Superhurun Dr15 Wärtsilän käynnistys

 

Hiukan olen kirjoitellut ja keräillyt muistiin näitä koeveturijuttuja. Tässä ote Dr15 käyttöönotosta varikolla, siinä täytyi kaivella vanhat tyyppikoulutuspaperit esiin, vähän oli jo unohtuntut...40-vuotta sitten..

"....Kiipeän takaisin ohjaamoon ja kytken ohjausvirrat 110 V ja konehuoneen valot. Konehuoneessa tarkastan Wärtsilän, ahtimien, kompressorin ja käynnistysilmakompressorin öljymäärät, sekä jäähdytysnesteen määrän. Avaan käynnistysilman ”yöhanan” ja totean Wärtsilän mittaristosta paineen olevan liian alhaisen. Menen ohjaamoon ja käynnistän käynnistysilmakompressorin, joka alkaa pumpata paineilmaa paineakuille, tarkoitus on pumpata täyteen 30 bar:in paineeseen. Kompressorin moottori saa syötön veturin akustosta 110 V. Pumppaus vie aikaa, kymmen jopa kaksikymmentä minuuttia, jos lähtöpaineet ovat nollissa.
Tarkistusten jälkeen seurataan käynnistysilman painetta, odotan mittariin täydet 30 bar:ia. Seuraavaksi ohjaamon kojepöydän tasterikytkimellä ESIVOITELU, käynnistetään Wärtsilän esivoitelupumppu. Öljynpaineen mittarista katsotaan esivoitelun määrä, kun painetta on yksi bar:i, voidaan esivoitelu lopettaa.
Saman kytkimen toisella asennolla käynnistetään moottori. Vetovoimasäädin on oltava T-asennossa. Käynnistäminen tapahtuu paineilmalla, jota johdetaan jakajan kautta Wärtsilän A-puolelle kuuteen sylinteriin sytytysjärjestyksen mukaan, näin moottori saadaan pyörimään. Generaattorin herättämiseksi annetaan automaattisesti dieselin kierroslukusäätimelle ohjekierrosluvuksi 1000 r/min.
Superhurun käynnistäminen oli mieleenpainuva tapahtuma. Moottorin alkaessa hitaasti nostaa kierroksia saavutetaan syttymiskierrokset, niin ääni oli aluksi ”tsuk, tsuk, tsuk..” Kun yksittäiset sylinterit syttyivät, kierrokset nousivat nopeasti ja ääni muuttui kovemmaksi ”pam, pam, pam”. Kun kierrokset oli käynnistyksessä automaattisesti ohjattu hetkellisesti arvoon 1000 r/min, niin vaikuttava ”jytke” oli vahvasti ohjaamossa resonoimassa. Käynnistystapahtuman päätyttyä kierrokset asettuivat normaalille 600 r/min tyhjäkäyntikierrosluvulle. Hiukan siinä savut myös pöllähtivät ja varikon väki varmasti kuuli, että Dr15 käynnistettiin tallinnurkalla. Tapahtuma oli äänimaailmaltaan ”heviä”, kun kierrokset nostetaan hetkellisesti poikkeuksellisen korkeaksi, normaalisti moottorit käynnistetään lähinnä tyhjäkäyntikierrosten tuntumaan...."
 
Kuva on pokkarilaatua Dr15 ohjaamosta.
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti