Sr2 jarrujen päällä olon valvonta ja talviongelmat

 

Sr2 veturin ohjausjärjestelmä valvoo mekaanisen jarrun irtoamista (tönkkäjarru), kun jarrut on irrotettu. Siinä on erilaisia parametrejä (vaatimuksia) eri toiminnoille, jotta valvonta tapahtuu. Järjestelmä antaa kuljettajalle hälytyksen merkkivaloilla ja ruudulla, jos jokin jarrutönkkä on pyörässä kiinni enemmän kuin seitsemän sekuntia. Kuljettajalle on tarkat ohjeet mitä tarkastuksia ja toimenpiteitä tarvitsee tehdä ennen kuin ajoa voidaan jatkaa tai veturi ei enää ole liikennekelpoinen.
Tämä ongelma on ollut yleinen Sr2 veturissa, erityisesti talvella, jolloin on paljon lunta ja pakkasta. Lunta ja jäätä alkaa kertyä veturin alustaan viikkojen aikana. Sr2 veturi käyttää jarrutuksissa pääsääntöisesti sähköjarrua, jonka vuoksi tönkkäjarrut ovat vähäisessä käytössä. Jarrulaitteisiin kertymä jää ja lumi pakkaantuu tiiviiksi klöntiksi ja liikevarat pienentyvät. Hiljakseen jarrutönkät lähentyvät pyörää ja jossain vaiheessa se on kiinni pyörässä ja ongelma on valmis. Merkkivalo vilkkuu ohjaamossa, vikavalo palaa, vedonesto…siitä alkaa kuljettajan tarkastukset ohjeen mukaan. Veturin jarruja tarkastellaan myös fyysisesti sorkkaraudan tms. avulla. Yleensä se tapahtuu tilanteessa, jossa on polveen asti lunta kenkien sisuksia myöden, kierrä siinä sitten veturia kahlaten lumessa ja konttaa kaikki jarrutönkät läpi, jos ja kun löydät ne lumen, sekä jään alta. Yritä tehdä niille tilaa hakkaamalla jäätä pois, jossain tapauksissa tilanne ei ole vielä paha ja puolen tunnin uurastuksen jälkeen matka jatkuu.
Sitten on tilanteita, jossa pitkän fyysisen uurastuksen jälkeenkin veturi itsepintaisesti ilmoittaa jarrutönkkien olevan edelleen kiinni pyörissä. Siinä jäätyneellä kuljettajalla tekee mieli lähteä vaan liikkeelle, vaikka valot vilkkuu ja ruutu kertoo muuta. Kyllä tässä vehkeessä tehoa piisaa, eteenpäin, vaikka joku ”lossi jarruttaa”. Näin tilanteita alkuvuosina joskus joku hoiti, pyörät punaisena veti junan perille. Sitten tuli kalliita telin vaihtoja suurien autonosturien avustamana maakunnissa. Vuonna 2008 veturin ohjelmistoa kehitettiin, kyseiseen ongelmaan lisättiin vedonesto, tehoa veturista saa vain 20 sekuntia kerrallaan ”häiriökuittausta” välillä painamalla. Tällä estetään ajamasta veturia pitempään, vain siirto hankalasta paikasta pois. Näin tilanteet talvisin voivat kehittyä, veturi täytyy joskus ottaa keulalta pois jossain väliliikennepaikalla. Aikaa palaa ja uusi veturi on jostain kehitettävä. Sitten kunnossapito tms. hoitaa risan pois Perähikiältä.
Kerran jouduin Hämeenlinnasta hakemaan sinne jätetyn Sr2:n, jossa oli kyseinen ongelma. Lunta ja jäätä oli alusta täynnä. Siellä sivuraiteella hikipäässä aikani hakkasin jäätä jarruyksiköistä. Ei auttanut, sovittiin kunnossapidon kanssa, että ajelen veturia hiljakseen kohti Tamperetta ja käyn mittaamassa mittarilla kymmenen kilometrin välein pyörien lämpötiloja, näin pääsin Perkiön varikolle. Vietiin jäätynyt möhkö sisälle sulamaan. Sr2 punnittiin erään kerran ”jääklönttinä” ja todettiin jäätä ja lunta olevan yli kaksi tonnia alustassa. Siinä saa vähän aikaa lämmitellä, ennen kuin se kaikki sulaa kylmästä raudasta..
Kovana talvena kaikkeen kalustoon kertyy runsaasti lunta ja jäätä. Korjaus ja huoltotoiminta on todella haasteellista, ensin on saatava sulamaan, se kestää ja hallitilaa on todella vähän käytettävissä sulatukseen.
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti