Olin
vuonna 1983 talvella käynyt kuljettajakurssin Helsingissä. Ensimmäisten
tyyppikoulutusten jälkeen minut laitettiin takaisin koneapulaisvuoroon,
koska minulle ei ollut heti paikkaa kuljettajana. Olin ollut jo vuosia
koneapulaisena, tuttua työtä edelleen. Tämä tarina kertoo työvuorosta,
jossa oli matkustajajunat 94-41-93-90.
Tampere-Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Tampere.
Työt
alkoivat Perkiön varikolla 10.05, jossa silloin työn aloitusaikana
tutustuttiin ilmoitustaulujen erilaisiin tiedotuksiin, ne oli jaettu eri
sektoreihin, esimerkiksi junaturvallisuus ja kaluston tekniset
tiedotteet ym. ”Viikkovaroitus” vihko rataosittain tutkittiin tarkasti
ja yleensä tein siihen kynämerkinnät havaitsemiini muutoksiin kyseillä
työvuorolla. Olin tässä vuorossa vakinaisena konepaulaisena eräälle
vanhemmalle kuljettajalle, joka kuului niihin ”persooniin”, joita
tarvitsi työkaverin hiukan auttaa ja valvoa, omapäisiä tempauksia oli
työvuoroilla joskus odotettavissa.
Meidät
vietiin varikon autolla Tampereen asemalle, odottelimme asemalaiturilla
junaa saapuvaksi Jyväskylästä. Sieltä oranssi Porkkana lipui
arvokkaasti laituriin, katsoin heti rungon numerot, ne olivat Dm8 5011,
5012, 5023 ja 5024. Junan pysähdyttyä kuljettaja Virtanen nousi ohjaamon
takaa sivuovesta sisälle, minä heitin repun matkatavaraosastoon ja
menin Jyväskylästä tullutta koneapulaista vastaan. Hän sanoi muuten
olevan hyvä ”nippu”, mutta kehotti käydä pumppaamassa hesan pään rungon
takamoottorin jäähdytysnestettä lisää, kuulemma vuotaa. Minä nousin
ohjaamon takaovesta sisään, avasin hanan ja pumppasin käsipumpulla
lisää. Sitten menin rungon läpi ohjaamoon, jossa Virtanen oli jo
valmiina lähtöön. Soittokello-opaste valmis lähtöön ja lähtö opaste
saattelivat meidät matkaan kohti Helsinkiä kello 10.55, Neljä Bredaa
teki työtä junan alustoissa ja Porkkana keräsi vauhtia 2000 hv voimalla,
Hasleri nakutti satasen paremmalle puolelle. Dm8-9 ovat ohjaamoiltaan
parasta, mitä silloin oli kalustoissa. Tilaa oli riittävästi, hiljainen
ja lämmitys toimi, eikä kesälläkään ollut kovin kuuma. Koneapulaisen
istuimena oli kevyt irtonainen konttorituoli, kyllä sillä pärjäsi, kun
asetteli sen sopivasti ohjaamon nurkkaan.
Ensin
Toijala, sitten Hämeenlinna, jossa Virtanen sanoi minulle, että tule
ajamaan, hän käy WC:ssä. Ajelin yksin kohti Riihimäkeä, Virtasta ei
näkynyt, taas sen omapäisiä tekoja, en olisi saanut ajaa yksin.
Pysähdyin Riihimäen ykkösraiteelle, ovien lukitukset auki, matkustajia
vaihtui, taas valmiina lähtöön. En keksinyt muuta, kuin napsautin
puhelimen valintakytkimen matkustamoon ja kuulutin luurilla ”Virtanen
ota yhteys kuljettajaan”, enkä lähtenyt liikkeelle. Kohta ovet
paukkuivat ja Virtanen tuli ja siirryin pois kuljettajan paikalta,
mutisi jotain, että oli nähnyt jonkun tutun matkustamossa. Eipä siinä
sitten paljon juteltu, kuin opastin ja viikkovaroitusjuttuja. Seuraava
pysähdys oli silloin Helsinki, johon tultiin 13.00, käänsin
yhteisajokytkimen takapääksi. Matkustajat poistuivat, kävelin
matkustamot lävitse, Virtanen meni laituria pitkin. Ajoimme tyhjän
Porkkanan Ilmalaan huoltoraiteelle.
Ruokatauon
jälkeen saimme Sr1 3027 junaan 41, joka oli seuraava ajettava juna.
Lähdimme veturilla Ilmalan varikon pohjoispuolelta, Käpylän kautta
vaunuhallien itäpuolelle junan eteen. Kytkennän ja jarrujenkoettelun
jälkeen, työnsimme junan vaihtotyönä konduktöörin opastuksella Helsingin
asemalle, josta lähdimme 15.30. Tampereella olimme 17.50, josta juna
jatkoi Seinäjoelle, me jäimme kahvitauolle odottamaan Jyväskylän junaa.
Olimme
taas laiturilla valmiina, Helsingin suunnasta näkyi kolme valoa ja
hetken kuluttua Porkkana luikerteli vaihteissa kohti laituria.
Tervehdimme tulevaa veturimiehistöä, juna pysähtyi, kolmioavaimella
Jyväskylän suunnan ohjaamon sivuovi auki ja kiipesimme ohjaamoon.
Kaiuttimessa kuului tulevan kuljettajan ääni ja Virtanen vastasi.
Kuulemma muuten hyvä, mutta yksi lämmityksen Autocaloreista oli jouduttu
käynnistelemään useamman kerran matkalla, nyt toimii. Yhteisajokytkin
E-asentoon, suuntakahva paikalle ja kääntö, onneksi kaikki suunnat
kääntyivät merkkivalon kertomana, jarrujenkoettelu ym. taas valmiina
kohti Jyväskylää. Runkoina olivat jo aamun junasta tutut 5011 ja 5012,
toinen runko oli vaihtunut 5017 ja 5018:sta. Lähtö sunnuntai iltana
kello 20.35 pimeään syksyiseen kaamokseen, Porkkanan valonheitin loi
pistemäisen valokeilan tummaan rataan, kiskojen vilahdellessa
kiiltävinä. Suinulan tulo-opastin näytti vihreää, kaarteiden jälkeen
aseman valot alkoivat näkyä, samoin junasuorittajan hahmo liikehti
laiturilla, niin alkoi vihreä lappu pyöriä laajassa kaaressa. Virtanen
vihelsi vastaukseksi opasteeseen kimeällä ”pitkä lyhyt”.
Kärrymyynti
oli Porkkanoissa käytössä, se oli myös veturimiesten mieleen, kun ei
tarvinnut itse keitellä kahvia matkalla, kuten vetureissa. Tälläkin
työvuorolla kuului Oriveden jälkeen tuttu kärryjen kolina
matkustajaosastossa. Kohta saimme kupit kuumaa kahvia tutulta ravintolan
emännältä. Siinä vaihdoimme kuulumiset, Porkkanan halkoessa pimeyttä.
Lahdenperä sivuutettiin vihreän tulo-opastimen turvin ja junasuorittajan
lampun vihreällä valolla näyttämän opasteen saattamana. Jämsässä
pysähdyttiin ja sen jälkeen yhtä soittoa läpi tunneleiden ja kumpuilevan
maaston kohti Jyväskylää, johon tultiin 22.50. Rungot vietiin
seisontaraiteelle, tallipäivystäjä laittoi rungot seisontatilaan ja
ulkovaraukseen. Lepo tallin takana olleilla lepohuoneilla.
Maanantai
aamuna työt junaan 90 alkoivat kello 4.45. Aamukahvi avasi silmät
tallipäivystyksen tiloissa. Meille oli samat kaksi runkoa, joilla
illalla tulimme ja maanantaina siihen lisättiin vielä yksi runko.
Tallipäivystäjä oli purkanut ulkoliitännät ja aloimme käynnistellä Breda
moottoreita, pumppasin samalla kaikkiin nesteet täyteen. Sitten täytyi
vielä liittää kolmas runko kokonaisuuteen, kävin ottamassa suojakopat
pois kytkimistä. Virtanen ajoi välin kiinni, prkl... suunnat olivatkin
kuitenkin ristissä ja liitetystä rungosta alkoi kuulua rutinaa
suuntalaatikoista. Minä menin juoksu jalkaa ohjaamoon, sammutin koneen
ja nopeasti matkustamoon, lattialuukku auki ja kun kone pyöri viimeiset
kierrokset potkaisin suuntavivun oikeaan asentoon. Muistisääntönä oli
”vipu on myötätuuleen”, kun mennään eteenpäin, siis vipu osoitti vinosti
taaksepäin. Sitten vielä toinen moottori ja laatikko, niin oltiin
hetken päästä valmiina aseman ykkösraiteelle. Siellä vielä lukittiin
ensimmäisen rungon ovet kolmioavaimella, kun se meni tyhjänä
Tampereelle.
Junassa
90 oli meillä kolme Dm8 runkoa, moottorivaunujen numerot olivat: 5009,
5010, 5012, 5011, 5017 ja 5018, 360 tonnia yhteensä. Jyväskylästä
lähdettiin aikanaan, vaikka aamun aloitus oli mennyt kiireeksi, pienten
kömmähdysten vuoksi. Lähtö oli kello kuusi. Nyt oltiin tyhjässä
rungossa, ei saatu kahvia kärrystä ennen Tamperetta. Matka sujui
kuitenkin joutuisasti. Kuusi Bredaa 3000 hevosvoiman teholla kuljetti
porkkanaa aika ripeästi, sillä oli kiva pujotella mutkaisia osuuksia
vaihtelevassa maastossa, aamu oli vielä pimeä, kun viimein rullasimme
Tampereelle kello 7.40 ja annoimme porkkananipun seuraaville vietäväksi
Helsinkiin.
Kuvan olen ottanut Tampereella 1980-luvun alkupuolella
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti