Sr2
veturi tuli VR:lle vuonna 1995, kolme vuosikymmentä käyttöä alkaa
ensimmäisillä jo lähestyä. Ne olivat aikanaan maailman moderneinta
veturiperhettä. Siinä sähköinen yleisohjausjärjestelmä on veturin
ohjausverkosto. Järjestelmä on hajautettua tyyppiä. Se koostuu eri osiin
veturia sijoitetuista väyläasemista, jotka keskustelevat keskenään
veturin tiedonsiirtoväylän avulla. Veturin diagnostiikkajärjestelmä
tarjoaa laajan tietomäärä veturin toiminnoista kuljettajalle ja tekee
myös vianetsinnän helpoksi.
Sr2
veturissa eräs ominaisuus, jota kutsutaan ”simulointitilaksi”.
Simulointitilassa voidaan veturin ohjauslaitteita käyttää ohjaamossa,
mittarit ja merkkivalot näyttävät normaalisti (ei JKV). Veturilla
voidaan ”ajaa” paikalla ollessa. Veturi ottaa tehoja (mittarit
näyttävät) ja nopeus nousee, sekä jarrulaitteet toimivat.
Simulointitilaa voidaan käyttää hyödyksi kunnossapidossa, en kuitenkaan
tiedä, paljonko sitä on käytetty siellä. Simulointitila saadaan käyttöön
konehuoneessa E-kaapissa olevalla avaimella. Veturi on ensiksi
laitettava ”mykkä pimeäksi”, akusto auki, käännetään simulointitilan
avainta. Sitten bootataan uudestaan ohjaamossa käyntiin. Virroitin ylös
ja pääkatkasija kiinni.. todellisuudessa virroitin ei nouse, mittarit ja
merkkivalot näyttävät silti.
Veturinkuljettajien
tyyppikoulutuksessa Sr2 osalta käytin tätä tilaa, joka ryhmälle. Siinä
tilassa pystyy harjoittelemaan muutamia asioita, joita ei linjalla
ajoharjoittelussa ole ”kiva” harjoitella. Esimerkiksi turvalaitteen
toimiessa hätäjarrutuksen kuittaukset tai kuljettajan vasemmalla
puolella olevan D-konsolin aiheuttama hätäjarrutus, kun sen kääntää
liian ulos istuimesta. Sr2:sen hallintalaitteiden reagoinnissa on hieman
viivettä, liian nopeat kuittaukset eivät toteudu, siksi niitä on hyvä
harjoitella simulointitilassa rauhassa.
Parasta
antia simulointitilassa ovat erilaiset jarrutustilanteet, kun
esimerkiksi nopeutta on vaikka 200 km/h kuljettaja jarruttaa
itsetoimijarrulla, vaunut jarruttavat ilmalla ja veturi sähköjarrulla.
Sitten jostain syystä veturin pääkatkaisija aukeaa. Miten jarrutus
muuttuu paineilmajarrutukseksi veturissa, mitkä ovat maksimipaineet eri
tilanteissa? Miten toimii suoratoimijarru suuremmilla nopeuksilla?
(jarruttaa myös sähköjarrulla). Näitä kaikenlaisia eri tilanteita voi
turvallisesti harjoitella veturin paikalla ollessa. Jopa laskennallinen
pyörien lämpötilavalvonta saadaan aktivoitua liiallisilla
paineilmajarrutuksilla liikkumatta metriäkään. Sr2 veturissa on
sähköjarru ensisijainen jarrutusmuoto, paineilmajarrutus on yleensä vain
suoratoimijarrutuksessa hiljaisilla nopeuksilla veturilla yksin
liikuttaessa esim. ratapihoilla.
Tässä
tilassa saadaan esiin yksi erikoisuus Sr2:sen jarruista. Jos nopeus on
vaikka 220 km/h simulointitilassa, pääkatkaisija aukeaa ja jarruttaa,
tuleekin vain 0,4-6 bar paineilmajarrutus, sillä ei vauhti paljon
hiljenisi, alle 200 km/h tuleekin jo 4.bar. Pelkällä veturilla ei muuten
enää saa ajaa ilman vaunuja vain 120 km/h
Kuvassa elektroniikkakaappi E. Käyttökytkimiä ylhäällä ja alhaalla Veturin toimintaa ohjaavat väyläasemat FLG1 ja 2
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti