Sr1 kaasureleen tarina

 

Tulin matkustajajunalla Helsingistä Tampereelle 1990- luvulla. Veturina oli Sr1 ja siniset vaunut perässä. Vähän ennen Turenkia kaasureleen merkkivalo syttyi kojepöydässä. Se ilmaisee, että päämuuntajan öljytilaan muodostuu kaasua jonkun ongelman vuoksi, ensimmäisessä vaiheessa se vain ilmaisee asian. Vähän Turengin jälkeen veturin pääkatkaisija aukesi, joka oli toinen vaihe kaasureleen toiminnassa, jossa se turvaa muuntajan jännitteen katkaisulla, eli kaasua oli muodostunut lisää. Vauhtia oli onneksi sen aikainen maksimi 140 km/h ja paineilmaa oli vielä säiliöt täynnä.

Ilmoitin asiasta Hämeenlinnan junasuorittajalle ja konduktöörille, arvelin pääseväni rullaamalla Hämeenlinnaan asti. Juna rullasi onneksi laituriin saakka. Ohjeissa sanotaan, että pitää mennä tarkastamaan päämuuntajan öljyn määrä, niin menin ykköskäytävää muuntajan kohdalle, haju oli kuitenkin outo jo käytävässä, avasin luukun ja totesin, että öljyn mittalasi oli tyhjä, johonkin öljyä oli kadonnut. Jos öljyä olisi ollut, minulla olisi ollut mahdollisuus ilmata järjestelmää, nyt ei kannattanut edes yrittää. Johonkin öljyä on siis hukkunut, lähdin ulos katsomaan veturin alustaa. Öljyvuoto olikin heti näkyvissä, muuntajan kohdalla veturin helman alla on muuntajaöljyn jäähdytyskennot, jossa näkyi olevan reikä ja muuntajaöljyä valui suoraan kiskolle. Juoksujalkaa takaisin ohjaamoon tilamaan palokuntaa junasuorittajan kautta.
Palokunta tuli laiturille kalustonsa kanssa ja toi astioita sekä turvetta, jolla kerättiin öljyä. Sillä aikaa alettiin miettiä, mistä saadaan ehjä veturi keulalle. ”Kelajuna” odotti Sr1 parilla Hämeenlinnassa, siitä päätettiin purkaa pari, josta toisen veturin sain vetäjäksi junaani. Parin purku, siirtäminen oman junan eteen, rikkinäisen veturin hinauskuntoon saattaminen ja jarrujenkoettelu työllistivät minua pitkän aikaa, sitä harvinaista ”VR hikeä” pukkasi aika lailla. Sillä aikaa palokunta oli kerännyt öljyä, jonka tulo oli loppunut kennosta.
Tunti siinä aikaa kaikkiaan kului ja seuraava juna oli jo odottamassa perässä Tampereen suuntaan. Vihdoin pääsimme lähtemään, matkustajat olivat tietysti jo hermona viivästyksestä. Myöhemmin kuulin, että muuntajaöljyä oli kuitenkin vielä alkanut valumaan kiskolle, koska palokunta otti talteen vain kennosta valuvan öljyn. Rasvasin kuulemma toisen kiskon Tampereelle asti, muuntajaöljy ei onneksi ole kovin hyvä voiteluaine..
 
Kuvassa on Sr1 päämuuntaja. Se painaa 4200 kg ja öljyä on 1000 kg. Kuva on otettu Hyvinkään konepajalla
 

 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti