Tuplapendon Sm3 runkojen hinaus Hämeenlinnasta Ilmalaan

 

Sähköjunien liikenne seisahtui pääradalla 11.10.2006 kello 17.25 Turengin ratapihalla sattuneen sähköratavaurion vuoksi. Vaurioalueelle jäi jumiin Pendolino-juna S 91, jossa oli kaksi runkoa. Virroittimet katolla vaurioituivat molemmissa yksiköissä. Pendorungot oli hinattu Hämeenlinnan ratapihalle.

Tulin seuraavana aamuna Tampereella konttorille töihin aamu kahdeksaksi. Määräysesimies huusi heti huoneeseensa ja ilmoitti minulle olevani ”vapaaehtoinen” hinaamaan nämä risat Pendorungot Ilmalan varikolle. Sähkeaikataulut tulevat kuulemma tuossa tuokiossa. Minulle Pendojen hinaus veturilla oli tuttua puuhaa, koska tyyppikoulutin kuljettajia kyseiseen kalustoon. Näitä toimenpiteitä jokainen kuljettaja joutuu harjoittelemaan koulutuksissa. Valitettavan usein niitä alkuaikoina jouduttiin hinaamaan vikojen vuoksi. Hinaukseen laitosta teimme myös opetusvideon ja tietysti kirjalliset ohjeet, joihin voi tukeutua itse tilanteessa. Tämä tarina on historiaa myös siinä mielessä, että silloin käytössä olleet päätykytkimet on vaihdettu uusiin vuodesta 2013 alkaen. Nämä Sm3:n alkuperäiset kytkimet aiheuttivat paljon harmaita hiuksia moniajon kytkennöissä ja irrotuksissa. Yksi surullinen osa Pendon historiaa.

No kerkesin siinä pari asiaa hoitamaan ja kahvit juomaan, ennen kuin lähdin tallipäivystykseen rautatieasemalle. Sieltä sain veturiksi Sr1 3098, joka seisoi Pendopätkässä Sorin alueella. Hain veturin asemalle, jossa siirtyessäni ajo-ohjaamoon valmistelin lähtöä. Naputtelin junan 1666 ja veturin tiedot JKV:lle, laitoin suurimmaksi nopeudeksi 140 km/h. Ilmoitin liikenteenohjaukseen olevani valmis kello 10.15. Ajelin ”kaalihäkillä” kohti Hämeenlinnaa, johon saapuessani liikenteenohjaus ohjasi eteläpään kautta raiteelle jossa toinen Sm3 7006 seisoi. Pendoja ei saa hinata kahta runkoa kerralla, vaan ne on vietävä erikseen.

Kiipesin Sm3 ohjaamon sivuovesta sisään, ohjaamossa kokeilin ensiksi akkukytkimiä kiinni. Onneksi akuissa oli vielä jännitettä, hinaukseen laitto onnistuu helpommin. Koska paineilmaa ei ollut, en saanut päätykytkintä ulos. Lähdin hakemaan IM-vaunun kaapissa olevaa paineilmaletkua. Menin Pendon keulalle ja avasin molemmat kulmaluukut kolmioavaimella. Kytkin paineilmaletkun veturista Pendon liittimeen. Nyt oli sähköä akuista ja paineilmaa, menin ohjaamoon ja avasin päätyluukun ja ajoin kytkimen ulos, jolloin ohjaamossa ”kytkentävalmis” merkkilamppu syttyi. IM vaunun kaapista löytyy kaksiosainen hinauskytkin, avasin sivuoven hätäavauksella ja nostin painavan hinauskytkimen ensimmäisen osan kynnykselle ja ulkona kannoin sen keulalle. Ensin suljin pääsäiliö- ja jarrujohdon hanat Sm3:n keulan alustasta, sitten kiinnitin ensimmäisen osan hinauskytkimestä Pendon kytkimeen. Toinen hinauskytkimen osa oli seuraavaksi haettava eteisen komerosta, painavia ja hankalia kannettavia. Se kiinnitettiin tapeilla edelliseen osaan, tähän voidaan sitten tarttua veturin SA-3 kytkimellä.

Ajoin veturin kiinni ja kytkin letkut ja avasin veturin, Pendon ja hinauskytkimen hanat, jolloin järjestelmät täyttyivät jarrujenkoettelua varten. Menin katsomaan Pendon näytöltä jarrusivua, sitten kiipesin hinaavaan veturiin ja kiinnitin jarrut. Taas Pendon ohjaamon ruudulle takaisin, varmistin kaikkien jarrujen kiinnittymisen. Kävin myös ulkona olevista mekaanisista ilmaisimista vielä varmistamassa. Takaisin veturiin, jarrujen irrotus ja samat tarkastukset Pendossa, avasin myös käsijarrut painonapilla. Suljin turvalaitteen hanan. Jarrujenkoettelun päätyttyä avasin akkukytkimet ja suljin avaamani ovet, kävelin vielä rungon lävitse toiseen ohjaamoon sulkemaan turvalaitteen hanan ja tulin ulkokautta takaisin tarkistaen vielä, että kaikki olivat kunnossa hinausta varten. Tarkistin vielä hinauslomakkeen kaikki kohdat ja ruksasin tehdyt toimenpiteet. Kyllä siinä tunti melkein kului, paljon kiipeämisiä kumpaankin yksikköön, kävelyä ja kyykistelyä ”helmojen” alle. Pendorunko oli nyt vaunusto veturin perässä, jos siellä tarvittaisiin lämmitystä, latausta, valaistusta ym. olisi mahdollisuus myös kytkeä kaapelilla 1500 V syöttö, nyt ei tarvittu.

Olin valmiina kohti Ilmalaa numerolla 1668, nopeus Sm3 hinauksessa on maksimissaan 120 km/h ja lähtöaika 12.50. Riihimäellä jouduin odottamaan, Ilmalassa 14.30. Suoraan halliin, jossa oli jo asentajia vastassa. Irrotuksen jälkeen ajoin Sr1:sen ulos hallista ja menin ruokatunnille. Takaisin Ilmalasta Hämeenlinnaan numerolla 1667 lähtö 16.00 ja tulo 17.00.

Toisen Pendon hinaus tuli siinä mielessä työlääksi, ettei akustoissa ollut enää virtaa riittävästi toimintoihin. Monet asiat täytyi tehdä ”manuaalisesti”. Esimerkiksi päätykytkimen saaminen ulos vaati paineilman lisäksi nokkasivuluukkujen sisällä olevien eri paineilmakytkimien avulla tehdyt toimenpiteet. Olen laittanut alle oleviin kuviin esimerkkejä kuljettajan ohjeista.

Kun kytkin on saatu ulos manuaalisesti, sitten on vuorossa hinauskytkimen tuonti paikalle, kuten jo aikaisemmin kerroin. Kun kaikki kytkennät ja johdot on saatu paikalleen ja tarvittavat hanat auki, koetellaan jarrut. Nyt joudutaan se tekemään kävellen rungon sivua pitkin ilmaisimista tarkistaen, ensin jarrujen kiinnittyminen ja sitten irrottaminen. Käydään siis kaksi kertaa junan perällä. Sitten tulee vielä käsijarrujen manuaalinen irrottaminen jokaisen vaunun alustan paineilmakeskuksesta erikseen. Hinauslomakkeen täyttö.

Hinaustoimenpiteiden valmistuttua oli taas valmiina junannumerolla 1664 kello 18.00 kohti Ilmalaa, jossa olin 19.15. Nyt tämä risa Pendo jäi ulos odottamaan korjausta, jätin rungon veturista hinauskytkimineen seisomaan raiteelle. Varmistin ainoastaan paikallaan pysymisen, nyt alkoi olla jo takki tyhjä kaiken ”rähjäämisen” jälkeen. Vielä täytyi Sr1 viedä seisontaraiteelle Ilmalan varikolle. Sitten juoksujalkaa Pasilan asemalle, jotta pääsisi vielä takaisin Tampereelle, jossa olin puolen yön aikaan. Aamu kahdeksalta konttorille tulon jälkeen tuli 16 tuntia töitä, johon sisältyi paljon askelia, kiipeämisiä, kantamista ja alustassa kyykistelyä ajamisen lisäksi. Päivän liikuntasuosituskin täyttyi..

Tässä on toisen kulmaluukun kuva kuljettajan ohjekirjasta

Tässä on kuljettajan ohjeesta tekstiä, jossa neuvotaan kytkimen ulosajoa manuaalisesti

Sm3 poistunut kytkinmalli, johon tarina liittyy

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti