Nyt ei tehdä tikusta asiaa, vaan puutapeista

 

Veturit ovat varustettu puutapeilla, joita löytyy niiden kaapeista tai laatikoista. Tämä monitoimityökalu on osoittautunut yhdeksi menestystuotteeksi vetureiden varusteissa. Ensiksi poissuljen erään asian, mihin sitä ei käytetty. Kaikkihan me tiedämme, että vetureissa ei ole WC:tä. Tätä tappia ei ole tarkoitettu siihen, että suurempaa hätää siirrettäisiin sillä mahdollisiin taukoihin, vapaa-ajalle tms.
 
En tiedä, kuka keksi tämän sorvatun version vetureiden varusteeksi. Vetureiden varusteena on ollut myös kirves, jolla luonnosta saaduista puuaineksista on veistetty erilaisia apuvälineitä kalustossa ilmenneisiin ongelmiin. Tämä sorvattu versio on ollut apu moneen pieneen ongelmaan. Esimerkiksi suurimassa osassa kalustossa on ollut paineilmatoimiset tuulilasinpyyhkimet. Niiden ongelmana on ollut pyyhkijän sulan ja käyttövarren asemoitumisen ajossa keskelle kuljettajan näkökenttää. Käsikäyttövivusta sen saa sivuun, mutta hetken päästä se valuu takaisin keskelle. Tässä auttaa puutappi, se kun laittaa käyttövivun ja koneiston väliin, niin hyvin pysyy sulka sivussa. Tappi pitää tietysti poistaa, ennen kuin taas alkaa sateella käyttää pyyhkijää, tuleehan siinä noustua penkiltä, samalla tulee liikunta suoritettua.
Dv12 veturissa on joskus ongelmana, etteivät jäähdyttäjän säleiköt aukea kennojen edestä, jonkun sylinterin ongelman vuoksi. Lämmöt siinä alkavat nousemaan. Yleisenä keinona oli, että isolla ruuvimensselillä avataan säleiköt väkisin ja laitetaan puutappi väliin, jotta ne pysyvät auki ajon aikana. Joskus tuli pidettyä MGO:ta käynnissä puutapilla ruiskutusvivustossa, pienen teknisen ongelman vuoksi. Deeverissä oli ohjaamossa muitakin paikkoja, joihin puutappi oli hyvä estämään ”pärinöitä” ja muita haitallisia ”värähtelyitä”
 
Sr1 veturissa puutapilla estettiin sivupattereiden ja vihellinkotelon räminät. Sai sillä sivuikkunankin pysymään pienellä raolla kesähelteellä. Joskus Dr13 Alstomissa kuljettajaventtiili Knorri alkoi vimmatusti värähtelemään suuremmissa nopeuksissa, puutappi korjasi nämäkin ongelmat sopivaan väliin iskettynä. Vetureissa on korjattu näillä myös erilaisia vuotoja ja veistämällä niistä on saanut moneen paikkaan sopivan avun.
 
Oikeastaan pääsyy näihin puutappeihin oli erilaiset onnettomuudet, esimerkiksi hirven allejäänti. Kun tällainen otus mäjähtää keulaan, niin usein siellä olevat paineilmaputket saavat vaurioita ja alkavat vuotamaan. Siinä usein rikkoutuu sulkuhanakin, eikä putkea saa suljettua kuin hakkaamalla kirveellä kyseinen puutappi putkeen. Omassa työhistoriassa tapituksia on aiheuttanut myös auto, lehmä...Tämä mahdollistaa matkan jatkumisen pienen operaation jälkeen, aina ei ole kovin miellyttävää mennä paikkaamaan näitä vuotoja. Siinä kannattaa laittaa korvatulpat nenään ja hanskat käteen...
 
Varmaan uusimmissa vetureissa näiden puutappien käyttö on vähäisempää ja keulan ilmaputkille on keksitty sulkuventtiilit, jotka ovat keulan suojassa erilaisissa kolhuissa. Sr3:een tuli sellaiset sulkuventtiilit.
 

 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti