Hiukan
olen kirjoitellut ja keräillyt muistiin näitä koeveturijuttuja. Tässä
ote Dr15 käyttöönotosta varikolla, siinä täytyi kaivella vanhat
tyyppikoulutuspaperit esiin, vähän oli jo unohtuntut...40-vuotta
sitten..
"....Kiipeän
takaisin ohjaamoon ja kytken ohjausvirrat 110 V ja konehuoneen valot.
Konehuoneessa tarkastan Wärtsilän, ahtimien, kompressorin ja
käynnistysilmakompressorin öljymäärät, sekä jäähdytysnesteen määrän.
Avaan käynnistysilman ”yöhanan” ja totean Wärtsilän mittaristosta
paineen olevan liian alhaisen. Menen ohjaamoon ja käynnistän
käynnistysilmakompressorin, joka alkaa pumpata paineilmaa paineakuille,
tarkoitus on pumpata täyteen 30 bar:in paineeseen. Kompressorin moottori
saa syötön veturin akustosta 110 V. Pumppaus vie aikaa, kymmen jopa
kaksikymmentä minuuttia, jos lähtöpaineet ovat nollissa.
Tarkistusten
jälkeen seurataan käynnistysilman painetta, odotan mittariin täydet 30
bar:ia. Seuraavaksi ohjaamon kojepöydän tasterikytkimellä ESIVOITELU,
käynnistetään Wärtsilän esivoitelupumppu. Öljynpaineen mittarista
katsotaan esivoitelun määrä, kun painetta on yksi bar:i, voidaan
esivoitelu lopettaa.
Saman
kytkimen toisella asennolla käynnistetään moottori. Vetovoimasäädin on
oltava T-asennossa. Käynnistäminen tapahtuu paineilmalla, jota johdetaan
jakajan kautta Wärtsilän A-puolelle kuuteen sylinteriin
sytytysjärjestyksen mukaan, näin moottori saadaan pyörimään.
Generaattorin herättämiseksi annetaan automaattisesti dieselin
kierroslukusäätimelle ohjekierrosluvuksi 1000 r/min.
Superhurun
käynnistäminen oli mieleenpainuva tapahtuma. Moottorin alkaessa
hitaasti nostaa kierroksia saavutetaan syttymiskierrokset, niin ääni oli
aluksi ”tsuk, tsuk, tsuk..” Kun yksittäiset sylinterit syttyivät,
kierrokset nousivat nopeasti ja ääni muuttui kovemmaksi ”pam, pam, pam”.
Kun kierrokset oli käynnistyksessä automaattisesti ohjattu
hetkellisesti arvoon 1000 r/min, niin vaikuttava ”jytke” oli vahvasti
ohjaamossa resonoimassa. Käynnistystapahtuman päätyttyä kierrokset
asettuivat normaalille 600 r/min tyhjäkäyntikierrosluvulle. Hiukan siinä
savut myös pöllähtivät ja varikon väki varmasti kuuli, että Dr15
käynnistettiin tallinnurkalla. Tapahtuma oli äänimaailmaltaan ”heviä”,
kun kierrokset nostetaan hetkellisesti poikkeuksellisen korkeaksi,
normaalisti moottorit käynnistetään lähinnä tyhjäkäyntikierrosten
tuntumaan...."
Kuva on pokkarilaatua Dr15 ohjaamosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti