Sr1
moniajon kytkentä ja purku on ollut haasteellinen toimenpide
vuosikymmenten ajan. Siinä tapaturmariski on ollut mahdollinen, siksi
sitä ei ole saanut tehdä yksin. Erityisesti alkuvuosien tilanne oli
hankala. Kaksi paksua ja painavaa kaapelia piti laittaa vetureiden
välille, ne yritettiin laittaa molempien vetureiden kytkentärasioihin
keikkumalla puskimien ja vetokoukun päällä. Ennen kaapelin kytkentää
täytyi avata kolmioavaimella luukut vetureiden nokalta. Kaapeleiden
päissä olleet massiiviset kytkentäpäät täytyi osua kohdalleen ja sitten
kammeta ne pohjaan. Saneerauksien yhteydessä tilannetta yritettiin
helpottaa, ensin vetokoukun tilalle tuli isommat SA-3 kytkimet, jonka
päällä sai toiselle jalalle tukea. Myöhemmin puskinten päälle tehtiin
ritilät, joissa oli toisellekin jalalle tuki. Sitten uusittiin luukut,
jotka sai kahvasta auki. Kaapelitkin uusittiin kytkentärasioineen,
hieman helpottui, kuitenkin niidenkin kanssa on omat kytkentä murheensa
pimeässä ja räntäsateessa.
Seuraavana lyhyt selostus Sr1 vetureiden kytkennästä moniajoon.
Kytkentä
suoritetaan toisella veturilla ajamalla SA-3 kytkimet kiinni toisiinsa,
varmistetaan kytkentä. Avataan pääkatkaisijat ja lasketaan
virroittimet molemmista vetureista, sekä suljetaan ajopöydät.
Paristokytkimet myös avataan konehuoneessa molemmista vetureista, eli
veturit ovat ”mykkä pimeet”. Sitten haetaan konehuoneen käytävästä
kaapelit, kummastakin veturista omansa. Kaveri ulkona ottaa vastaan tai
heitetään olkapäälle ja kavutaan alas veturista. Kiivetään ylös
puskinten päälle, avataan luukut ja kytketään kaapelit, toinen ojentaa
niitä maasta käsin. Kytketään tarvittavat paineilmajohdot
(pääsäiliö, jarrujohto, suoratoimijohto). Sitten vielä UIC-viestikaapeli
vetureiden välille. Sitten kiivetään takaisin vetureihin,
paristokytkimet kiinni, moniajon vaihtokytkin kummassakin veturissa
asentoon ”kahden veturin kaksinajo”. Valitaan virroitin asettelu,
riippuen ajettavasta junasta ja käännetään jarrulajiasettimet oikeaan
asentoon. Käydään kaikissa neljässä ohjaamossa, apuveturin molemmissa
ohjaamoissa ja johtoveturin takapään ohjaamossa suoratoimijarrun
venttiili sulkuasentoon ja lukitse kuljettajaventtiilit sulkuasentoon.
Sitten mennään ajo-ohjaamoon, viritetään veturit käyttökuntoon ja
otetaan yhteys toisessa veturissa olevaan ja testataan vetureiden tehot
ja jarrujen toiminta.
Viimeisenä
työnäni VR:llä, purin Sr1 moniajon Tampereen Pendopätkässä aamuyöllä
Raumalta tullessamme. Kun kävelin reppu selässä parkkipaikalle, en vielä
tiennyt, että tämä oli sitten tässä…Sr1 oli muuten veturi johon
kiipesin ensimmäisenä noin 38-vuotta aikaisemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti