Joulukuussa
1976, kun olin oppilaskoulun työharjoittelussa Perkiön varikolla,
seurasin usein huoltoon tulevia vetureita. Ihmettelin kerran puolen kuun
aikaan ikkunassa, miksi tuolla Deeverin vandringilla on kuusi. Vanha
huoltokuljettaja valisti minua joulukuusen hankinnasta. Hän kertoi, että
aikaisemmin syksyllä veturimiehet alkavat katsella sopivia joulukuusia
ratapenkoilta. Niitä katsellaan tarkasti ja laitetaan paikka mieleen,
sekä mahdollisuus pysähtyä poimimaan se kyytiin sopivalla junalla. Usein
ne tosiaan olivat narulla kiinni Deeverin käyntisillan kaiteessa.
Joskus niitä näki varikolle tulevan Hurun (Dr12) ohjaamosta laskettavan
alas, sitten se siirtyi parkkipaikalle jonkun auton katolle
suksitelineeseen.
Sitten
kun siirryin koneapulaiseksi ”koneen päälle” huomasin joulun
lähestyessä saman ilmiön. Siellä seurattiin välillä radan varsia syksyn
vähenevän valon hämärissä. Aina oli jossain ratapenkan ojanpohjalla
odottamassa upea joulukuusi, hiukan huvitti nuorena poikamiehenä
vanhojen kuljettajien innostuksen joulukuusiin. Siinä moni kuljettaja
suunnitteli kuusen kaappausta vuorotaulu nenän edessä, koska olisi
sopiva tavarajuna jollekin rataosalle, jossa on havaittu hyvä kuusi.
Veturin olisi hyvä olla Deeveri, siihen on hyvä nostaa kuusi
käyntisillalle, muut ovat hankalampia, no onhan Hurussa ”kattilahuone”.
Yksi
joulukuusiretki on jäänyt erityisesti mieleen. 22.12.1980 lähdin
työvuoroon Tampereelta Haapamäelle. Siinä ensin mentiin paikallisjunalla
523 Haapamäelle, veturina oli Dv12 2720 ja vaunuja kolme. Mennessä
kuljettaja jo kertoi, että hän on edellisillä reisuilla katsonut kuusen
jo valmiiksi. Kello 19.30 lähdettiin Tampereelta, perillä oltiin 21.25.
Ruokatauko vietettiin Haapamäen tallilla. Samalla veturilla junan 3420
eteen, jossa kokoa oli 48 akselia ja 640 tonnia. Takaisin lähdettiin
23.10. Pimeyttä kohti lähdettiin taivaltamaan, kuljettajalla oli tarkka
kilometripylväs tiedossa, jossa kuusi sijaitsee. Se oli Kolhon jälkeen
alkavan mäen päällä, siitä on kuulemma helppo lähteä uudestaan
liikkeelle. Kuljettaja pysäytti junan ja otti kirveen mukaan, minä tulin
lampun kanssa valaisten ratapenkkaa. Siellä pimeässä Deeverin valot
loistivat rataa pitkin, me lumessa hiukan aikaa kahlaten löysimme sen
upean kuusen. Kohta olimme kantamassa sitä Deeverin käyntisillalle,
johon kuljettaja laittoi sen narulla kiinni. Hetken kuluttua veturi veti
taas täyttä laukkaa kohti Tamperetta. Tallilla autoin kuusen alas ja
kuljettaja lähti tyytyväisenä joulun viettoon kuusi olallaan.
Tämä
perinne alkoi hiipua 80-90-lukujen myötä, aina harvemmin näkyi
joulukuusi veturin kyydissä. Aikataulut olivat kireämpiä ja uudempi
sukupolvi halusi hankkia kuusen normaalisti rauhassa jostain torilta.
Nykyään radanvarret silputaan laajasti koneilla, ei siellä joulukuuset
enää kasva.
Hyvää joulua!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti