Lahdenperässä Huruvetoiset kohtaavat 1981

 


Tässä kuvassa neljäkymmentä vuotta sitten, kohtaa kaksi ”huruvetoista” junaa Lahdenperässä, Tampere-Jyväskylä välillä. Meitä vastaan tulevan junan keulalla on Dr12 2210, jossa oli keltaisella värillä maalattu nokka, se oli muutaman vuoden kokeilu. Sillä haettiin tietysti junalle näkyvyyttä, jotta turvallisuus lisääntyisi. Mielestäni se oli tosi kamalan näköinen, siinä vietiin tämän hurun arvokkuus…
 
Lahdenperässä oli tuolloin vain tulopää- opastimet. Kuvassa junasuorittaja seisoo asemalla liput kädessään. Siinä on käyty keskustelu lippu- ja vihellinopasteilla. Vastaantulevan junan kuljettaja on viheltänyt tulo-opastimella ”juna tulee” opasteen kimeällä ja on huomioinut aikataulusta, että Lahdenperässä on merkitty junasuoritus ja junakohtaus. Siihen aikaan aikataulukirja sisälsi paljon enemmän informaatiota, johtuen eri rataosien ja turvalaitejärjestelmien kirjavuudesta.
 
Junasuorittaja on asettunut asemalle paikkaan, josta on hyvä näkyvyys tulevalle junalle. Sitten hän avaa vihreän lipun ja alkaa pyörittää sitä opasteena ”ohikulku sallittu” ja kuljettaja vastaa kimeällä pitkä lyhyt. Lippuopasteina näytettiin tarvittaessa myös valkoisella lipulla pyörittäen ”junakohtaus seuraavalla junasuorituspaikalla”, vastaus lyhyt pitkä ja/tai ”junakohtaus peruuntunut tällä junasuorituspaikalla”, vihreä vaakatasossa oleva lippu, johon vastaus lyhyt kimeä. Joskus huonolla säällä nämä lippuopasteet olivat todella haasteellisia antaa ja nähdä.
 
Nämä muuttuneet tiedot annettiin useimmin linjaradiossa, välillä kuitenkin linjaradion kuuluvuus oli heikko. Junasuorittaja on tietysti tehnyt liikennepaikalla tarvittavat toimenpiteet, kun kulkutie oli taas asetettu meidän junalle, kävi hän näyttämässä meille vihreällä lipulla yläkaaressa ”lähtö- opasteen”. Kyllä tämä liikenne oli vielä 1970-80- luvuilla työvoimavaltaista ja manuaalista, käsivaihteet olivat vielä monella liikennepaikalla. Resiina oli silloin tärkeä väline junasuorittajalla junakohtauksia järjestettäessä. Viestirenkaalla on tullut otettua muutama JT-ilmoitus, vielä 80-luvun vaihteessa, Länkipohjassa taisi minulla olla viimeinen kerta.
 
Huruvetoiset junat kohtaavat Lahdenperässä vuonna 1981. Dr12 2210 keltaisella turvavärillä

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti