Junasta putoaminen

 


Tämä tapahtui 1990 luvulla Jämsän ja Jyväskylän välillä. Minä olin lähtenyt aamuyöllä työvuoroon, jossa mennään tavarajunalla Jämsään, sitten alkaa päivystys aamulla Jämsänkosken ja Kaipolan paperitehtailla. Kun olin aamuyöllä Jämsässä kuulin, että yöpikajunassa Jyväskylän suunnasta Tampereelle oli sattunut seuraava tilanne.
Kyseisessä junassa matkustaja oli yrittänyt tavoittaa konduktööriä yöllä matkalla Jyväskylästä Jämsään. Hän sai yhteyden vasta junan pysähdyttyä Jämsään. Hän oli kertonut, että kaverinsa kanssa he olivat saaneet idean jossain kohtaa Jyväskylän jälkeen, että he kokeilevat vaihtaa vaunusta toiseen ulkokautta junan ollessa liikkeellä, ovet eivät siihen aikaan olleet vielä lukittuja matkan aikana. Pimeässä yössä hän avasi oven ja meni rappuselle seisomaan pitäen käsikaiteista kiinni ja siitä kurotti toisen vaunun käsikaiteeseen ja harppasi toiselle rappuselle, sekä avasi ulkopuolelta oven ja meni sisään. Kertoja pääsi näin perille, mutta toisen miehen kädet lipesivät hypätessä ja kaveri putosi junasta. Konduktöörin kysyessä, missä kohtaa tämä oli mahdollisesti tapahtunut, ei mies osannut tähän vastata, kun oli pimeä yö ja hän oli hortoillut junassa pitkän aikaa sen jälkeen, etsien konduktööriä.
 
Asiasta tuli pitkä neuvottelu liikenteenohjaajan, viranomaisten ja asianosaisten kanssa. Junia ei kuulemma ollut juuri silloin kulussa Jämsän ja Jyväskylän välillä. Jämsässä oli valmiina lähtemään Dr13 vetoinen tavarajuna Jyväskylään. Koska mitään tietoa paikasta ei ollut ja rata kulkee korpimaisemissa, niin ainoaksi järkeväksi ratkaisuksi keksittiin, että Jämsästä lähdössä oleva tavarajuna ajelee hiljakseen Jyväskylään ja yrittää etsiä samalla pudonnutta miestä. 
 
Näin lähti tavarajunan veturimiehistö etsimään pudonnutta matkustajaa ajaessaan kohti Jyväskylää. Lähellä Saakoskea kyseinen mies käveli rataa pitkin junaa vastaan. Mies ei ollut pahasti loukkaantunut, vain mustelmilla ja ruhjeilla, oli todennäköisesti pudonnut sille puolelle, jossa ei ole sähköratatolppia ja kun kyseinen rata kulkee yleensä korkeilla ratapenkoilla, oli mies pudonnut todennäköisesti kohdassa, jossa pudotusta on pehmentänyt pyöriminen penkkaa alaspäin, eikä ole tullut äkkipysähdystä. He veivät miehen veturin ohjaamossa Jyväskylään, jossa viranomaiset olivat vastassa. Humalatilalla lienee yhteyttä tapahtuneeseen. Tarinan kuulin Jämsän asemalla ollessani silloin siellä aamukahvilla, siksi siinä voi olla ”epätarkkuutta”.
 
 Valokuva, josta voi katsoa, miten siirtyminen ulkokautta voi onnistua vauhdissa…



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti