Vuosina
2002-03 oli VR:n ja liikenneministeriön kampanja, jossa pyrittiin
valistamaan koululaisia junaradan vaaroista ja ilkivallan aiheuttamista
ongelmista. Paljon asiaa tuli myös liikkumisesta asemilla ja junalla
matkustamisen turvallisuudesta. Syynä oli myös Pendojunaliikenteen
leviäminen rataverkolle ja nopeuden nousu 200 km/h pääradalla.
Sain tehtäväkseni järjestää tilaisuuksia Tampereelta lähtevien ratojen
läheisyydessä olevissa peruskouluissa poliisin kanssa. Kouluille oli
silloin tehty valmis ”piirtoheitin” opetuspaketti, joka toimi esityksen
runkona. Poliisista oli minulle yhteyshenkilö, joka sopi koulujen
kanssa, koska mennään mihinkin kouluun. Tampereen alueella poliisista
oli aina sama konstaapeli mukana kuvioissa, oli helppoa mennä yhdessä,
kun tiesi toisen esiintymisen ja tavat kertoa asioista. Aika jännittävää
oli mennä ensimmäistä kertaa suureen kouluun, jossa oli satoja
oppilaita kokoontuneena juhlasaliin, hiukan oli epävarmaa, kuinka sai
oppilaiden kiinnostuksen heräämään asiaan. Kuitenkin huomasi heti, että
pienet koululaiset olivat uteliaita, kun virkapukuinen poliisi ja
veturinkuljettaja saapuivat koululle.
Ajaessani
autolla koulun pihaan, usein oli jo joku ryhmä oppilaita uteliaana
kysymässä jotain, kun olivat kuulleet ennakkoon päivästä. Sitten menin
rohkeasti opettajien huoneeseen (huonoja kokemuksia nuoruudesta), jossa
useimmiten oli kuitenkin välitön tunnelma. Kahvia juotiin
”kampaviinereitten” kanssa. Tosi mukavia tuokioita ja keskusteluita.
Usein siellä opettajat kertoivat jo valmiiksi havaittuja ongelmia radan
läheisyydessä ja tapahtuneista tilanteista. Paljon kysymyksiä.
Parikymmentä vuotta sitten esimerkiksi ratojen aitaus asutuskeskuksissa
oli usein todella alkutekijöissä, enemmän kulkijoita radoilla.
Esimerkkinä vakavasta ongelmasta oli eräässä koulussa, jossa ryhmä
oppilaita kiusasi oppilasta, pakottamalla häntä seisomaan radalla koulun
lähistöllä. Ilkivalta radan varsilla, erilaisten esineiden laittaminen
radalle ja kiipeily vaunuissa olivat kestoaiheita jo opettajanhuoneissa.
Muistikirjassani
esimerkkinä vierailuista ovat 25-27.2.2003, Hämeenlinnassa: Ortelan
koulu 150 oppilasta, Kirkonkulman koulu 260 oppilasta ja Katuman koulu
50 oppilasta. Hämeenlinnassa poliisi tuli paikalliselta
poliisilaitokselta. Yhtenä päivänä tuli vanhempi konstaapeli, joka ei
ollut aikaisemmin vastaavissa tilaisuuksissa. Hän joutui suuren koulun
juhlasalissa hiukan hämilleen ilkivaltaosiossa, miten kertoa pienille
lapsille asiasta. Hän vetäisi salkustaan paperit ja alkoi lukea
paatoksella sanasta sanaan rikoslain yleisvaarallista rikoksista, sekä
liikennetuhotyöstä ym. Siinä seurasin opettajien ja oppilaiden ilmeitä,
jotka hiukan olivat epäuskoisia, näinkö lakitekstit aukenevat tässä
yleisössä. Hyvin siitä sitten kuitenkin selvittiin, hyvillä etukäteen
laadituilla ”kalvoilla” ja keskustelulla. Paljon oli kysymyksiä ja
varattu aika ei riittänyt. Parhaita kokemuksia tuli kouluista, jossa
opettajat olivat järjestäneet tilaisuuden luokkakohtaisesti. Aikaa meni,
mutta varmaan asiat jäivät oppilaille parhaiten mieleen pienessä
piirissä.
Näitä
tilaisuuksia on järjestetty varmaan vieläkin, en tiedä kuinka
systemaattisesti, vai lähinnä ongelmatilanteisiin reagoiden. Olen nähnyt
opettajille jaetun opetuspaketin, sitä on varmaan nykyäänkin pidetty
opettajien toimesta kouluilla. Veturinkuljettajat ja muut rautatieläiset
joutuvat kokemaan erilaisia tilanteita työssään, joista valistus
oppilaille kouluissa auttaa varmaan pitempäänkin elämässä, myös
vanhemmilla on suuri vastuu. Harrastajat voivat myös viedä asiaa
eteenpäin omissa yhteisöissään ja toimia esimerkkinä. Kannattaa miettiä
omia kulkemisiaan ratojen läheisyydessä, ettei aiheuta kuljettajille
”sydänkurkussa” tilanteita. Allejäännit, kiipeämiset vaununkatoille,
ilkivalta ym. asiat ovat epätoivottuja tilanteita, joista jokainen
sukupolvi tarvitsee valistusta, työ jatkuu..
Juliste vuodelta 1971. Suomen Rautatiemuseon kuvakokoelma CC BY NC SA 4.0
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti