Veturit
ovat varustettu puutapeilla, joita löytyy niiden kaapeista tai
laatikoista. Tämä monitoimityökalu on osoittautunut yhdeksi
menestystuotteeksi vetureiden varusteissa. Ensiksi poissuljen erään
asian, mihin sitä ei käytetty. Kaikkihan me tiedämme, että vetureissa ei
ole WC:tä. Tätä tappia ei ole tarkoitettu siihen, että suurempaa hätää
siirrettäisiin sillä mahdollisiin taukoihin, vapaa-ajalle tms.
En
tiedä, kuka keksi tämän sorvatun version vetureiden varusteeksi.
Vetureiden varusteena on ollut myös kirves, jolla luonnosta saaduista
puuaineksista on veistetty erilaisia apuvälineitä kalustossa
ilmenneisiin ongelmiin. Tämä sorvattu versio on ollut apu moneen pieneen
ongelmaan. Esimerkiksi suurimassa osassa kalustossa on ollut
paineilmatoimiset tuulilasinpyyhkimet. Niiden ongelmana on ollut
pyyhkijän sulan ja käyttövarren asemoitumisen ajossa keskelle
kuljettajan näkökenttää. Käsikäyttövivusta sen saa sivuun, mutta hetken
päästä se valuu takaisin keskelle. Tässä auttaa puutappi, se kun laittaa
käyttövivun ja koneiston väliin, niin hyvin pysyy sulka sivussa. Tappi
pitää tietysti poistaa, ennen kuin taas alkaa sateella käyttää
pyyhkijää, tuleehan siinä noustua penkiltä, samalla tulee liikunta
suoritettua.
Dv12
veturissa on joskus ongelmana, etteivät jäähdyttäjän säleiköt aukea
kennojen edestä, jonkun sylinterin ongelman vuoksi. Lämmöt siinä alkavat
nousemaan. Yleisenä keinona oli, että isolla ruuvimensselillä avataan
säleiköt väkisin ja laitetaan puutappi väliin, jotta ne pysyvät auki
ajon aikana. Joskus tuli pidettyä MGO:ta käynnissä puutapilla
ruiskutusvivustossa, pienen teknisen ongelman vuoksi. Deeverissä oli
ohjaamossa muitakin paikkoja, joihin puutappi oli hyvä estämään
”pärinöitä” ja muita haitallisia ”värähtelyitä”
Sr1
veturissa puutapilla estettiin sivupattereiden ja vihellinkotelon
räminät. Sai sillä sivuikkunankin pysymään pienellä raolla
kesähelteellä. Joskus Dr13 Alstomissa kuljettajaventtiili Knorri alkoi
vimmatusti värähtelemään suuremmissa nopeuksissa, puutappi korjasi
nämäkin ongelmat sopivaan väliin iskettynä. Vetureissa on korjattu
näillä myös erilaisia vuotoja ja veistämällä niistä on saanut moneen
paikkaan sopivan avun.
Oikeastaan
pääsyy näihin puutappeihin oli erilaiset onnettomuudet, esimerkiksi
hirven allejäänti. Kun tällainen otus mäjähtää keulaan, niin usein
siellä olevat paineilmaputket saavat vaurioita ja alkavat vuotamaan.
Siinä usein rikkoutuu sulkuhanakin, eikä putkea saa suljettua kuin
hakkaamalla kirveellä kyseinen puutappi putkeen. Omassa työhistoriassa
tapituksia on aiheuttanut myös auto, lehmä...Tämä mahdollistaa matkan
jatkumisen pienen operaation jälkeen, aina ei ole kovin miellyttävää
mennä paikkaamaan näitä vuotoja. Siinä kannattaa laittaa korvatulpat
nenään ja hanskat käteen...
Varmaan
uusimmissa vetureissa näiden puutappien käyttö on vähäisempää ja keulan
ilmaputkille on keksitty sulkuventtiilit, jotka ovat keulan suojassa
erilaisissa kolhuissa. Sr3:een tuli sellaiset sulkuventtiilit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti