Sm5 Flirt koeajolla vuonna 2009

 

Sm5 kalustoa koeajettiin laajasti vuosina 2008-2009. Kaupallinen liikenne alkoi marraskuussa 2009. Olin muutamalla koeajolla mukana toisena kuljettajana, tämä kuvassa oleva Sm5 01 olen kuvannut Seinäjoella 28.5.2009. Kyseisenä päivänä oli koeajot Seinäjoelta Parkanon suuntaan ja ajon tarkoitus oli testata ja mitata junan kulkuominaisuuksia, kun iskunvaimentimia oli irrotettu teleistä. Koeajonopeus oli 180 km/h, joka on suurempi, kuin Flirtillle sallittu nopeus, eikä JKV:ta voinut silloin käyttää. Tällainen koeajo vaatii oman erillisen Liikenneviraston luvan, josta selviää koeajon poikkeusluvat ja tiedot. Tieto on tärkeä koeajosta vastaaville, kuljettajille ja liikenteenohjaukselle, jotta kaikilla on yhtenevä tieto, että koeajo voidaan turvallisesti suorittaa.

Ajoimme päivän aikana muutaman kerran Sk – Pko välillä. Flirtti on ripeä kulkija vielä korkeammillakin nopeuksilla, ainoastaan ilmavirran humina ohjaamossa alkaa olla 180 km/h häiritsevä, josta huomaa sen olevan suunnitellun pienempiin nopeuksiin. Toinen mielenkiintoinen koeajo oli samana kesänä Riihimäki – Lahti välillä, jossa mitattiin Sm5 energiankulutusta, päivän aikana taisi tulla toistasataa pysähdystä ja kiihdytystä matkanopeuteen. Todella energiaystävällinen juna tehokkaan takaisinsyöttävän sähköjarrun ansiosta.
 
Seinäjoki 7101 Flirt 28.5.2009 koeajot

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti