Olin
tulossa Raumalta Tampereelle Sr2 vetoisella tavarajunalla 1990-luvun
lopulla. Tyhjiä vaunuja oli lähes 700 metriä veturin perässä. Talvi oli
edelleen vahva, vaikka aurinko yritti pilkahdella veturin sivuikkunasta.
Heinoon jälkeen ohitin Karkun kirkkoa, kallioleikkauksen kodalla
huomasin jarrujohdon painemittarin viisarin lähteneen alaspäin. Huomasin
junan jo jarruttavan ja otin vetovoiman pois. Suljin jarrujohdon syötön
”tiiveystesti” painikkeella ja jarrujohdonmittari alkoi lähetä nollaa,
hätäjarrutus tapahtui koko junassa. Yritin tähystää peileistä, mitään
poikkeavaa ei näkynyt. Juna pysähtyi ennen Karkun liikennepaikkaa olevan
alamäkeen.
Ilmoitin
Tampere – Pori kauko-ohjaajalle tilanteesta. Sitten aloin tutkia syytä
vuotoon, kytkin syötön uudestaan, kiersin veturin, ei vuotoja,
jarrujohdon vuoto oli junassa. Juna oli tosiaan 700 metriä pitkä ja
lunta oli ratapenkalla yli puoli metriä, nyt oli mietittävä mitä otan
mukaan, kun lähden hakemaan vuotokohtaa. Kovin montaa kertaa ei viitsi
kahlata lumihangessa junan sivua edes takaisin, jos vuoto on peräpäässä,
tulee äkkiä kilometrejä penkalla kävelyyn.
Soitin
kaukolle, että lähden tarkastamaan junaa. Koska oli talvi ja lunta, en
ollut varma veturin jarrutuskyvystä pitää juna paikallaan junan jarrujen
irrottua alamäessä, en voinut jättää jarrujohtoon paineilman syöttöä
päälle, se vaikeuttaa tietysti vuodon paikallistamista.
Otin
konehuoneesta mukaan varajarruletkun, ison jakarin, ison kiintoavaimen
ja jarrujohdon tiivisteitä. Laskeuduin alas veturista lumihankeen,
vaikka minulla oli varrelliset talvikengät, lunta meni heti kenkien
sisälle. Kun kävelee ratapenkkaa junan vieressä, joutuu kävelemään
kaltevalla pinnalla, aika hankalaa tasapainoilua lumihangessa. Tarkastin
vaunujen välissä olevia letkuliitoksia kahlatessani kohti junan
peräpäätä. Sitten siinä puolen kilometrin paikkeilla huomasin vaunujen
välissä olevien jarruletkujen auenneen. Todennäköisesti joku jääklimppi
oli nostanut letkut irti toisistaan. Molemmista oli tiivisteet lentäneet
pois, onneksi olin otaanut taskuun muutamia. Tiivisteet paikalle ja
letkut kiinni, näin helposti asia tuli kuntoon, en tarvinnut näitä
metrin pituisia avaimia ja uutta letkua, jotka olin kantanut mukana.
Silti ne kannatti ottaa mukaan, jos olisi tarvinnut, olisi taas
tarvinnut kahlata kilometri hakemaan niitä.
Palasin
veturille, ilmoitin kaukolle valmiudestani jatkaa matkaa. Kengät, sukat
ja housut märkiä, ohjaamoon lisää lämpöä ja kohti Tamperetta.
Tämä
on vain yksi esimerkki, tilanteesta, jossa veturinkuljettaja joutuu
lähtemään tarkastamaan junaa tai tekemään toimenpiteitä vaunustossa.
Akseleiden laakerien lämpötilan mittaus on myös hyvin yleistä,
rataverkon ilmaisimien antamat ”kuuma” hälytykset täytyy käydä
tarkistamassa. Vaunujen jarrujen ongelmat aiheuttavat joskus myös
toimenpiteitä. Tämä ammatti on usein hyvin erilaisissa tilanteissa
”selviytymistä” yksin, joihin ei ole aina valmiita ohjeita. Usein ne
sattuvat vielä pimeässä, pakkasella, metsätaipaleella,
umpihangessa…onneksi niitä ei satu kovin usein.
Sr2 3212 ei liity tapaukseen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti