentaa niitä maasta käsin. Kytketään tarvittavat paine­il­ma­johdot (pääsäiliö, jarrujohto, suoratoimijohto). Sitten vielä UIC-viestikaapeli vetureiden välille. Sitten kiivetään takaisin vetureihin, paristokytkimet kiinni, moniajon vaihtokytkin kummassakin veturissa asentoon ”kahden veturin kaksinajo”. Valitaan virroitin asettelu, riippuen ajettavasta junasta ja käännetään jarrulajiasettimet oikeaan asentoon. Käydään kaikissa neljässä ohjaamossa, apuveturin molemmis­sa ohjaamoissa ja johtoveturin takapään ohjaamossa suoratoimi­jarrun venttiili sulkuasen­toon ja lukitse kuljettajaventtiilit sulkuasen­toon. Sitten mennään ajo-ohjaamoon, viritetään veturit käyttökuntoon ja otetaan yhteys toisessa veturissa olevaan ja testataan vetureiden tehot ja jarrujen toiminta.
 
Viimeisenä työnäni VR:llä, purin Sr1 moniajon Tampereen Pendopätkässä aamuyöllä Raumalta tullessamme. Kun kävelin reppu selässä parkkipaikalle, en vielä tiennyt, että tämä oli sitten tässä…Sr1 oli muuten veturi johon kiipesin ensimmäisenä noin 38-vuotta aikaisemmin.
 

 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti