Kuva
varikon eteläpuolelta vuodelta 1980 tai 81. Kävin tällä uudella
varikolla ensimmäisen kerran vuonna 1976, jolloin kuvassa oleva
veturivarikon osa oli juuri valmistunut. Sähköjunahallit valmistuivat jo
1970-luvun alussa ja dieselmoottorihalli 70-luvun lopussa, johon
tulivat Porkkanat (Dm8-9). Kuvassa näkyvät raiteet 47 ja 48 ovat
dieselvetureiden huoltoraiteet, valmistuneet 1980.
Vetureiden
ja Porkkanoiden osalta 1970-luvun loppu oli sekavaa aikaa Pasilan ja
Ilmalan varikoiden osalla, ainakin näin tuntui nuoresta veturimiehestä,
kun tein Tampereelta työvuoroja Helsinkiin. Silloin vielä päätoiminnot
vetureiden osalta olivat Pasilan varikolla, jossa oli silloin vielä
tallipäivystäjä. Sähkövetureitakin pidettiin silloin vielä molemmilla
paikoilla, Pasilassa Toralinnan edessä ja Ilmalassa, jossa toiminnot
olivat vielä alkutekijöissä ja jatkuvassa muutoksessa. Jokaisessa
työvuorossa oli oltava selvillä, mille varikolle veturi viedään, mistä
otetaan veturi ja minkä varikon lepohuoneelle mennään tarvittaessa. Ei
ollut kännyköitä, eikä radiopuhelimetkaan aina auttaneet. Välillä
kuskattiin autolla varikoiden välillä. Porkkanat vietiin Pasilaan ja
muistaakseni 1979 alkaen Ilmalaan, kun dieselmoottorihalli valmistui
sähköjunahallin jatkoksi. Dieselvetureita pyöri Helsingin kierrossa
vielä paljon siihen aikaan, koska esimerkiksi Turkuun ajettiin vielä
dieselillä.
Kuvassa
näkyy Sr1 alkuperäisessä värissä, se seisoo raiteella 45, jossa veturit
”hiekoitettiin”, tornit näkyvissä. Huoltoon menevät veturit menivät
raiteille 49-53, josta huoltokuljettajat veivät ne sisälle halliin.
Kuvassa on liuta 1980-luvun alun ”uusia” Sr1 vetureita. Oikealla
öljysäiliön vieressä seisoo Sr1, raiteella, jonka nimen olen unohtanut.
”Ilmala ykkönen ja kakkonen” hoitelivat liikennettä alueella liudalla
vaihdemiehiä, jossa suuri osa oli silloin vielä käsivaihteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti