Sm5
kalustoa koeajettiin laajasti vuosina 2008-2009. Kaupallinen liikenne
alkoi marraskuussa 2009. Olin muutamalla koeajolla mukana toisena
kuljettajana, tämä kuvassa oleva Sm5 01 olen kuvannut Seinäjoella
28.5.2009. Kyseisenä päivänä oli koeajot Seinäjoelta Parkanon suuntaan
ja ajon tarkoitus oli testata ja mitata junan kulkuominaisuuksia, kun
iskunvaimentimia oli irrotettu teleistä. Koeajonopeus oli 180 km/h, joka
on suurempi, kuin Flirtillle sallittu nopeus, eikä JKV:ta voinut
silloin käyttää. Tällainen koeajo vaatii oman erillisen Liikenneviraston
luvan, josta selviää koeajon poikkeusluvat ja tiedot. Tieto on tärkeä
koeajosta vastaaville, kuljettajille ja liikenteenohjaukselle, jotta
kaikilla on yhtenevä tieto, että koeajo voidaan turvallisesti suorittaa.
Ajoimme
päivän aikana muutaman kerran Sk – Pko välillä. Flirtti on ripeä
kulkija vielä korkeammillakin nopeuksilla, ainoastaan ilmavirran humina
ohjaamossa alkaa olla 180 km/h häiritsevä, josta huomaa sen olevan
suunnitellun pienempiin nopeuksiin. Toinen mielenkiintoinen koeajo oli
samana kesänä Riihimäki – Lahti välillä, jossa mitattiin Sm5
energiankulutusta, päivän aikana taisi tulla toistasataa pysähdystä ja
kiihdytystä matkanopeuteen. Todella energiaystävällinen juna tehokkaan
takaisinsyöttävän sähköjarrun ansiosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti