Tämä
tapahtui 1990 luvulla Jämsän ja Jyväskylän välillä. Minä olin lähtenyt
aamuyöllä työvuoroon, jossa mennään tavarajunalla Jämsään, sitten alkaa
päivystys aamulla Jämsänkosken ja Kaipolan paperitehtailla. Kun olin
aamuyöllä Jämsässä kuulin, että yöpikajunassa Jyväskylän suunnasta
Tampereelle oli sattunut seuraava tilanne.
Kyseisessä
junassa matkustaja oli yrittänyt tavoittaa konduktööriä yöllä matkalla
Jyväskylästä Jämsään. Hän sai yhteyden vasta junan pysähdyttyä Jämsään.
Hän oli kertonut, että kaverinsa kanssa he olivat saaneet idean jossain
kohtaa Jyväskylän jälkeen, että he kokeilevat vaihtaa vaunusta toiseen
ulkokautta junan ollessa liikkeellä, ovet eivät siihen aikaan olleet
vielä lukittuja matkan aikana. Pimeässä yössä hän avasi oven ja meni
rappuselle seisomaan pitäen käsikaiteista kiinni ja siitä kurotti toisen
vaunun käsikaiteeseen ja harppasi toiselle rappuselle, sekä avasi
ulkopuolelta oven ja meni sisään. Kertoja pääsi näin perille, mutta
toisen miehen kädet lipesivät hypätessä ja kaveri putosi junasta.
Konduktöörin kysyessä, missä kohtaa tämä oli mahdollisesti tapahtunut,
ei mies osannut tähän vastata, kun oli pimeä yö ja hän oli hortoillut
junassa pitkän aikaa sen jälkeen, etsien konduktööriä.
Asiasta
tuli pitkä neuvottelu liikenteenohjaajan, viranomaisten ja
asianosaisten kanssa. Junia ei kuulemma ollut juuri silloin kulussa
Jämsän ja Jyväskylän välillä. Jämsässä oli valmiina lähtemään Dr13
vetoinen tavarajuna Jyväskylään. Koska mitään tietoa paikasta ei ollut
ja rata kulkee korpimaisemissa, niin ainoaksi järkeväksi ratkaisuksi
keksittiin, että Jämsästä lähdössä oleva tavarajuna ajelee hiljakseen
Jyväskylään ja yrittää etsiä samalla pudonnutta miestä.
Näin
lähti tavarajunan veturimiehistö etsimään pudonnutta matkustajaa
ajaessaan kohti Jyväskylää. Lähellä Saakoskea kyseinen mies käveli rataa
pitkin junaa vastaan. Mies ei ollut pahasti loukkaantunut, vain
mustelmilla ja ruhjeilla, oli todennäköisesti pudonnut sille puolelle,
jossa ei ole sähköratatolppia ja kun kyseinen rata kulkee yleensä
korkeilla ratapenkoilla, oli mies pudonnut todennäköisesti kohdassa,
jossa pudotusta on pehmentänyt pyöriminen penkkaa alaspäin, eikä ole
tullut äkkipysähdystä. He veivät miehen veturin ohjaamossa Jyväskylään,
jossa viranomaiset olivat vastassa. Humalatilalla lienee yhteyttä
tapahtuneeseen. Tarinan kuulin Jämsän asemalla ollessani silloin siellä
aamukahvilla, siksi siinä voi olla ”epätarkkuutta”.
Valokuva, josta voi
katsoa, miten siirtyminen ulkokautta voi onnistua vauhdissa…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti