Tve4
on 1980-luvun vaihteessa Valmetin valmistama pienveturi, joita
käytettiin pääasiassa erilaisissa vaihtotöissä. Monenlaiset muutkin työt
kuuluivat sen toimenkuvaan. Tässä yksi tarina työvuosilta.
Eräs
pitkä tevenelkku työpäivä tapahtui 30.5.1988, jolloin aamulla varhain
kello 5.10 saavuin Tampereen Perkiön varikolle töihin. Veturiksi sain
Tve4:n 531 kääntöpöydän pätkästä, jossa niitä silloin normaalisti
säilytettiin. Heitin työrepun veturiin ja kävin ottamassa sähköisen
ulkoliitännän irti ulkona. Kun oli kesäaika, ei ohjaamon lämmityksestä
huolehtinut sisälämmitin ollut päällä. Kävin tarkistamassa
jäähdytysnesteen ja Scanian moottoriöljyn. Moottori hörähti iloisesti
käymään, tämän kanssa ei ole ollut ongelmia kovilla pakkasillakaan.
Kompressori alkoi hitaasti puksuttaa paineilmaa, nostin hieman
kierroksia Scaniaan, ettei tarvinnut odottaa kauan säiliöiden
täyttymistä. Testasin jarrut, sitten käsijarru irti, vaihteisto päälle
”taskulaskimeen” syttyi valot, ykkösvaihde ja suunta kohti kääntöpöytää.
Ajoin lähemmäksi ja laskeuduin veturista kääntöpöydän koppiin, iso
lukitus paaki irti-asentoon ja kääntöpöydän käyttövivusta aloin
sähkömoottorin avulla kiertää pöytää nelkun raiteelle. Hiukan ennen, kun
kiskot saavuttavat oikean parin kääntöpöydän tehovipu nollaan ja pöytä
rullaa viimeiset sentit itsellään, sitten oikea-aikainen lukitusvivun
kääntö raiteen kohdalla lukittu asentoon. Katsoin kopin ikkunasta, että
kiskot ovat kohdakkain. Sitten kiipesin nelkun päälle ja ajoin sen
pöydälle. Pöydän kääntö takaisin perusasentoon ja opastinvalot
kääntöpöydän yläkolmiossa syttyivät merkiksi. Ajoin varikkoalueen
rajalle ja otin yhteyttä ”etelän vaihdepiirin” luvanantajalle ja
ilmoitin olevani menossa veturina numerolla 3297 Parkanoon.
(Tampere-Seinäjoki rata)
Linjalla
Tve4 on kaksiakselisena veturina välillä aika vemppaaja, sopivasti
kuluneet pyörät ja profiili saa aikaan siellä 70 km/h nopeuksissa
sivuttain edestakaisin hakkaavan liikkeen, jonka saa loppumaan
hiljentämällä reilusti nopeutta ja kun taas kulkee suoraan, voi
hiljakseen lisätä vauhtia. Varmaan radan ja veturin aiheuttamat
tilanteet vaihtelevat, välillä kulkee tasaisemmin. Pääsin Parkanoon
perille, siellä paikallinen konduktööri tuli mukaan veturiin. Työvuoron
tarkoitus oli hakea Parkanon pioneerivarikon alueella olevalta
pistoraiteelta hiekalla kuormatut Mas-vaunut ja purkaa ne pääradalle.
Lähdimme
konduktöörin kanssa Parkanossa ratapihan pohjoispäästä erkanevaa
raidetta armeijan pioneerivarikon alueelle Isollekankaalle (http://www.vaunut.org/kuva/82693?paik=isokangas),
raide sivusi yhdessä kohdassa vanhaa Haapamäen rataa, jossa rata
kaartui jyrkästi oikealle. Tässä kohtaa radassa oli alamäkeä pitkälti
kohti lastauspaikkaa, joka oli taas tasaista soranottopaikan pohjaa.
Lastauspaikalla odotti letka täyteen lastattuja vanhoja Mas-vaunuja.
Vaunuston vieressä oli jyrkkä hiekkarinne, josta kauhakuormaaja oli
lastannut vaunut aivan kukkuralleen. Raidetta siirrettiin tarvittaessa
tasaisella hiekalla lähemmäksi jyrkkää hiekkarinnettä, jotta
kuormausmatka säilyi sopivana, rata tosin oli mennyt mutkille ja huonoon
kuntoon, kun tukikerrosta ei ollut.
Täällä
pioneerivarikola tuli aina mieleen isoisäni, joka haavoittui kaksi
kertaa jatkosodassa ja kuntoutumisen jälkeen joutui tänne Parkanon
varikolle vartioon, sodan loppuajaksi. Näin muistelin ja kuvittelin
isoisäni kävelevän pystykorva selässään täällä soranottopaikan harjun
päällä..
Kiinnityin
vaunuihin, latasin jarrujärjestelmän ja teimme jarrujenkoettelun,
tunnetusti nämä 2-painejärjestelmällä toimivat vanhat vaunut olivat
huonoja jarruttamaan. Sitten olimme valmiina lähtemään takaisin
asemalle, kyselin konduktööriltä junapainoa ja sain hiukan ylimalkaisen
vastauksen, että riittävästi, vaihtotyönä kuitenkin kuljetaan. Lähdin
vetämään, mitä nelkusta lähti, vauhti nousi 35km/h ja meinasin alkaa
hiukan vähentämään tehoa, kun ratakin oli todella huonossa kunnossa,
vaunut vispasi aika lailla sivuttain ja vaunuista lensi soraa joka
heilahduksella ratapenkalle. Konduktööri sanoi, että painoa on niin
paljon, että täytyy vetää ihan tapissa, että päästään asemalle, näin
muistelin itsekin edelliseltä kerralta. Vauhti hiipui, ykkösvaihde
päälle, vaihteiston lämpö nousi uhkaavasti. Jotenkin kuitenkin päästiin
asemalle Scanian ulvoessa.
Parkanossa
konduktööri siirtyi viimeiseen vaunuun tähystämään, koska menimme
Seinäjoen suuntaan Lamminkoskelle, johon tehtiin uutta liikennepaikkaa,
siellä tarvittiin tätä soraa. Saimme Parkanon ”kaukolta” luvan lähteä
kohti Lamminkoskea. Alkuun tevellä tarvitsi tuupata täysillä, sitten
alkoi alamäki ja juna rullasi itsestään. Pian mentiin Rännärinkoski
sivuten ja Linnanjärvi jäi oikealle. Paljon tulvahti muistoja tämänkin
järven rannoilta nuoruudesta, tuttuja paikkoja. Veturinkuljettaja enon
kesämökki on tuossa lähitienoolla….
Konduktöörin
jutustelu kuului radiosta, yhteyttä oli pidetty matkan ajan, kerroin
menneeni veneellä tästä rautatiesillan alitse useita kertoja. Sitten
näkyi jo rataporukkaa Lamminkoskella, perillä oltiin ja purku sai alkaa.
Hitaasti työntämällä, muutama mies kiipesi vaunuihin ja
järjestelmällisesti aukaisivat purkuluukut ja sora valui jyrkkään
penkkaan. Pian oli vaunut tyhjät ja olimme valmiina takaisin Parkanoon,
luvat saatiin ja minä pistin keltasirkun laulamaan, tyhjät Mas-vaunut
tulivat kevyesti perässä asemalle. Nälkä oli jo yllättänyt ja kävimme
Parkanon asemalla syömässä eväät, sekä keittämässä kahvit. Poikkesimme
myös ”Parkanon kaukon” puheilla, jolla oli koko Tampere-Seinäjoki välin
liikenteenohjaus hoidettavana.
Soravaunut
oli vietävä taas takaisin varikon alueella olevalle soramontulle,
konduktööri seisoi ensimmäisessä vaunussa ja heilahteli mukana
mutkaisella radalla, tiukasti oli pidettävä kiinni. Vaunut jäivät sinne
odottamaan lastausta kauhakuormaajan viereen ja me tulimme veturilla
takaisin asemalle. Minä lähdin veturina takaisin Tampereelle numerolla
3292 kello 15.00. Keltasirkku taivalsi reilua 70 km/h, pari junaa täytyi
matkalla väistellä, perillä Tampereella olin 16.05, jossa huolto
Perkiön varikolla pyysi kanavilla ”keltuaisen hurupuolelle”
tankkaukseen. Melkein kaksitoista tuntia tuli tevellä työpäivän
pituudeksi, kun jätin työmääräyskortin täytettynä tallipäivystyksen
puiseen lokeroon kello 16.45.
Kuva: Rautatieliikenne-lehti numero 5, vuodelta 1981
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti