Pendoliino liikenteen avausjuhla Jyväskylässä vuonna 2001

 

Ensimmäinen Pendolino Sm3 juna tuli Suomeen vuonna 1995. Koeliikenne aloitettiin Turku – Helsinki välillä. Muualle Suomeen ensimmäinen liikenteen avaus oli vuonna 2001 lokakuussa, jolloin liikenne alkoi Helsinki - Tampere - Jyväskylä. Liikenteen laajeneminen tuli mahdolliseksi, kun kahdeksan uutta runkoa saapui Suomeen kahden proto rungon lisäksi. Jyväskylän liikenteen avaukseen järjestettiin erillinen juhla- ja esittelytilaisuus medialle, matkatoimistoille ja paikallisille päättäjille 16.10.2001.
 
Tilaisuutta varten oli varattu Pendorunko kyseiseksi päiväksi Jyväskylään. Minä lähdin Tampereelta työkaverin kanssa hakemaan edellisenä iltana Pendoa Ilmalasta. Menimme hyvissä ajoin matkustajana Pasilaan ja kävelimme Ilmalan varikolle. Kävimme kysymässä runkoa tallipäivystäjältä, mutta runko ei ollut vielä valmis. Odottelimme aika kauan ja vihdoin saimme rungon 7007, olimme jo silloin suunnitellusta aikataulusta myöhässä. Kävelimme vaunuhallille ja löysimme rungon, aloimme testata jarruja, sekä teimme muita tarkistuksia, pieniä teknisiä ongelmia ilmeni jo silloin ja resetoimme niitä pois.
 
Kun vihdoin olimme valmiina, otimme yhteyttä Ilmala 1 ja pyysimme lupaa hallista ulos ja matkaan kohti Tamperetta ja Jyväskylää. Siirryimme vaihtotyönä Käpylään ja siitä pääsimme junan numerolla 259 eteenpäin. Kallistusjärjestelmä meni usein vikaan matkan aikana, emmekä enää käyttäneet sitä loppumatkassa, pääsimme Tampereelle lähes pari tuntia myöhässä, kello oli ylittänyt puolen yön. Vaihdoimme junan toiseen päähän Tampereella, koska kulkusuunta vaihtuu. Pääsimme eteenpäin melko nopeasti, mutta ennen Orivettä, jouduimme Pendon kanssa uusiin ongelmiin, toisen pään vetosäätäjä meni häiriöön ja muita vikoja, erilaiset resetoinnit eivät auttaneet. Jouduimme laittamaan koko junan ”mykkä pimeäksi”, eli akustot auki, jotkut asiat paranivat. Kuitenkin jouduimme jatkamaan matkaa puolitehoisena eteenpäin, aika huonosti kulki, jäimme lisää myöhään aikataulusta. Yö alkoi olla jo pitkällä ja aamulla pitäisi olla virkeänä esittelemässä Pendoa kutsuvieraille ja medialle, alkoi jo hieman pelottaa päästäänkö tällä perille ollenkaan. Kolmen aikaan aamuyöllä olimme Jyväskylässä, runko vietiin seisontaraiteelle, seisontatilaan laitto ja viimeiset loitsut, sekä kylkeen taputusta, buona notte treno! Kiireesti nukkumaan paikalliseen hotelliin kolmeksi tunniksi. 
 
Aamupalalle seitsemältä ja nopeasti ratapihalle, jossa Pendo odotti. Valmistelut rungossa, jossa oli edelleen liuta vikoja päällä. Rungon piti olla kello 8.00 Jyväskylässä raiteella kolme, jossa aloitettiin valmistelu päivän tilaisuuksia varten. Saimme rungon raiteelle, helpotuksesta huokaisten, ei tarvittu apuveturia…. Päivän tilaisuuden pitäjät saapuivat paikalle. Laiturille ilmestyi punainen matto, tervapatoja roihusi ja mainostauluja. Sisälle kannettiin juomia, ruokaa ja erilaista rekvisiittaa. Kello yhdeksän oli henkilökunnan ja päälliköiden yhteinen tilaisuus, jossa kerrattiin päivän ohjelma ja tehtävät.
Kello 10 – 12 oli lehdistötilaisuus, jossa vieraat saivat aamupalaa, puheita ja materiaaleja. Median edustajat lähtivät sen jälkeen tutustumaan junaan esittelijöiden johdolla. Kollegan kanssa olimme ohjaamoissa esittelemässä ja kertomassa junan tekniikasta, paljon oli kiinnostuneita, ohjaamo oli jatkuvasti täynnä.
Kello 13 – 15 oli kutsuvierastilaisuus, johon osallistui yli 70 henkilöä. Se oli luonteeltaan cocktailtilaisuus, jossa vieraat saivat ruokaa ja juomaa. Ohjelmaa oli runsaasti, myös viulisti oli soittamassa. Taas olimme omalta osaltamme esittelemässä ohjaamoja ja kertomassa tekniikasta, erityisesti kallistusjärjestelmä kiinnosti kaikkia osallistujia, olihan se silloin uusinta uutta. Itsellä ”takki” alkoi olla aika tyhjä iltapäivällä, kolmen tunnin yöunien jälkeen. Silti oli vielä jatkettava.
Kello 16 – 18 tuli vielä matkatoimistot hiukan kevyemmällä ohjelmalla. Siitä sitten vielä selvittiin, sen jälkeen alkoi tavaroiden tyhjentäminen junasta. Vihdoin illalla olimme työkaverin kanssa valmiina lähtemään junan numerolla 200 kohti Tamperetta. Puolitehoisella ja erilaisia vikoja päällä olleella rungolla saatiin päivä kuitenkin vietyä läpi. Ajo Tampereelle sujui silmät jo harittaen, väsyneenä, perille päästiin, onneksi joku kuljettaja oli hälytetty viemään rungon takaisin Ilmalaan, me emme olisi enää jaksaneet.
 
Kaksikymmentä vuotta sitten, tämä oli Pendoliinojen suurten toiveiden ja suunnitelmien aikaa, VR todella yritti saada siitä lippulaivaa ja palvelun uutta tasoa, sekä nopeutta…..Paljon oli erilaisia koulutuksia, jolla yritettiin kohottaa imagoa, kuitenkin erilaiset ongelmat kaatoivat Pendon maineen. Tampereella puhuttiin bussin tulosta ”nysse tulee”, Pendon osalta se kuului ”josse tulee”.
 
Kuvassa ”Pendoliino” viinipullo, joka oli erityisesti tähän tilaisuuteen tehty, mekin saimme sen lopuksi. En ole uskaltanut vieläkään avata sitä, jos sitä nauttii osaako joku resetoida minut, jos satun tilttaan tai menen lopulliseen häiriöön..akustot vaan auki..
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti