Tässä
kuvassa neljäkymmentä vuotta sitten, kohtaa kaksi ”huruvetoista” junaa
Lahdenperässä, Tampere-Jyväskylä välillä. Meitä vastaan tulevan junan
keulalla on Dr12 2210, jossa oli keltaisella värillä maalattu nokka, se
oli muutaman vuoden kokeilu. Sillä haettiin tietysti junalle näkyvyyttä,
jotta turvallisuus lisääntyisi. Mielestäni se oli tosi kamalan
näköinen, siinä vietiin tämän hurun arvokkuus…
Lahdenperässä
oli tuolloin vain tulopää- opastimet. Kuvassa junasuorittaja seisoo
asemalla liput kädessään. Siinä on käyty keskustelu lippu- ja
vihellinopasteilla. Vastaantulevan junan kuljettaja on viheltänyt
tulo-opastimella ”juna tulee” opasteen kimeällä ja on huomioinut
aikataulusta, että Lahdenperässä on merkitty junasuoritus ja
junakohtaus. Siihen aikaan aikataulukirja sisälsi paljon enemmän
informaatiota, johtuen eri rataosien ja turvalaitejärjestelmien
kirjavuudesta.
Junasuorittaja
on asettunut asemalle paikkaan, josta on hyvä näkyvyys tulevalle
junalle. Sitten hän avaa vihreän lipun ja alkaa pyörittää sitä opasteena
”ohikulku sallittu” ja kuljettaja vastaa kimeällä pitkä lyhyt.
Lippuopasteina näytettiin tarvittaessa myös valkoisella lipulla
pyörittäen ”junakohtaus seuraavalla junasuorituspaikalla”, vastaus lyhyt
pitkä ja/tai ”junakohtaus peruuntunut tällä junasuorituspaikalla”,
vihreä vaakatasossa oleva lippu, johon vastaus lyhyt kimeä. Joskus
huonolla säällä nämä lippuopasteet olivat todella haasteellisia antaa ja
nähdä.
Nämä
muuttuneet tiedot annettiin useimmin linjaradiossa, välillä kuitenkin
linjaradion kuuluvuus oli heikko. Junasuorittaja on tietysti tehnyt
liikennepaikalla tarvittavat toimenpiteet, kun kulkutie oli taas
asetettu meidän junalle, kävi hän näyttämässä meille vihreällä lipulla
yläkaaressa ”lähtö- opasteen”. Kyllä tämä liikenne oli vielä 1970-80-
luvuilla työvoimavaltaista ja manuaalista, käsivaihteet olivat vielä
monella liikennepaikalla. Resiina oli silloin tärkeä väline
junasuorittajalla junakohtauksia järjestettäessä. Viestirenkaalla on
tullut otettua muutama JT-ilmoitus, vielä 80-luvun vaihteessa,
Länkipohjassa taisi minulla olla viimeinen kerta.
Huruvetoiset junat kohtaavat Lahdenperässä vuonna 1981. Dr12 2210 keltaisella turvavärillä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti