Dr12
tekniikka on 1950-luvulta ja se näkyi ja tuntui niitä ajavien
veturimiesten kohdalla. Ergonomia tuli Suomeen vasta 1960-luvulla,
jolloin ensimmäinen alan oppikirja ilmestyi. Hurun suunnittelussa ei
voinut vielä insinööreiltä ergonomiaa vaatia… Seuraava tarina on
työskentelyolosuhteista Dr12 veturissa.
Ohjaamoon
noustaan korkealle rappusia pitkin, ovesta avautuu kapea käytävämäinen
tila, joka päättyy kuljettajan ajopöytään ja istuimeen. Kuljettajan tila
on ahdas, polvet eivät tahdo mahtua viistosti nousevan ajopöydän alle,
eikä penkissä ole paljoa säätövaraa taaksepäin, vaikka taakse seinään on
tehty hieman syvennystä myöhempänä muutostyönä. Penkillä tuli istuttua
usein hieman vinottain, jalat viistosti käytävän puolelle. Alkuperäinen
Hurun kuljettajan istuin oli todella vaatimaton ”läpyskä” käsinojilla,
selkänoja oli seinässä kiinni oleva levy. Jousi oli pyörivän istuinosan
keskitapissa. Alla oleva kuva kertoo siitä enemmän, kuin tuhat sanaa.
Hurun takaseinään tehtiin muutostyönä pieni syvennys, jotta uudelle
istuimelle ja kuljettajalle saatiin hiukan lisää tilaa. Viimeisissä
istuimissa oli hieman säätöjä, kuitenkin jousto oli yleensä säädetty
kireäksi, siten ettei se joustanut. Syynä oli se, että joustaessaan
matkanteosta tuli pomppivaa, jouston tukena ei ollut iskunvaimennusta.
Koneapulaisen
istuin oli käytävän seinästä alas laskettava levy, joka pysyi
normaalisti ylhäällä jousien avulla. Sitä kutsuttiin lintulaudaksi.
Ohjaamon takaseinän reikäpellissä oli selkänojana levy, jossa taisi olla
parinmillin pehmuste. Istuinlevyssä ei ollut pehmustetta, vain liukas
muovikermi päällysteenä, eikä levy tosiaan joustanut mihinkään suuntaan
istuttaessa. Onneksi se pysyi lähes 90 asteen kulmassa, siitä ei valunut
alas niin kuin Sr1 protosarjan alaslaskettavasta seinälevyistuimesta.
Lintulauta oli myös asennettu korkealle, jotta näkyvyys tuulilasista
ulos oli mahdollista. Koska jalat jäivät korkealle ilmaan heilumaan
istuttaessa, oli käytävän etureunaan laitettu putkesta tehty puolen
metrin korkea jalkatanko, jossa sai lepuutettua jalkojaan. Sitten siinä
oli lähes edessä vielä käsijarrun iso veivi, joka lisäsi hieman vielä
vaikeusastetta istumiseen. Veivin käsitin oli käännettävissä onneksi
poispäin niin ei siihen sitten pahemmin kolhinut itseänsä. Veivin
laakeroinnin voiteluun oli siihen keskelle isketty rasvanippa, johon
kerrankin iskin polvilumpioni, jossain heitossa, siinä pysyi taas
hereillä pitkään.
Siinä
oli lyhyt kuvaus liikkuvan kaluston istuimista, jossa vuosikymmenet
veturimiehet istuivat työvuorojaan. Onneksi koneapulaisen tehtäviin
kuului konehuonekäynnit, jossa sai oikoa kroppaansa ja kuunnella MAN:nin
murinaa. Mukava oli välillä vain seisoskella ulko-oven ikkunanpielessä.
Usein pääsi myös ajamaan, niin kuljettaja pääsi itseään oikomaan tai
kyyhötti hetken lintulaudalla. Istuminen laudalla oli myös taitolaji,
siinä oppi joustavasti heilumaan veturin liikkeiden mukaan ja nukkumaan
tilaisuuden tullen odotellessa muita junia tai tauoilla. Kahdentoista
tunnin työvuorokin meni sujuvasti, kun oli nuori ja notkea. Siinä kun
nosti välillä jalat pöydän reunalle, sai jonglöörattua selkänikamat
uuteen järjestykseen. Joku kollega kertoi virittäneensä henkselit
takaseinälevyn väliin, niin pysyi paremmin lankulla, eikä pudonnut
korkealta lattialle torkahtaessaan. Siinä oli riski kolhia itsensä
pahastikin pudotessa, kuitenkin ihmeesti selvittiin nuo työvuodet. Huru
oli yleensä vakaa menijä, kuitenkin routaiset ja huonokuntoiset radat,
sekä kitkaiskunvaimentimien huonokuntoisuus sai vinttihurun joskus
vispaan sivuttain rankasti. Siinä oli lintulaudalla vuoristorata
tunnelma, kädet kiinni tiukasti levyn reunoista.
Hurujen
pikajunakieltoa veturimiehet vaativat 1980-luvun alkuvuosina, juuri
huonojen istuinten vuoksi. Dr12 2224 tehtiin kokeilu, jossa
koneapulaisen edessä nokassa ollut iso Claytonin höyrynkehittimen
vesisäiliö poistettiin. Siitä saatiin reilusti lisätilaa ohjaamoon ja
kunnon istuin koneapulaiselle. Tämä jäi kokeiluksi, hurulle asetettiin
pikajunakielto 1984 kesällä, sen käyttö väheni ratkaisevasti ja
hiljakseen 1980-luvun loppuun mennessä Dr12 hylättiin lopullisesti.
Viimeiset vuodet tavarajunissa ja varakoneina. Itse sain vielä 1984
alkuvuodesta kuljettajan pätevyyden tähän sarjaan matkustajajunassa,
koeajoni matkaneuvojan (nyk. vetopalveluasiantuntija) kanssa oli silloin
matkustajajunalla 101 Tampereelta Jyväskylään Dr12 2222, eli
sorsapoikueella. Takaisin tultiin junalla 104 ja veturina oli 2203.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti