SR2 ”simulaattori”

 

Sr2 veturi tuli VR:lle vuonna 1995, kolme vuosikymmentä käyttöä alkaa ensimmäisillä jo lähestyä. Ne olivat aikanaan maailman moderneinta veturiperhettä. Siinä sähköinen yleisohjausjärjestelmä on veturin ohjausverkosto. Järjestelmä on hajautettua tyyppiä. Se koostuu eri osiin veturia sijoitetuista väyläasemista, jotka keskustelevat keskenään veturin tiedonsiirtoväylän avulla. Veturin diagnostiikkajärjestelmä tarjoaa laajan tietomäärä veturin toiminnoista kuljettajalle ja tekee myös vianetsinnän helpoksi.
 
Sr2 veturissa eräs ominaisuus, jota kutsutaan ”simulointitilaksi”. Simulointitilassa voidaan veturin ohjauslaitteita käyttää ohjaamossa, mittarit ja merkkivalot näyttävät normaalisti (ei JKV). Veturilla voidaan ”ajaa” paikalla ollessa. Veturi ottaa tehoja (mittarit näyttävät) ja nopeus nousee, sekä jarrulaitteet toimivat. Simulointitilaa voidaan käyttää hyödyksi kunnossapidossa, en kuitenkaan tiedä, paljonko sitä on käytetty siellä. Simulointitila saadaan käyttöön konehuoneessa E-kaapissa olevalla avaimella. Veturi on ensiksi laitettava ”mykkä pimeäksi”, akusto auki, käännetään simulointitilan avainta. Sitten bootataan uudestaan ohjaamossa käyntiin. Virroitin ylös ja pääkatkasija kiinni.. todellisuudessa virroitin ei nouse, mittarit ja merkkivalot näyttävät silti.
Veturinkuljettajien tyyppikoulutuksessa Sr2 osalta käytin tätä tilaa, joka ryhmälle. Siinä tilassa pystyy harjoittelemaan muutamia asioita, joita ei linjalla ajoharjoittelussa ole ”kiva” harjoitella. Esimerkiksi turvalaitteen toimiessa hätäjarrutuksen kuittaukset tai kuljettajan vasemmalla puolella olevan D-konsolin aiheuttama hätäjarrutus, kun sen kääntää liian ulos istuimesta. Sr2:sen hallintalaitteiden reagoinnissa on hieman viivettä, liian nopeat kuittaukset eivät toteudu, siksi niitä on hyvä harjoitella simulointitilassa rauhassa.
 
Parasta antia simulointitilassa ovat erilaiset jarrutustilanteet, kun esimerkiksi nopeutta on vaikka 200 km/h kuljettaja jarruttaa itsetoimijarrulla, vaunut jarruttavat ilmalla ja veturi sähköjarrulla. Sitten jostain syystä veturin pääkatkaisija aukeaa. Miten jarrutus muuttuu paineilmajarrutukseksi veturissa, mitkä ovat maksimipaineet eri tilanteissa? Miten toimii suoratoimijarru suuremmilla nopeuksilla? (jarruttaa myös sähköjarrulla). Näitä kaikenlaisia eri tilanteita voi turvallisesti harjoitella veturin paikalla ollessa. Jopa laskennallinen pyörien lämpötilavalvonta saadaan aktivoitua liiallisilla paineilmajarrutuksilla liikkumatta metriäkään. Sr2 veturissa on sähköjarru ensisijainen jarrutusmuoto, paineilmajarrutus on yleensä vain suoratoimijarrutuksessa hiljaisilla nopeuksilla veturilla yksin liikuttaessa esim. ratapihoilla.
Tässä tilassa saadaan esiin yksi erikoisuus Sr2:sen jarruista. Jos nopeus on vaikka 220 km/h simulointitilassa, pääkatkaisija aukeaa ja jarruttaa, tuleekin vain 0,4-6 bar paineilmajarrutus, sillä ei vauhti paljon hiljenisi, alle 200 km/h tuleekin jo 4.bar. Pelkällä veturilla ei muuten enää saa ajaa ilman vaunuja vain 120 km/h

Kuvassa elektroniikkakaappi E. Käyttökytkimiä ylhäällä ja alhaalla Veturin toimintaa ohjaavat väyläasemat FLG1 ja 2
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti